Forfatter Emne: Liberated! - Skippers kone opereret for CCSVI 9. marts i Frankfurt.  (Læst 87662 gange)

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
Hej Skipper
Jeg har kikket på Nanna's projektopgave, et omfattende værk i den alder, las os håbe, det kan gavne på flere fronter.
Jeg kan godt følge dig, i dine tanker om at blive hørt. Hvis først man bliver ilde set, så er chanchen for at blive forstået så minimal, at det næsten ikke kan betale sig at åbne munden. Du må lytte på samme måde, som du selv ønsker at blive hørt. Hvis tiden ikke er til det, så er det bedre at lade det ligge og vente på bedre tider.
I øjeblikket er jeg engageret i minocycline som behandling for MS. Jeg har skrevet mails til flere i Scleroseforeningen om dels det canadiske, og dels det danske forsøg, som snart bliver offentliggjort. Interessekonflikterne springer så tydeligt igennem, så forhåbentlig flere og flere kan se dilemmaet for sclerosepatienter, der skal vente og vente på helbredende medicin. Når forsøget bliver offentligt, vil jeg komme med mere information.
Lisbeth har, for mig at se, gået sin helt egen vej i CCSVI-bedringen. Det er svært med enkelttilfælde, folk kan næsten ikke forholde sig til det. Hvor meget spiller jeres kærlighed og fælles kamp ind, vi kender ikke svaret, men anerkendes, det skulle det. Det er smålighed fra systemets side, ikke at udvise stor respekt for jeres fælles ressourcer. Det gavner jo os alle.
Birte
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Skipper

• Full Member
  • Skipper og Lisbeth
    • Vis profil
    • Bog, Multipel Sclerose Helvede/Retur, Yes You Can!
Sv: Liberated! - Skippers kone opereret for CCSVI 9. marts i Frankfurt.
« Svar #226 Dato: 18 Oktober 2013, 15:53:33 »

En glædelig meddelelse fra to nu gældfrie mennesker og en hund.
Som måske ikke alle er bekendt med, så fulgte der en grum oplevelse i kølvandet på Lisbeths operation, da vi kom hjem fra Tyskland i 2010. Vi endte I bundløs gæld kort efter hjemkomsten, og har levet I frygt lige siden.
Her for nylig - 3 år efter - kom fra Nykredit et tilsagn om villighed til at indgå et forlig, hvilket gav os begrundet håb om at komme ud af den gældsfælde, som køberen af Aa Mølle, Niels Vangsted, var så betænksom at lægge for os ved salget i 2009. Da han året efter lod møllen gå konkurs, løb han fra forpligtelsen m.h.t. restgælden, som vi måtte overtage. Dette har plaget os siden, idet vi aldrig ville kunne imødekomme at betale de mange penge. Lisbeths kontakt til Nykredit, fulgt op af vor revisors bistand, er nu resulteret i, at vi, mod at erlægge et os overkommeligt beløb som fuld og endelig afgørelse, nu har fået tilsendt en saldokvittering fra Nykredit. Sagen er hermed ude af verden.
Vi har i de forgangne 4 år lært at leve med, at vor akkumulerede opsparing forsvandt, da vi måtte forlade vort livsværk. Men vi har vundet alligevel! Intet kan måle sig med følelsen af at have overvundet en livstru¬ende sygdom – og blive erklæret rask. Vi har gudskelov også fået en del marketingopgaver – tekstforfatning, internet - at løse, d.v.s. forretningen er så småt ved at blive skudt i gang igen. Lisbeth udgiver nu sin pindsvinebørnebog.
Freedom reign!
Tak for opbakning, trøst og varm sympati i disse svære år!
Underligt, som sådan et stykke papir med en saldokvittering på nul gæld kan pynte på en væg!
Kærlig hilsen Skipper og konen.
Skipper. Gift med Lisbeth, der er RRMS patient og liberated 9. marts 2010 hos professor T. Vogl som første dansker nogensinde. Still going strong uden bivirkninger. Ingen medicin siden indgrebet. Se evt. hendes historie via vor hjemmeside på:  http://www.andersen-farmer.dk

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #227 Dato: 18 Oktober 2013, 19:56:43 »
Rigtig meget tillykke med gældsindfrielsen og helbreddet. Det har været en noget turbulent historie I har gennemlevet, så der må være noget held til gode et sted ude i jeres fremtid. :)
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #228 Dato: 18 Oktober 2013, 21:51:38 »
Tillykke tillykke :D Det var dog en dejlig nyhed.

Mange hilsner
Jacob og Jessie
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.

Offline Skipper

• Full Member
  • Skipper og Lisbeth
    • Vis profil
« Svar #229 Dato: 05 April 2014, 17:48:39 »
En teori om MS, svimmelhed og brilleglas med glidende overgang.
Flere år før Lisbeth fik sin RRMS-diagnose (i 2007) prøvede hun at bruge brilleglas med to styrker og glidende overgang (multifokale). Ingen succes nogen af gangene. Hun mistede balanceevne og gik meget usikkert med de fine nye briller. Optometristerne havde mere end vanskeligt ved at forstå årsagen, og det endte altid med, at Lisbeth fik et par læsebriller i stedet. Som trolig gentagelse forsøgte optometristen altid at bringe spørgsmålet på bane, hver gang Lisbeths syn skulle tjekkes. Jeg foreslog, at hun forsøgte med bifokale glas (læse- og afstandsstyrke slebet ind i samme glas, men med en skarp overgang mellem disse). Jeg endte ude på gangen, henvist af Lisbeth og optometristen. Satans kloge stenaldermænd passer slet ikke i en sådan situation.
Lisbeth blev CCSVI opereret i 2010, er rask og har levet (himlen være lovet) en normal tilværelse siden. Men oplevelsen med brillerne er stadig den samme. Nu har jeg har haft en central rolle i at skrive stort set samtlige magasinartikler om briller og syn etc. for optiker Louis Nielsen i den periode, hvor han skabte den profil, som virksomheden er kendt for i dag.
Lisbeth skulle nu igen have nye briller her i foråret. Jeg havde denne gang lovet mig selv, at jeg ”fanme ikke mere ville smides uden for døren p.g.a. min snak om bifokale briller”. Det blev jeg alligevel, men fik råbt i døren, at Lisbeth altså skulle have bifokale briller. Man trak på skuldrene, og ”Herregud, så lad da tossen få lov”.
Brillerne kom, og Lisbeth fik dem tilpasset. Jeg var meget spændt på, om min teori holdt, nemlig at folk med en autoimmun, balancerelateret lidelse vil kunne erstatte svimmelhedsfremkaldende multifokale glas med bifokale. Det varede en evighed for damen med at bøje og file på det skide stel, til det passede. Lisbeth tog nu brillerne på. Uden en mine konstaterede hun, at ”begge styrker var gode nok”. Om hun blev svimmel med dem på? ”- næh, skulle jeg da være det…?” Hun bruger nu sine bifokale på daglig basis.
Min teori holdt altså. Hvad nu hvis…
-   en læge havde fortalt optometristen, at der ved visse autoimmune sygdomme vil kunne tænkes, at syns- og balancenerve ikke spiller helt godt sammen, hvorfor
-   man anbefaler at anvende bifokale glas, og at…
-   optometristen samtidig kan fortælle kunden, at dette kunne være en indikation at, at vedkommende burde bede sin læge om en MS scannning for MS-plak… Og dermed få et praj – bestemt ikke af den glædelige slags, men derved en mulighed for at komme på banen med behandling tidligere. Jeg mener ikke, at dette har været fremme som ”en issue” tidligere..?

Lisbeth ville pokkers gerne have kendt til eksistensen af sin sclerose på et tidligere stadium. Der er ingen forskerværdi i ovennævnte. Men måske nogle vil kunne blive inspireret til at drage egne slutninger. Som vel anerkendt i dette forum befinder lægerne sig i en anden verden. Der er ikke så megen plads til patienters egne erfaringer.
Skipper
Skipper. Gift med Lisbeth, der er RRMS patient og liberated 9. marts 2010 hos professor T. Vogl som første dansker nogensinde. Still going strong uden bivirkninger. Ingen medicin siden indgrebet. Se evt. hendes historie via vor hjemmeside på:  http://www.andersen-farmer.dk

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #230 Dato: 05 April 2014, 22:31:47 »
Hej Skipper

Dejligt at hører fra jer :)
Spændene teori, håber jeres opdagelse vil komme andre til gavn.

Mange hilsner
Jacob

Offline Skipper

• Full Member
  • Skipper og Lisbeth
    • Vis profil
« Svar #231 Dato: 11 Marts 2015, 08:27:55 »
Fem år i frihed.
9. marts 2010 rejste jeg mig fra CCSVI operationssengen, klædte mig på, og gik – selv – ud af døren til hospitalet i Frankfurt, Tyskland. Ud i friheden.

Kære MSForum medlemmer.
Her følger en opdatering af min tilstand, som den er på femårs-dagen for mit CCSVI indgreb. Jeg har det fremdeles fint, og foretager mig det, som jeg forestiller mig alle andre i min alder foretager sig. Jeg bliver træt sommetider, men det gør vel alle 70-årige, ved aftenstid efter en dag i haven eller andre gøremål i huset. Jeg tager stadig ingen medicin. Dog døjer jeg med min balance, som aldrig er kommet sig efter operationen. Fys og læge mener begge, at mangel på genoptræning for fem år siden er årsagen. I det hele taget er jeg sikkert ganske uinteressant for den del af lægestanden, som har med sclerose at gøre. Jeg har ikke hørt fra dem siden. Og savnet er til at bære. Sjovt nok er det sparsomt med konkrete resultater fra den ”forskning”, som foretages – nok ikke så meget af lægerne, som af medicinalindustrien. Der vil sikkert komme nyt på et tidspunkt. Og skal vi gætte på, at medicinen kommer til koste det skattebetalende samfund ganske pæne summer? Alt imens dette samfund har givet lægerne små 10 millioner kroner til forskning om året, siden jeg blev opereret. En del af pengene er måske endda ikke gået liiiige til forskning, hvilket visse af forskerne har haft vanskeligt ved at se det forkerte i. Jeg ved dog ikke, om scleroseforskerne også har haft lidt for lange fingre, eller om det blot er den øvrige forskerstab på Riget. Det vækker til eftertænksomhed, hvor lidt Scleroseforeningen er gået aktivt ind i sin udmeldte støtte til projektet efter den nedslående høring i København efteråret 2010.
Jeg filosoferede lidt på min ”femårsdag”: Da Zamboni lancerede CCSVI metoden, fik han grundigt læst og påskrevet af neurologer verden over.  Hvad bildte han sig ind? Og så en kirurg? Her i Danmark blev/bliver(?) indgrebet karakteriseret som meget farligt, hvilket er lidt svært at øjne alvoren i. De eksperter, som sad på beslutningen, d.v.s. havde magt dertil, blokerede for menigmands muligheder for at få økonomisk støtte. Det gør man stadig. Mange ønsker et indgreb, men har ikke råd. Årsagen var og er angiveligt, at der ikke findes valide testresultater som grundlag for at indgrebet virker. Nogle blev hjulpet (bl.a. jeg), men vi var ikke organiserede. De neurologer, som undsagde danske borgeres muligheder for at kunne få hjælp, fik kun lidt eller blot et svagt modspil fra en hårdt sygdomsramt gruppe. Disse neuroliger, der med en lang, gratis uddannelse, betalt af bl.a. disse syge, og som har oppebåret løn i årene under studierne, fejede med en arrogant holdning alle muligheder for støtte til CCSVI operationer af banen. Disse personer sidder i dag med milliongager og en statsgaranteret alderspension. Denne priviligerede gruppe, som får tildelt penge til forskning hvert eneste år i en ta-selv lignende procedure. De har lukket for hjælp til de, der har brug for den. Foreløbig er det ynkeligt lidt, som er fremlagt af konkrete forskningsresultater. Samfundet får ikke meget for disse mange penge, udbetalt hvert eneste år.
Skipper, min mand, og jeg er begge for gamle til at kunne ruske disse forskere godt igennem. Men sikke dog en sølle verden, hvor der fremdeles rapses løs til privat brug af forskermidler, jfr. Jyllands Postens afsløringer.

Skipper skrev en bog om mine oplevelser for frem år siden. Det er – mildt sagt – ikke en af de bedste investeringer, vi har foretaget. Salget af bogen har været sparsomt, og medierne har valgt slet ikke at omtale den. Vi har derfor besluttet at lægge bogen ”Multipel sclerose – Helvede/retur – Yes You Can!” – ud til fri download på nettet. 220 sider.

Offline Skipper

• Full Member
  • Skipper og Lisbeth
    • Vis profil
« Svar #232 Dato: 11 Marts 2015, 08:34:26 »
PS’et til indlægget ”røg af i svinget”. Følger derfor her:

Download af bog kan ske ved at besøge min blog på vort website www.andersen-farmer.dk. Klik på ”Lisbeths blog”.
God læselyst. Vi vil meget gerne erfare, hvad du mener om bogen. Send os venligst en mail herom. Tak på forhånd.
Lisbeth Andersen-Farmer

PS. Lige en ”eftertak” til Christian på MSForum. Bloggen har været nede i nogle få dage. Han startede MSForum for egne midler og –tid. MSForum er en fantastig blog. Vi medlemmer burde organisere os, og dermed udgøre en kraft. Samt løfte et rimeligt honorar til Christian. Demokrati i aktion er bedre end festtaler om det. Mon ikke nogen har mod og evner hertil?

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #233 Dato: 12 Marts 2015, 21:56:50 »
Kære Lisbeth

Dejligt at høre, at alt er vel og et stort tillykke med de fem år :D

Kan varmt anbefale bogen.

Mange hilsner
Jacob

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #234 Dato: 23 April 2015, 20:03:27 »
Husk lige Skippers bog til fri download!
Den blev lagt ud lige før MS-Forum gik ned, så der er måske mange der ikke har set indlægget?

Jacob 

Offline Skipper

• Full Member
  • Skipper og Lisbeth
    • Vis profil
Lisbeth opereret for discus prolaps i øverste del af ryggen.

Møde med overlæge Peter Duel fra OPA i Aarhus, 16. april 2015.
Grundlaget var den scanning, som Lisbeth havde fået foretaget efter vedvarende smerter i hoved og ryg. Scanningen viste en discus prolaps i øverste del af Lisbeths rygrad, i 5.-6. led. Altså meget højt oppe mod nakken. Lisbeth er født med to sammenvoksede ryghvirvler. For 15 år siden blev dette konstateret via scanning samt, at der var en mindre discus prolaps i hver ende af disse sammenvoksede hvirvler. Ryggen havde drillet, men aperiodisk og uden mønster for, hvornår smerterne dukkede op. Lisbeth fik tilbudt en operation for discus prolaps dengang, men afstod af frygt for konsekvenserne, der angiveligt kunne medføre 100% invaliditet og, som lægen dengang bedyrede, så ”ville han ikke selv turde risikere en sådan operation”. Så det.

Rygproblemerne gled lidt i baggrunden dengang. Det var i en periode, som var krævende, med opstart af virksomhed, og investering i Aa Mølle komplekset, i medarbejdere og markedsføringsaktiviteter. 15 år fulgte, med succeser, omvæltninger, samfundskrise. Rygsmerter ind imellem, som nok blev forvekslet med scleroseangreb, eller omvendt? Krise, Attaks fra sclerosen, salg af virksomhed, tab af al vor kapital, opsparing, bolig. Operation for sclerose i Tyskland som første dansker. Smerterne stoppede, hverdagen blev til symptomfri hverdag. Sclerosen var borte.
Vores huskøber havde snydt os midt i kampen mod sclerosen og mod økonomisk ruin i årene forud, og al restgæld fra salget af vort tidligere hotel blev tilbageført til os. Fem år med nye kampe mod svindlere, ryggesløse advokater og inkompetente rådgivere begyndte. Den kamp blev vundet i efteråret 2013, med Nykredit inde i en for os meget positiv og forstående rolle.
Smerter i rygraden vendte nu tilbage med næsten invaliderende kraft i vinteren 2015. Var det mon sclerosen, der atter viste sit hæslige ansigt? Vi troede det ikke. Sagde vi til hinanden. Men frygtede det.
En rolig, erfaren og vidende huslæge i Ryomgaard foranledigede en scanning. Han troede det heller ikke.
Resultatet fra den scanning, vi nu fik præstenteret på OPA var: Discus prolaps i nakken.

Nu stod vi der så igen med en ny diagnose, som vi bestemt ikke bød velkommen.
Peter Duel: ”Du har gået med din discus prolaps meget for længe. Du skulle have taget imod operationen for 15 år siden. Det materiale, som er brudt ud fra disken, optager nu pladsen mellem ryggens nerve og hulrummet. Det skal fjernes, og der skal indsættes to afstandsstykker for at udligne presset. Da der er gået så lang tid, er det usikkert, hvor godt resultatet bliver. At vi her på klinikken er meget, meget påpasselige, er ganske klart. Uheld kan ske overalt, hvor mennesker er involveret, hvilket jeg også er nødt til at nævne. Vi har heldigvis aldrig haft svære uheld her”. Kirurgen bankede diskret under bordet.

For 15 år siden, omtrent på samme årstid, begyndte Lisbeth at få de attaks, som til slut resulterede i diagnosen multipel sclerose. Der var ingen fokus eller koordinering mellem disse to sygdomsforløb, hverken fra vores side eller lægernes. Forløbet fra dengang er beskrevet i bogen ”Multipel sclerose – helvede retur” og kan downloades gratis på www.andersen-farmer.dk.
Lisbeth blev af Peter Duel bedt om at tage stilling til en operation. Det kunne i givet fald blive næste mandag…
På vejen ud til bilen kom det fast fra Lisbeth: ”Jeg siger ja tak”.
En uge senere lå hun på operationsbordet.

Udskrivning dagen efter om formiddagen. Aftenen forinden havde kirurgen tilset hende og bemærket, at alt var forløbet perfekt. Han afviste nogen sammenhæng mellem sclerosen og den behandlede discus prolaps. Nu måtte tiden vise, hvor meget lindring operationen havde skabt. Hun gav mig Peter Duels dejlige besked i telefonen. Lægens konkrete udmelding og medicinens dulmende virkning gav Lisbeth en skøn, rolig nat. Hun afslog tilbud om en sovepille, og lå længe og glædede sig over operationsforløbet, over sit held - og livet.

Hjemme igen.
Lisbeth fik en pose med piller udleveret, og vi tog turen hjem i Golfen.
Vi kom sikkert hjem. Jeg fik ikke ros for kørslen, for selv den mindste ujævnhed i vejen kunne Lisbeth registrere med smerter til følge. En lykkelig, træt hustru lagde sig til rette i sengen, og nød udsigten over Pindstrup mosedrag fra sin seng. En profylaktisk pillesammensætning holdt smerterne i ave.
Fyssen havde været inde og instrueret hende i øvelser og adfærd. Nul havearbejde overhovedet i 4 måneder, mindst. Ingen løft over 1000 gram. Det med havearbejdet tog en del på Lisbeth, for det var netop , hvad hun havde ligget og glædet sig til. Ingen bilkørsel de næste 4-6 uger. Basta.

Dag 2+.
Lisbeth sov godt, Hun gik nogle smårunder i huset og holdt sengen i store træk. Smerter i hals og muskler efter en antagelig stram fastspænding under operationen. Man opererede gennem forsiden af halsen, efter det såkaldte ”Cloward princip”, opkaldt efter den amerikanske neurokirurg Ralph Bingham Cloward. Det er en stivgørende operation, med indsætning af afstandsstykker (cages) på ca. 5-6 mm højde mellem ryghvirvlerne, som derefter fixeres. De erstatter den bløde masse, der er flydt ud fra disken, som blev samlet op og fjernet.
I dagene efter var det stadig en stor ømhed i muskulaturen omkring halsen, løbende afhjulpet af pillerne. Men energien, styrken i øjnene, nærværet med omverdenen, er tilbage. Og smerterynkerne ved øjne og pande er borte. Hun går lidt omkring, og prøver så småt at være lidt med i vor hverdag, hvor jeg så diskret som muligt våger over, at hun ikke løfter ting. Det er svært for hende at holde sig fra støbejernsgryderne. Og svært for os andre at holde hende fra det.

Således fortalt på 5. dagen for udskrivelsen fra hospitalet. 1/5 2015
Skipper

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Hej Skipper

Hvor godt at høre at Lisbeth har det godt efter operationen! Jeg håber at det vil vedblive at være godt for hende.

Krydser fingre  ;)

Christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
Bedste ønker til jer Skipper…

Hilsen Leif...
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
Dejlig beskrivelse af Lisbeths forløb, tak Skipper.
Kan godt forstå, at I undrer jer over tidssammenfald og rygproblemer for 15 år siden. Tror gerne at rygproblemer kan skabe scleroselignende tilstande i krop og hjerne. Jeg læser iherttilfælde mellem linjerne, at I har de samme tanker. Super, at I nu har mødt en kompetent læge, der gør noget ved problemet. Stort kram til jer begge, I er mega modige.
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Skipper

• Full Member
  • Skipper og Lisbeth
    • Vis profil

En sensommernatsdrøm. Der gik i opfyldelse.
I dag er det nøjagtigt 5 år og 4 måneder siden, jeg blev opereret af professor Thomas Vogl på Universitetshospitalet i Frankfurt. En CCSVI-operation. Som mange af jer ved, var det med et særdeles vellykket resultat, således at jeg følte, at jeg fik mit gamle liv tilbage. Langt de fleste af sclerosens følgevirkninger var om ikke forsvundet, så dog minimeret  ganske betragteligt. Den største gene har siden været en nedsat balance. Jeg var for lang tid om at begynde at genoptræne. Træning hos fysioterapeut har endnu ikke kunnet hjælpe væsentligt, men det er dog en gene, som er til at leve med.
For omkring ½ år siden fik jeg imidlertid svære smerter i ryggen. De tog til, men kun en lille kreds af mine nærmeste var vidende herom. Min mand og jeg frygtede, at det var sclerosen, som var vendt tilbage. En scanning viste imidlertid, at der var tale om en discusprolaps i nakken. Jeg blev opereret for to måneder siden på OPA i Aarhus. Den noget problematiske operation, hvor indgrebet foretages forfra i halsen, har medført, at smerter i ryg og arme er forsvundet. Atter en gang har jeg været heldig med en operation.  Det var i øvrigt beroligende, at den opererende kirurg kendte meget til sclerose og fortalte, at discosprolapsen og sclerosen  ikke havde spor med hinanden at gøre.
Min mand og jeg har for et år siden købt et dejligt hus i Pindstrup, midt på Djursland. Dette bliver vor slutbase efter 4 flytninger på 5 år, i kølvandet på krisetab, svindlere, anløbne advokater, sclerosekampe, håbløse neurologer, og en visionær tysk CCSVI professor. Dertil topprofessionelle danske kirurger til seneste discusprolaps operation. Livet er tilbage i fuldt flor!
Vi har en skøn udsigt over marker og skove og med jævnlige besøg af rådyr, dådyr og krondyr.  Vi nyder roen her og et stille liv med vore to hunde, Skipper og vor lille retrieverhvalp Charlie Hebdo. Der hører en meget stor og gammel have til huset, og jeg nyder at have tid og lyst til det omfattende havearbejde. Samt at have rimeligt med kræfter hertil.
Ingen af os er jo unge mere, og vi kan begge blive irriterede over de gebrækkeligheder, der oftest følger med alderen. Men årene med sclerosen har imidlertid lært os meget. Et godt helbred er ikke en selvfølge for nogen, og vi glæder os dagligt over livet – og hinanden.
God sommer til jer alle.
Skippers kone (Lisbeth)