Forfatter Emne: Spm. vedr. demyelinisering  (Læst 3586 gange)

Offline PeterT

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Spm. vedr. demyelinisering
« Dato: 21 Maj 2010, 08:55:34 »
Hej alle

Jeg er ny i klassen. Og dog - jeg er ikke MS-diagnosticeret. Eller rettere - neurologer og læger siger samstemmende, at jeg ikke har MS, men ingen kan forklare mine symptomer*, så jeg har li'som valgt at indstille mig på, at jeg nok skal få stillet diagnosen, når en MR-scanning langt om længe vil vise tegne på plak.
Jeg er blevet scannet to gange med et års mellemrum; første gang kun i hjernen, men anden gang både i hhv. ryg og hjerne. Ingen fund. Jeg har desuden fået foretaget en EMG og en SEP – begge i sommeren '09. Også uden abnormaliteter. Jeg skal -måske- ha' foretaget en lumbal punktur i september, men det vil neurologen først tage stilling til i august måned. Det er da 4 mdr. siden, jeg var til undersøgelse på Bispebjerg Hospital.

*
- Spjættende muskler overalt på kroppen, specielt i ansigt, øjenlåg, lægge og ben.
- Føleforstyrrelser på hænder, fødder og underben. Ømhed ved svag berøring. Sviden.
- Følelsen af ikke at tisse færdigt. Jeg kan altid 'trykke' et par ekstra dråber ud, hvis jeg trykker på området ved mellemkødet.
- Hovedpiner koncentreret omkring øjne og pande.
- Mit syn bil'r ofte sløret og utydeligt. Veksler fra øje til øje.
- Nervesmerter i fingre og tæer

Og jeg ku' blive ved.
Læger og neurologer siger samstemmende, at stress, angst, uro og bekymringer kan 'tricke' nervesystemet i en grad, så man næppe tror det muligt. Det har jeg selv svært ved at tro, men de er jo eksperter …
Jeg har enooormt svært ved at tage den kliniske undersøgelse alvorligt. "Hej - nu stryger jeg dig lige med en pind over maven. Ja, det ser fint ud – du har ikke noget galt i rygmarven". Er det virkelig så simpelt? Jeg er sgu' skeptisk.
Jeg medgiver, at hvis man kommer vaklende ind til neurologen, ikke kan holde balancen, ikke kan mærke at han stikker med nåle mm., så kan den bruges. Jeg tænker bare på de tilfælde, hvor sygdommen er i sit tidlige stadie og måske ikke på det tidspunkt giver udslag på en almindelig klinisk undersøgelse – hvordan 'fanger' man den så?

Nå, jeg snakker. Jeg har jo et konkret spørgsmål:
Som jeg har forstået det, så er demyeliniseringen en af de væsentlige grunde til, at man oplever bl.a. nervesmerter og føleforstyrrelser. Ved en MR scanning kigger man efter spor efter attaks/plak i hjerne og ryg.
Men – demyelinisering kan vel foregå _alle_ steder i kroppen? For eksempel i fingre eller tæer.
Min pointe er, at ja - det kan da godt være, jeg ikke har nogen tegn på attaks på mine MR-billeder, men det er vel ikke ensbetydende med at jeg ikke har demyelinisering i nervebanerne andre steder i kroppen.
Eller hvad?

På forhånd tak!

per west

• Gæst
Sv: Spm. vedr. demyelinisering
« Svar #1 Dato: 25 Maj 2010, 01:24:22 »
Nu har dit spørgsmål stået ubesvaret længe, så nu synes jeg det er på tide at du får et forsøg på et svar, curious george..  :)

Jeg fik cheket på sygehuset, om der var noget galt med mine nervebaner i armen til mine fingre på højre hånd, da de 2 er mere eller mindre følelsesløse, og jeg egentlig gik og troede det var en gammel albueskade som havde sat en nerve i klemme.

Der blev sat strøm til armen, og ledningsbanerne er intakte, så ingen tale om demyelisering i dette tilfælde.

Så egro. Sclerose er en tilstand som er koncentreret til hjernen, og omstændighederne omkring dette emne, er jo godt beskrevet her i forummet. Hvad som ellers kan forårsage de mange symptomer du beskriver, er svært at svare på, selv for en maskinmester.

Lyder nærmest som om du i din hverdag er eksponeret til et stof som din krop ikke kan tåle? Eller har en virus eller bakterie som rør på sig, fordi du er stresset i din hverdag. Det bliver til rent gætværk, men en pennicilinkur kunne måske være god til lige at få styr på denne mulighed.

En lumbalpunktur vil give et godt svar på om du har kemiske ubalancer i hovedterminalen, men den er kun moderat behagelig at få, og giver et par døgn med hovedpine, for en del af de mange som får den.