Forfatter Emne: bivirkninger ved skrå seng....?  (Læst 21935 gange)

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Sv: bivirkninger ved skrå seng....?
« Svar #30 Dato: 21 ſeptember 2010, 06:58:36 »
Bernt - hvis du ikke mærker noget ved skrå seng (og hvis du har MS) - så er der gode chancer for at du har stenosis i Azygous-venen. Det kigger de også efter under proceduren, og udvider efter behov. Faktisk siger de, at ballon-udvidelser af Azygous-venen holder bedre end Jugular-venerne.

Christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline danfin

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: 21 ſeptember 2010, 16:59:30 »
Tak Christian!

Gid så det var så godt, altså når de først har kæmpet sig vej til Azygous, så efter ballonfærden mindre risiko for kollaps end hvis der havde været tale om halsvenerne. Og mindre behov for stent???
Har du en kilde på det?

Bernt
MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: 21 ſeptember 2010, 18:27:55 »
Jeg mener bestemt også at have læst et sted (kan selvfølgelig ikke huske hvor) at der er mindre risiko for at azygous venen klapper sammen efter udvidelse.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline danfin

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: 21 ſeptember 2010, 21:35:15 »
Fint, Liza  :D
MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: 21 ſeptember 2010, 21:38:44 »
Hej danfin - jeg fandt det - her på forum  ;D

Citér
At the completion of follow-up 96% of lesions treated in the azygous vein were patent and 53% of lesions treated in the internal jugular veins were patent; many of these patients underwent secondary angioplasty but the long-term patency after this second intervention has not yet been studied.

"patent" betyder at det holder.

Det står her:

http://www.msforum.dk/index.php/topic,14.msg3726.html#msg3726

Christian
Nu på Gilenya.

Offline danfin

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: 21 ſeptember 2010, 21:45:56 »
Super  ;D

Bernt

Offline John

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: 29 ſeptember 2010, 18:15:40 »
Har nu sovet i skrå seng i 14 dage og det har været en lang kamp mod ondt i lænden, det er svært at sove ordentligt når det konstant gør ondt i lænden lige meget hvordan man vender og drejer sig.Ydermere forfølger smerten en hele dagen igennem også. Lyder lidt som Ann"s historie..
I går satte jeg sengen ned igen, og vupti så stoppede smerten i ryg og lænd, så her får den sku lov at blive i fremtiden.
Havde ellers ingen virkning overhovedet udover lidt forværring i benmotorikken, hvilket også blev normaliseret efter en nat med normal sengestilling.
Jeg er halvt liberated så måske det har noget med det at gøre, hvis venen ikke får lov at arbejde om natten pga skrå seng... ?????????
Nå men det var lige min oplevelse med den berømte skrå seng..

John
SPMS

Offline Ann

• Sr. Member
  • ;-)
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: 29 ſeptember 2010, 19:34:19 »
Lidt ondt..men tror stadig at det også har noget med min nye topmadras at gøre.

Men mine forbedringer opvejer smerten..så indtil videre er den stadig skrå :) Har nu ligget i 2 måneder.
Måske har jeg misforstået..men når man ligger på skrå seng, så arbejder vener netop.

Ann :)
Diagnostiseret i med RRMS i 2001..efter en 7 år lang kamp.
Får Tysabri siden '07..ingen attakker siden.
Bivirkninger af al medicin UNDTAGET Tysabri :-) CCSVI indgreb d. 15/3 2011 Ameds, polen..og får stadig Tysabri.

EDSS 6..gangdistance er steget fra 10 meter til 100 meter :-D

Offline John

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: 29 ſeptember 2010, 19:56:02 »
Er det ikke noget med at der er en anden vene der går igang når man ligger skråt, og at det så er derfor, at de andre vener ikke kommer så meget på arbejde af den grund. ?
Måske, måske ikke ?? ;)
SPMS

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: 29 ſeptember 2010, 20:13:16 »
Fordelen ved at ligge i skrå seng er, at Azygos venen (som løber langs rygsøjlen) kommer i brug. Den er spiral-formet, og der løber derfor ikke noget igennem den når man ligger vandret. Ligger man på skrå er tyngdekraften med til at dræne hjernen via azygos-venen. At bruge Azygos-venen er specielt en fordel hvis man har forsnævring i en/flere af jugular-venerne (hals-venerne). Mange/de fleste med MS har disse forsnævringer, så derfor har mange MS'ere gavn af at sove i skrå seng. Forsnævringerne er dem man søger at udbedre ved liberation-proceduren (ballon-udvidelse af venerne, eller i sjældne tilfælde - isættelse af stent).

Derudover vil kan man også observere at man lettere får tømt affalds-stoffer ud af kroppen - det har Andrew K. Fletcher en masse teori og eksperimenter omkring.

Nogle har desværre ikke gavn af skrå seng (man skal være tålmodig, for der kan gå 3-4 måneder før det virker). Min teori er, at dem som ikke har gavn af skrå seng måske har en forsnævring på Azygos-venen - det ses også hos CCSVI patienter (og den kan også ballon-udvides).

Christian
Nu på Gilenya.

Offline Tut

• Full Member
  • ..og så siger man, at jeg har pip i kasketten !
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: 30 ſeptember 2010, 14:39:29 »
Jeg har også længe haft ondt lænden efter, at min seng blev hævet med 15 cm, og efter megen analyse har jeg fundet ud af, at rumpen synker for dybt i (top)madrassen, så jeg svajer i lænden. Det har givet mange smerter i ryg og en del spasmer om morgenen.

Derfor har jeg nu lagt et soveposeunderlag (I ved de tynde skumgummi-tingester) dobbelt fra og med rumpen og ned mod fødderne under topmadrassen. Det har hjulpet mig utrolig meget og sover nu ganske dejlig i flere timer ad gangen - længere end før IBT.

Må hellere tilføje, at jeg kun sover på ryggen (og har gjort det i mange år)

Vh. Tut.
« Senest Redigeret: 30 ſeptember 2010, 15:19:27 af Tut »
42 år. MS i 12 år. SPMS de seneste 5-6 år. EDSS 6,5. Er frivilligt stoppet halvvejs i Novantrone-forløb. Liberated hos AMEDS i December 2010.

per west

• Gæst
« Svar #41 Dato: 30 ſeptember 2010, 14:53:59 »
Nu er det et lille billede, men så vidt jeg kan se, ser du da nærmest ud som en garderhusar på den hest, Tut.. Straight upright position, ser det ud til. Men hesten har godt nok en del svaj i ryggen ::)

Offline Tut

• Full Member
  • ..og så siger man, at jeg har pip i kasketten !
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: 30 ſeptember 2010, 15:18:02 »
Joeh tak, Per ..... men næsten alle muskelgrupper er jo også spændt til bristepunktet, når man skal hænge fast på sådan et kræ  ;D

Mht. hesten, så ved jeg ikke om et IBT-leje kan hjælpe den :D
42 år. MS i 12 år. SPMS de seneste 5-6 år. EDSS 6,5. Er frivilligt stoppet halvvejs i Novantrone-forløb. Liberated hos AMEDS i December 2010.

per west

• Gæst
« Svar #43 Dato: 30 ſeptember 2010, 16:18:12 »
Tut. For nu ikke at gå hen og investere unødigt, kan du da i første omgang lige prøve at bytte seng med hesten, og så se om det hjælper...  ???

Offline Satori

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
Biivirkninger ved skrå seng....?
« Svar #44 Dato: 17 Oktober 2010, 14:46:12 »
Er der nogen der er røget ud af sengen???  ;D
Min mand ligger med glatte lagner, så han har mange fantasier om at lægge sig til at sove midt på Holmen Kollen, mens han klamrer sig til siderne på sengen.  ::)
Nå, men vi prøver nu et par dage, og ser hvad der sker...(Måske skal jeg lægge en dyne på gulvet, ved fodenden, så falder han da blødt).. 8)
Gift med Tom, der fik diagnosen spms i 1987, ændret til attakvis i 2001, tilbage til spms i 2009. Tom blev behandlet for CCSVI d.8/12 2010 hos Ameds i Polen.