Forfatter Emne: Vitaminer  (Læst 30680 gange)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Vitaminer
« Dato: 03 Januar 2010, 11:21:23 »
Nu har jeg lige bestilt nye portioner af diverse vitamine online. Jeg har købt D3 (1 tab. = 600% daglig tilførsel), B3 (Niacin - læste på TIMS, at de skulle være specielt godt), B-vitamin complex. Jeg har Selen hjemme.

Hvad tager I andre sådan "rutinemæssigt"? Er der mere, jeg bør købe?

MS patienter burde kompenseres lidt for kosttilskud, det koster en bondegård!

Jeg hører gerne om jeres erfaringer!

Lisa
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Per West

• Gæst
Sv: Vitaminer
« Svar #1 Dato: 07 Januar 2010, 20:51:08 »
Jeg tager blot en multitabs, ca. 50% af det der anbefales på glasset, og så forsøger jeg at spise sundt og rimelig giftfrit. Jeg prøvede med Aloe Vera i en 3 mdr.'s periode, men fik ikke den forventede energi ud af det, som jeg håbede på.

Jeg synes det er svært at vælge, for der er så mange gode råd, og så nogle, som modsiger rådene.

Lidt ovre i det okkulte, så drikker jeg vand, som står i en flaske med 1/2 m sølvtråd lagt i, men det er nærmest for at efterprøve et udsagn jeg hørte engang, at engelske søofficerer drak af sølv, og derfor ikke var så modtagelige for de sygdomme, som florerede til søs.

Om jeg indtager et antal sølvioner, som virker som antioxidanter eller ej, får stå hen i det uvisse, men det føles rigtigt at drikke det, og det smager lidt anderledes, sir jeg til Åse, og så kan hun også smage det, og gir mig ret? (c:

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 12 Januar 2010, 23:40:14 »
hej lisa.. vitaminer er en stor ting at kaste sig ud i... og der er meget man kan gøre... en vigtig ting er uden tvivl ikke at tro at der sker noget i morgen..der kan godt gå et år før du rigtig mærker det... du skal huske at altid tage en normal multi vitamin da du skal ha et "normalt" niveau og så skal du tage noget xtra... når det er sagt så skal du passe lidt på da der er nogle vitaminer som man kan få for meget af og derfor ikke så sunde i større doser... eks. d vitamin... om igen så er den danske scala meget lavt sat med vores fare niveauer... du vil ha god gavn af : D vitamin.. folinsyre...b12...E vitamin (køb matas stærk E på 335 mg.. C vitamin ca 1000mg (sænker også dit blodtryk) kæmpenatlys.. zink... og 100mg selen inden du går i seng så vil det også være godt for dig at få hvidløg (2-3 fed om dagen) og lidt ingefær og hvis du kan få det så shitake-svamp og sidst fiske olie ca 5 g om dagen..... undgå majs-tidsel.og sojaoliem og generalt fedt der bliver stift i kløleskab.. skal lige nævnes at hvidløg har en vild evne til at "ordne" vores vener(lidt aktuelt) og der er fundet bevis på at folk som får en ballon operation har større chance for at åren ikke klapper sammen igen hvis de indtager hvidløg...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 12 Januar 2010, 23:43:13 »
glemte helt blåbær .. friske et par gange om ugen... det er vigtigt at du husker at tage dine vitaminer hver dag...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 09 Februar 2010, 08:48:59 »
Her er en artikel fra Dr. Ashton Embry. Som han skriver, så er det vigtigt at tage vitaminer nu i denne tid, hvor vi alle venter på, at det  bliver en dagligdags ting, at alle med CCSVI kan blive behandlet for det.

http://www.direct-ms.org/magazines/CCSVI%20Autoimmunity%20Nutrition.pdf

Lisa
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 16 Februar 2010, 11:50:07 »
Nu har jeg lige været på indkøb igen. Det er dejligt at man kan sidde hjemme i sin stue og få bragt tingene til døren  :)

Inspireret af indlægget far "anecdote" er jeg måske blevet lidt mere overbevist om, at kosttilskud og vitaminer kan spille en rolle. Dog fik hun jo sideløbende også antibiotika, og det er ikke lige indenfor rækkevidde for almindelig mennesker, så det må lige undværes. Men kan vitaminerne gøre en lille smule alene, og selv små bedringer er velkomne.

Og hvad har jeg så købt? Jo, et eller andet sted har jeg lige læst at hestekastanjer skulle være godt for kredsløbet i benene. Der stod et eller andet om, at nogen havde fået mere føling i sin dropfod med kastanjerne. Og da min højre fod hænger totalt og er helt uden for min kontrol, så skal det prøves. I det hele taget er mit højre ben og tilhørende fod helt dødt. Jeg kan bruge det til at stå op med fast plantet, da det venstre virker normalt, men det er også alt. Jeg kan ikke tage skridt, så mister jeg balancen lige med det samme.

Det sker med jævne mellemrum, at jeg går agurk, og køber vildt ind af forskellige helseting. Men, da jeg ikke er nogen tålmodig person, så opgiver jeg gerne efter ca. 14 dage hvis jeg ikke kan mærke nogen bedring. Denne gang satser jeg dog på at vente længere tid inden jeg giver op. Der er jo ikke meget andet at gøre i ventetiden til der sker  mere med CCSVI, og jeg vil gerne bruge tiden til noget fornuftigt.

mit daglige regime ser nu sådan ud:

Selen
Niacin
E-vitamin (stærk)
B-complex
CalciumAEP (anbefales af Carsten  Vagn Hansen)
D3 vitamin (cholecalciferol 1200 IE)

og imorgen når posten har været, så yderligere:

fiskeolie (god kvalitet)
h.kastanjer
multivitaminer (der følger nogle gratis med bestillingen)

Derudover spiser jeg nogenlunde fornuftigt. Får næsten fisk hver dag (elsker fisk)
Aldrig rødt kød. Hvis ude, så helst fjerkræ.
Spiser meget brød (er i tvivl om gluten er godt eller skidt?)
Spiser meget frugt
Får stort set aldrig mælkeprodukter
Undgår så vidt mulig alt animalsk fedt
Bruger olivenolie til stegning og madlavning
Spiser ikke synligt sukker, men siger heller ikke nej til kage hvis ude.
Drikker meget lidt kaffe, helst te. Er gået bort fra grøn te, da jeg får meget  halsbrand af det og opstød om natten.
Drikker med måneders mellem en flaske rødvin fordelt over flere dage.

Hvordan ser jeres daglige ration ud? Er der noget jeg har glemt?

Lisa

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 16 Februar 2010, 12:27:09 »
Jeg fandt lige henvisningen til heste-kastanjer her:

http://www.thisisms.com/ftopict-10303.html

Lisa

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 16 Februar 2010, 12:42:08 »
du mangler folin og b12 og q10... de stærke e skal du tage 2 stk af..

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 16 Februar 2010, 14:05:58 »
Tak Anders. Jeg troede jeg vatr dækket ind med folinsyre og B12 ved at tage B-complex? Jeg må lige have fat i noget Q10, går straks ud og leder.

Lisa

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 16 Februar 2010, 14:55:39 »
Har nu været ude og købe følgende. Noget havde jeg lidt af i forvejen, og fylder bare op:
Super Folsyre
B 12
E vit.
Q10
Selen
E vit

Så nu må jeg simpelthen snart blive  det sundeste menneske der (ikke) kan gå på to ben!!! Og jeg er opsat på at gennemføre minimum at år for at forhåbentlig se en forskel. Jeg sætter simpelthen kryds i kalenderen nu hvor jeg begynder.

Det er godt nok mange penge, men jeg ser det som en investering i min sundhed.

Lisa

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 16 Februar 2010, 15:15:28 »
Jeg har cyklet rundt på TIMS det meste af formiddagen, og har fundet ud af følgende. Sammen med H.kastanjerne er det godt at tage et produkt, som de på TIMS kalder Butchers Broom. Ved at forske en hel del rundt, har jeg nu fundet ud af, at det er etn urt, en lægeurt, og som på dansk hedder Stikkende Musetorn. Læs om den her:

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=2721/sprog=1/grp=8/menu=3/

Den styrker venerne, og bruges især mod åreknuder, men er generelt styrkende for venerne. Det lyder som, det er noget, der kunne være gavnligt.

Lisa

PS - nu må jeg hellere lukke computeren og lave noget andet. Er ved at få hård hud i rumpen!!

Per West

• Gæst
« Svar #11 Dato: 16 Februar 2010, 16:04:34 »
Karl Favrbo skriver noget interessant om D vitamin på sclerosesiden. Jeg har svært ved at følge med, for jeg tager 400 % af anbefalet daglig dosis som på glasset angives til at være 10 mikrog, og det ser ud til at være 10 gange for lidt.  :'(

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 16 Februar 2010, 16:25:31 »
Det ser også ud til at jeg tager for lidt. De piller, jeg har, er 30 µg, og man bør have 125 µg i henhold til Kurt Favrbo. Jeg må lige oppe min dosis....

Så vidt jeg tidligere har læst, så kan man ikke overdosere D3. Er der nogen, der har noget om det?

Lisa

Offline Sønderjyde

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 16 Februar 2010, 17:35:45 »
Jeg læst en artikel på ekstrabladet idag der handler om d-vitaminer.

http://ekstrabladet.dk/kup/sundhed/article1299704.ece

Og der står der nedest i artikelen at man ikke skal være bange for at tage for mange d-vitaminer.. Overskuddet udskilles automatisk
Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 36 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og tysabri og er nu på gilnya og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.

Offline cab

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 16 Februar 2010, 18:13:38 »
Der er flere meninger om hvorvidt man kan overdosere D3 vitamin - nogler mener at man kan, mens andre er af den mening at kroppen bare udskiller det overflødige.
Jeg er medlem af PLM (www.PatientsLikeMe.com som er til folk med enten ALS eller MS - her er megen info at hente), hvor der er en D3 tråd med over 5000 poster. Her er der nogen der indtager 25.000 enheder om dagen!!
Jeg tager 4.000 enheder om dagen (100 mikrogram) uden problemer - det er faktisk 2000% af ADT, men for nylig har forskere vist fundet ud af at 5.000 enheder er fint for folk med underskud af D3.
Man anbefaler at vi MS'ere skal have en værdi på over 150 nmol/l - men igen er der her forskellige meninger, så der er ingen rettesnor.
54 år SPMS - diagnose dec 2003 - første symptom 1991 - EDSS 5.5