Forfatter Emne: Vitaminer  (Læst 30801 gange)

Per West

• Gæst
Sv: Vitaminer
« Svar #30 Dato: 03 April 2010, 23:31:42 »
Jern i vitaminer eller ej, så er det vigtigste nok at få frie radikaler til at reagere med nogle antioxidanter, som stopper den skadelige reaktion.

http://da.wikipedia.org/wiki/Antioxidant

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: 04 April 2010, 08:34:15 »
Hmm..... Christian....   Jeg har et pænt højt niveau af jern i kroppen uden at tage det som tilskud, jeg har sågar fået fortaget nogle åreladninger for år tilbage for at fjerne en smule af det, da der er mange der mener det ikke er godt for ms patienter, og faktisk fik jeg igen for en måned siden målt mit jern indhold af en neurolog på sygehus, det viser at "selv" vores neurologer "Griner" mener det ikke er godt, og igen lå mit indholr pænt høj, altså får jeg rigelig igenem min kost osv. (Måske fordi jeg er smed) Men du har ret i at jeg sikkert ikke have burdet skrive det som en generel anbefaling, kan bare sige at jeg har rigeligt af det, og skal absolut ikke tage det som tilskud....... :-)

Vedr. olie til stegning Anders er noget af det du siger stik imod alt hvad jeg har lært........ Du har ret i at alt hvad der bliver stift i kæleskabet er noget skidt da det er hærdet fedt, og det gælder jo netop om at vi får så lidt som muligt af det, og masser af uhærdet fedt som vores celler meget bedre kan arbejde med, teorien er jo at det er derfor at ms ikke er så udbredt i middelhavslandende..
og problemet med olie er at selvom vi bruger en koldpresset olie til stegning bliver den hærdet under opvarmning, og da olivenolie kan tåle mest varme inden hærdning, har jeg altid lært at STEGNING foregår KUN med olivenolie og ved lav temperatur altså langtids stegning, et godt råd er at se efter olien på panden, så snart den begynder at ryge er den blevet hærdet og dermed ødelagt, desværre skal der næsten ingen varme til, og tænker tit på når jeg laver mad, hvor nemt det kunne være såfremt jeg ikke skulle tænke på den "skide" olie, eks. tager det et pænt stykke tid at stege fiskefrikadeller under lav varme og kun ti minutter med magarine og pænt varme........ Men sådan er der så meget...... Hmm...

Og netop pga. af olivenoliens "høje" indhold af mættet fedt som gør den velegnet til stegning, er den ikke velegnet til salat dressing osv......

Spændt på hvad i siger til dette..... Griner....

Hilsen Leif....
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: 04 April 2010, 09:07:05 »
Jeg var også lige ved at stå helt af, da jeg læste, at nu må man ikke bruge olivenolie til stegning. Det er stik imod, hvad jeg ellers har læst rundt omkring. Fra nu af gør jeg hvad jeg tror er bedst, for hvis man spørger så får man svar i både øst og vest, og det hjælper ikke på forvirringen.

Der er jo heller ikke tale om, at jeg bruger en ½ liter olie til at stege i. Vi snakker teske-fulde, maksimalt spiseske fulde.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: 04 April 2010, 09:14:34 »
det der er mest brugt i dk er jomfru oliven... faktisk er det muligt at finde den "rigtige"olivenolie i nogle butikker,,, men kun meeeeget få... det optimale til stegning er den rigtige olivenolie der er varm presset og som er den "billige" olie i udlandet... jomfru olivenolie ligger faktisk bedst på den liste jeg har hvor olierne er sat op efter hvor meget af det "skadelige" omega 9 det indeholder.... og rapseolie ligger også fint nok... tror jeg vil prøve at scanne den liste og smide den op... men du har fint nok ret i at hvis man steger hårdt (meget varmt) i olie så er det ikke så godt.... og derfor får jeg altid mine forældre til at købe varm presset med hjm fra spanien når de kommer... for det kan man godt stege lidt hårdere i... men stadig så er ingen ting bedst... men så er det svært at lave frikadeller... også af fisk.....
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: 04 April 2010, 09:25:41 »
Grunden til at fler(poly)-umættede fedtsyrer ikke tåler opvarmning, er, at de bliver omdannet fra cis- til transfedtsyrer.
Dette kan kun ske med fler-umættede fedtsyrer, idet disse har flere end en dobbeltbinding i fedtsyrekæderne. 
Enkelt-(mono)umættede fedtsyrer danner ikke trans, og kan derfor sagtens tåle opvarmning. 
Det, der så er forskellen mellem forskellige olier og faste fedtstoffer er fedtsyresammensætningen.

Olivenolie har et meget højt indhold af enkelt-umættede fedtsyrer og er derfor velegnet til stegning.(forudsat det er varmpresset)

Vindruekerneolie har et højt indhold af fler-umættede fedtsyrer og er derfor uegnet til stegning - men velegnet som salatolie (forudsat at det er koldpresset).
Smør og margarine har et lavt indhold af fler-umættede fedtsyrer, men et forholdsvis højt indhold af naturlige transfedtsyrer (og kroppen bryder sig ikke om transfedtsyrer hvad enten de er naturlig eller ej). Hvad der kan siges til smørs fordel, er at det ikke ændrer sig meget under stegning (det bliver ikke værre end det i forvejen er).

så olivenolie er ganske fint.... men der er noget forskel på oliven og jomfru oliven,,, og i dk er det næsten kun jomfru oliven vi kan få...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: 04 April 2010, 10:02:52 »
Tror vi skal passe på med at gøre dette "valg" af olie til en videnskab..... :-)) Men Anders vi to har to vidt forskellige opfatelser på hvilken stege olie vi bør stege i..... :-) Og har du ret skal jeg have ændret mine indkøb........ Jeg har den opfattelse at vi skal holde os væk fra de varmtpressede olier, som ordet siger er de udvunedt ved varme, mener at vide olien bliver udvundet først med at presse dem som giver den fineste og dyreste Olie. " Ekstra jomfrue" derefter udvindes yderligt olie enten ved varme eller ved en kemisk proses, den kemiske siger næsten sig selv, ikke er godt for noget, og når de bruger varme er det med over 90 grader og dermed er oliens gode egnskaber allerede ødelagt, så steg i en koldpresset olievenolie og sørg for at olien ikke bliver for varm.... (mener det er 86 grader)  Har det til at stå i en kursus mappe fra et uge kursus jeg var på, kost og ms, og skal finde det frem en af dagene, aldrig skade til at få genopladet de små grå hjerne celler, måske de er blevet fejl indkodet, i så til fald vil jeg straks give mine hvide pletter i hjernen fra ms skylden...... Griner....  (Ikke noget der er skidt som ikke er godt for noget andet)

Hilsner Leif.....
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: 04 April 2010, 10:33:17 »
du har helt ret leif... varm presset olie har slet ikke de samme gode egenskaber som koldpresset... det jeg mener med at man ikke bør stege i jomfru oliven olie er netop den pointe som du selv nævner med at det ikke må komme over ca 80 grader.. for langt størstedelen af mennesker er det bare et svært punkt at ramme... også snart det kommer over de 80 så bliver det noget skidt... og lisa har også pæn meget ret  at det er en jungel uden lige... jeg steger som regel uden noget så vidt som muligt.... og ellers i rapseolie

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: 04 April 2010, 12:09:21 »
I bogen "Taking Control of Multiple Sclerosis" af George Jelinek er der en tabel, som ser således ud:

OlieOmega-3(%)Omega-6 (%)Mættet fedt (%)
Hørfrø
55
16
8
Raps
10
20
8
Valnød
10
53
10
Soja
8
54
15
Majs
1
34
14
Oliven
<1
10
14
Solsikke
<1
63
11
Vindruekerne
0
70
11

Jeg spiser 2 spiseskefulde hørfrø-olie dagligt, og vi steger i raps eller oliven (hip-som-hap).

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: 10 April 2010, 07:53:42 »
Jeg var i går en tur i min lokale store Kvickly - de har stort set alt. Normalt handler jeg i min mindre Dagli' Brugs med mindre udvalg.  Nå, jeg skal ikke gøre reklame.

Men i Kvickly havde de både D3-vitaminer og fiskeolie. Det, som var lidt specielt var, at de havde to slags fiskeolie. Den ene var med Omega 3-6-9, den anden var kun med Omega 3.

Jeg har aldrig lagt mærke til tidligere, at man kan få fiskeolie med kun O-3, men det kan man altså.

Så jeg købte både vit. D3 og fiskeolie med O-3, så nu har jeg et lager igen. Gad vide om det hjælper???
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: 14 Maj 2010, 21:24:19 »
læs lige dette...
Lecithin giver nyt håb til mennesker med depression, multipel sclerose, Alzheimers, Parkinsons og aldersdemens

http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=1572&sprog=1&grp=6&menu=3

så er det bare med at finde det....

Offline LDNinfo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • LDNinfo.dk
« Svar #40 Dato: 27 Juli 2010, 20:18:27 »
Bare spis en masse chokolade. Du får sojalecithin (ofte emulgator i chokolade), og samtidigt producerer du flere opioide peptider. Det har dog sine omkostninger mht BMI.  :)
LDNinfo.dk - information på dansk om LDN

Offline PiaB

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: 28 Juli 2010, 12:18:00 »
Hej. Jeg indtager dagligt:

2 Multitaps
4 kapsler Omega 3-6-9
1 vitamin D3 35 ug
1 b-Complex
1 B-12   500 ug
4 gram C-vitamin i pulver (fordeles over 4 gange om dagen )

Jeg får målt niveuet i kroppen en gang om året hos min læge
Attackvis MS siden 2005 - Blære, balance, føleforstyrelser i benene og gangdistanceproblemer, Mulig EDSS på 4,5. Tysabri i 2 år uden attacker -Ameds den 29/10

Offline Ann

• Sr. Member
  • ;-)
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: 28 Juli 2010, 15:46:34 »
Ekstra C-vitamin skulle ikke være godt for MS.

C-vitamin styrker immunforsvaret og dermed forværrer det også MS.

Men MS er individuelt..og hvad der er godt for den ene er måske ikke godt for en anden  :)

Man skal gøre hvad man har det bedst med  :)
Diagnostiseret i med RRMS i 2001..efter en 7 år lang kamp.
Får Tysabri siden '07..ingen attakker siden.
Bivirkninger af al medicin UNDTAGET Tysabri :-) CCSVI indgreb d. 15/3 2011 Ameds, polen..og får stadig Tysabri.

EDSS 6..gangdistance er steget fra 10 meter til 100 meter :-D

Offline mille

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: 28 Juli 2010, 17:00:12 »

Er der nogen der har erfaring med Magnesium mangel, som kan give disse symtomer.

Muskuloskeletale problemer: Fibrositis, fibromyalgi, muskelspasmer, tics, kramper og kroniske nakke- og rygsmerter kan skyldes magnesiummangel og kan afhjælpes med magnesiumtilskud.
Nerveproblemer: Magnesium afhjælper forstyrrelser i det perifere nervesystem over hele kroppen. Det kan f.eks. være migræne, muskelsammentrækninger, mave-/tarmkramper og kramper i lægge, fødder og tæer. Magnesium anvendes også til at behandle visse forstyrrelser i centralnervesystemet som f.eks. svimmelhed og mental forvirring

Hvis der er, hvor meget Magnesium tager i hver dag ?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: 28 Juli 2010, 17:12:45 »
Hmm. Jeg har ofte halsbrand og spiser ofte Alminox tabeletter. Der står på glasset at der er bl.a.  magnesiumpoxid  i dem. Monstro det dækker mit magnesium behov?