Forfatter Emne: LDN dosering  (Læst 9386 gange)

Offline LDNinfo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • LDNinfo.dk
LDN dosering
« Dato: 23 Juli 2010, 01:47:55 »
Ud fra de indlæg der har omtale af LDN her på MSForum.dk lader det til at de fleste starter på 4,5mg i døgnet. Det er en voldsom start. Specielt for MS-patienter, og herunder specielt mænd. Hvorfor?

Sclerosepatienter har en notorisk lav produktion af alle opioide peptider (OP - http://en.wikipedia.org/wiki/Opioid_peptide), herunder Methionin-Enkefalin. En lavere produktion af OP betyder, at der skal anvendes en mindre portion naltrexon til at opnå den ønskede virkning.

LDN er ikke helt så ufarligt som det ofte forlyder! I for store doser vil det medføre den stik modsatte effekt, altså en yderligere kompromittering af immunforsvaret, og dermed mulighed for progression af sygdommen og evt udvikling af andre immunforsvarsrelaterede sygdomme, herunder autoimmune. 4,5mg kan sagtens være en for stor dosis.

4,0mg er f.eks en alt for voldsom dosis for mig. Efter 4 døgn på 4mg fik jeg et vældigt ubehageligt "endorfin-rush" ca. 20 timer efter indtagelse. Dvs, at OP-receptorer har været blokeret i 20 timer, i modsætning til de ca. 4 timer som er naltrexons halverinstid og som er det tidsrum der ca. er krævet (2-6 timer) for at opnå den ønskede effekt af LDN.

Hvorfor kræver mænd ofte lavere doser? Det ved jeg ikke, men det er erfaringen blandt brugerne. Det kan måske forklares med en lavere OP-produktion blandt de mandlige medlemmer af Homo Sapiens. Det kunne også forklare, hvorfor kvinder kun har hån tilovers for os "pivsede" mænd!  :) Det ville give god mening set ud fra et evolutionssynspunkt. Det er jo kvinderne der føder børnene, og derfor har behov for den største smertelindring og efterfølgende restitution af kroppen. Men det er kun et gæt.

Patienter hvis OP-produktion er så kompromitteret at den er stort set ikke-eksisterende har ingen positiv effekt af LDN-behandling. Desværre er MS-patienter i højrisikogruppen.

Det er altså ikke så sært, hvis MS-patienter har haft dårlige erfaringer med LDN-doser på 4,5mg.

Start i stedet med en dosis på 2-3mg i 3 uger, og forøg derefter dosis med 0,5mg hver tredie uge. Det vil så være muligt for mange at konstatere under hvilken dosis man havde en positiv effekt. Ingen effekt kan også være en positiv effekt. Patienter der ikke har kunnet mærke nogen effekt ved indtagelse af LDN, har efter lang tids brug (min. 6 måneder) måttet konstatere, at deres sygdom ikke er progredieret i behandlingsperioden.

Nå, det er ved at blive sent. Jeg må hellere hoppe i køjen, men skal lige huske at tage den daglige dosis først. 3,2mg er paradis for mig.

Mogens
LDNinfo.dk - information på dansk om LDN

Offline LDNinfo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • LDNinfo.dk
Sv: LDN dosering
« Svar #1 Dato: 23 Juli 2010, 17:05:36 »
Per West spurgte i tråden om LDNinfo.dk :
Citér
Noget jeg lurer lidt på, er hvordan man så sikkert kan fornemme sig frem til den rigtige dosis? Underlige drømme? Det er jo en mangelvare når man lider af MS og enhver drøm føles som en sejr. Også selv om den er underlig.

Er man lidt speeded når den rigtige dosis rammes?

Jeg ved ikke, hvordan man sikkert kan fornemme sig frem til den rette dosis, men hvis man følger ovenstående anvisning, så har man dog en chance for at bedømme hvor stor en dosis der giver det største velbefindende.

Jeg kan fortælle hvordan jeg ramte min idealdosis, og så må du evt spørge ind derfra.

Da jeg fik recepten på naltrexon mente min læge jeg ville være bedst tjent med at starte på 4,5mg, da jeg jeg ligger i den større ende af skalaen. Det er en "klassisk" fejltagelse. Mere er ikke nødvendigvis bedre (slet ikke med naltrexon), og patientens fysiske dimensioner har intet at gøre med hvor kompromitteret immunforsvaret er. Jeg fortalte min læge at MS-patienter ofte tager doser omkring 3mg og at jeg helst ville starte med denne dosis, og det blev vi så enige om.

Jeg indtager min LDN før sengetid, hvilket som oftest er mellem 01 og 03, men da jeg startede LDN var det mellem 22 og 24. Det er ligegyldigt på hvilket tidspunkt af døgnet man tager sin LDN, men da der vil følge et lettere fysisk ubehag i de følgende timer kan man jo lige så godt tage det, før man lægger sig til at sove. Man kan populært sige, at istedet for at sove en brandert ud for derefter at kæmpe med tømmermændene, så sover man tømmermændene ud og nyder branderten bagefter.  :)

De første 3-4 nætter sov jeg ikke særligt godt. Det var en meget let søvn, og fyldt med drømme - jeg kan bedst beskrive det som en slags tilstand mellem vågen og sovende. Som konsekvens havde jeg det heller ikke specielt godt om dagen. Men en nat sov jeg bare igennem, jeg mener det var otte timer, og da jeg vågnede "sprang" jeg ud af sengen og var helt udhvilet. Jeg havde en meget højere energi end før, og det gennem hele dagen og aftenen. Det tyder på at alle søvnfaser er blevet dækket, herunder REM. Sådan fortsatte det de næste 5 uger til min "evalueringskonsultation" hos lægen.

Under konsultationen blev vi enige om der var sket noget posititvt med mig, og at vi begge var ligeglade med om det var pga placebo eller pga bedring i sygdommen. Vi blev derfor enige om at jeg skulle fortsætte med 3mg.

Efter et stykke tid med fortsat velvære baseret på mellem 7 og 9 timers søvn hver nat (oftest mellem 7 og 8 timer), kun afbrudt af et enkelt blæretømningsakt, ville jeg prøve grænser af og satte derfor dosis op til 4mg. Det gik som beskrevet ovenfor, altså en mærkbar påmindelse om at dosis var for stor.

Prøvede derefter med 2,8mg i ca. 1½ uge, da det gik op for mig, at jeg ikke havde sovet godt (altså som før LDN) i de foregående 3-4 nætter, og at jeg ikke havde det så godt som jeg nu var vænnet til. Man vænner sig lynhurtigt til at have det bedre! Samme aften satte jeg dosis op til 3mg, hvorefter sig sov som en sten og var frisk og rørig (ikke rask) næste dag.

Nu om dage (ca. 11 måneder efter start) tager jeg 3,2mg, da jeg synes det fungerer bedst når jeg er ovre den første uge efter Novantronebehandlingerne. I den første uge efter behandling nøjes jeg med 3mg.

Er jeg "speedet"? Nej, men vældig energifyldt og meget gladere. Medrol er speedet, meget. Det har jeg også været på i en periode som supplement til Novantronen (3x500mg hver 4. uge).

Og så var jeg lige ved at glemme det med anden sygdom. Jeg har ikke haft en forkølelse siden jeg startede LDN. Jeg har ca. 3 gange prøve at vågne midt om natten med "hornet" fyldt med "creme". Er stået op og har fået renset ud, hvorefter det var på hovedet i seng. Næste morgen skulle næsen lige pudses, og så var de forkølelser pist væk. Tal lige om immunforsvar der vil noget - altså det rigtige!

Håber det besvarer spørgsmålet. Ellers må du bare til tastaturet igen.

Mogens

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 25 Juli 2010, 21:24:19 »
Anders - prøv at se her:

http://ldninfo.dk/indtagelse.php
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline LDNinfo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • LDNinfo.dk
« Svar #3 Dato: 27 Juli 2010, 19:55:10 »
Jeg betaler ca. Dkr. 1.000,- pr. år for naltrexon og engangssprøjter som beskrevet i det link Christian gav, men det er desværre ikke alle der er i stand til at lave og/eller indtage opløsningen på egen hånd.

Der kan også være problemer når/hvis man skal på rejse, da naltrexontabletterne skal opbevares ved temperaturer under 25 gr., og LDN-opløsningen skal opbevares i køleskab for at undgå uhæmmet bakterievækst. Hvis man ofrer et par naltrexontabletter (godt en halvtredser) på sagen vil det nok overkomme de fleste problemer, og vil næppe være det der vælter rejsebudgettet.

"One size fits all"-løsningen duer ikke for LDN (sikkert heller ikke så meget andet). Den norske LDN-tabletproducent (Kragerø Tablettproduksjon A/S) fremstiller 3mg tabletter med delekærv, så man har flere doseringsmuligheder. Der er dog mig bekendt ingen dansk importør, men man har jo lov til at tage sin recept med til Norge, hvis man har tid og lejlighed. Det fordyrer dog produktet en del.

Der er heller ingen dansk importør af ren naltrexon, pulver eller flydende, hvorfor de danske apoteker fremstiller LDN-tabletter ved at knuse Naltrexon AOP 50mg-tabletter, hvorefter pulveret og mere fyldstof(?) fordeles i "nye" 4,5mg tabletter. Det er rart at vide hvad man får for pengene.  ;)

Ved du hvilket apotek der har lavet dine LDN-tabletter, og hvor meget betaler du, om jeg må være så fri?

Du må også meget gerne fortælle lidt om din erfaring med LDN indtil videre, hvis du altså har lyst.

Offline HeleneE

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 04 Oktober 2010, 23:57:29 »
I am looking for other people with some experience in taking LDN. George tried LDN 4.5mg last year for about three months with noeffect. Now that he has had CCSVI we are thinking of starting again and do it for longer -
Anders, I think you had started it...? Are there other people who have used it? if so any effects? after how long? etc..

hilsen Helene (gift med George/ liberated 11/8/10)

Offline LDNinfo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • LDNinfo.dk
« Svar #5 Dato: 05 Oktober 2010, 20:04:12 »
Jeg vil antage at din mands vener vil have (meget) større succés med at forblive åbne, hvis han anvender LDN. Endogene opioide peptider er med til at regulere og vedligeholde hjerte-/karsystemet (den lave produktion i MS-patienter kan meget vel være årsag til at CCSVI udvikler sig til MS).

Her er patientberetninger:
http://www.ldndatabase.com/ms.html

Du finder nok ikke så mange beretninger derude (endnu) fra patienter der både er "liberated" og på LDN.

Mogens

Offline HeleneE

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 09 November 2010, 15:17:02 »
Hej Mogens,
We have decided to give LDN another try but for longer if possible...  :)
Our pharmacist has checked and there is no problem taking the anticoagulant at 75mg, low dose, with the LDN.

We will see how that goes.

Hilsen

Helene

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #7 Dato: 11 April 2011, 12:33:06 »
Kære Mogens
Så fik jeg læst din tråd om LDN, og blev meget klogere på at tilpasse dosis.
Med stor fonøjelse har jeg også lyttet til RixPod, og hørt en masse om LDN.
Jeg har selv prøvet for et stykke tid siden med 4,5 mg.  Jeg fik ubehag i kroppen kort tid efter indtagelse, efter at ha’ taget tabletterne et stykke tid og stoppede.
Nu prøver jeg igen, med halveret tablet, der er mange tilbage, så får vi se…..
Men super komplement også til Rix, for hans gode og humørfyldte podcast, håber han ser dette.
Selvom I kender det, sætter jeg lige et link ind:
http://www.rixpod.dk/interview/rix-pa-ldn-i-fire-uger.html
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.