Forfatter Emne: Sclerose starter yderst i hjernen: (Undersøgelse fra USA)  (Læst 4379 gange)

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
Sclerose starter yderst i hjernen: (Undersøgelse fra USA)
« Dato: 20 December 2011, 12:17:46 »
Denne her lille notits stod i Jyllands Posten`s tillæg Newton i søndags d. 18.12.2011. Jeg gengiver det her i sin fulde ordlyd:

"Sclerose starter yderst i hjernen:

Sclerose starter fra de yderste lag af hjernen og spreder sig indad mod de dybereliggende områder, viser en amerikansk undersøgelse fra Mayo og Cleveland Clinic. Dette resultat strider mod den traditionelle opfattelse af, at sygdommen begynder i hjernens hvide stof i hjernens midte og senere spreder sig mod de yderste lag. Den nye indsigt kan hjælpe forskerne i deres søgen efter forståelse og behandling af sygdommen".

Hmmm - ligner det sidste ikke noget man hørt før, altså at "denne nye opdagelse kan hjælpe forskerne..." og bla bla bla ... :-\

Siden jeg fik min diagnose, synes jeg, at der flere gange om året har været meddelelser fremme med samme budskab.

Mvh Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Sv: Sclerose starter yderst i hjernen: (Undersøgelse fra USA)
« Svar #1 Dato: 20 December 2011, 13:07:39 »
"Hmmm - ligner det sidste ikke noget man hørt før, altså at "denne nye opdagelse kan hjælpe forskerne..." og bla bla bla ... Tvær

Siden jeg fik min diagnose, synes jeg, at der flere gange om året har været meddelelser fremme med samme budskab."

Enig. Hvis jeg fik en krone hver gang en af de der sædvanlige udtalelser blev skudt af, så ville jeg være mega rig nu!

Bla...bla..bla..bla...bla...bla..... Hvem tror de at de narrer?!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 22 December 2011, 13:20:38 »
Hey Lisa,

Ja, man ville være godt ved muffen, hvis man fik 1 kr. pr. gang man læste eller hørte de udtalelser ...

Det er nok "kun" udenforstående - altså folk udenfor MS-universet og nyligt diagnostiserede man vil narre.  :-\

God Jul.

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #3 Dato: 24 ſeptember 2013, 20:08:52 »
Vi hører ikke meget om den grå substans i hjernen, selvom flere artikler gennem årene fra 2006 har udtrykt vigtigheden af forskning i dette. Sclerosemedicinerne ændrer ikke på tilstanden i den grå del i hjernen, og følgelig er hverken medicinalindustri og dens vejledende læger interesseret.
Her er et interessant indlæg fra Holland 2008 om betydningen af gennemtrængeligheden af GM (grey matters): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18703006.
Idag kom jeg ind på denne artikel på FB:   https://www.facebook.com/notes/ccsvi-in-multiple-sclerosis/gray-matter-and-ms/10150185662517211

Jeg vil fokusere noget mere på dette grå stof i min hjerne som værende et bedre billede af min evt. atrofi i hjernen.
F.eks. spørge ind til det ved næste møde med de alvidende scleroselæger.
Oplysninger, det nyeste, jeg ku' finde:   http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23324595
Birte
« Senest Redigeret: 24 ſeptember 2013, 20:42:07 af bitte Mormor »
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 30 ſeptember 2013, 19:13:03 »
Nu sker der jo teknologiske fremskridt hele tiden.

Hvis man læser det abstract, som Bitte Mormor henviser til på NCBI skriver de jo netop at skader i den grå hjernebark (GM) var svære at se på MRI tidligere, men nu er teknikken blevet så meget bedre at man faktisk kan se skaderne i GM.

Hvad det så betyder for os scleroseramte er lidt svært at gennemskue. Det hjælper jo ikke så meget at få at vide at man egentlig er meget dårligere end man troede før   :-\
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..