Forfatter Emne: Stents  (Læst 29310 gange)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Stents
« Dato: 17 Februar 2010, 08:08:54 »
En af de betænkeligheder jeg har i forhold til at få en eller flere stents, er, om det er sikkert. Umiddelbart bryder jeg mig ikke om tanken om at får et lille stykke metal i årene. Jeg vil gøre det, hvis der ikke er andre muligheder, men modvilligt.

Jeg kan forestille mig, at det kan give problemer, og det lader til, at jeg har ret. Her bringes noget fra TIMS, om det samme emne:

http://www.thisisms.com/ftopicp-93372.html#93372

Vi kan bruge denne tråd til at oplyse hinanden om ny forskning indenfor stents, det er noget, der arbejdes med. Mig bekendt arbejdes der på at finde stents beregnet til vener og stents som efter et par år  opløser sig selv.

Læs to mails ned i tråden, der  giver Mangio et link til en side  om metal allergi, som kan være en komplikation ved stents.

Lisa
« Senest Redigeret: 17 Februar 2010, 08:12:44 af Lisa.T »
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Stents
« Svar #1 Dato: 17 Februar 2010, 11:09:11 »
nu skal jeg hok lige finde den halt rigtige artikel.. men jeg ved at der bliver arbejdet på en stent som er bio agtig som vokser ind i vævet og derved bliver hvor den skal.. er selv betænklig ved samme som dig lisa.. der er også en hvopå den rev sig løs og endte i hjertet... men han har det fint idag
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 04 Marts 2010, 20:41:42 »
Dr. Zamboni har udtalt sig om at bruge stents, og en oversættelse er her hentet fra TIMS:

"In the study a relative high number of patient had a restenosis mainly from the Jugular vein. (47% of total patients treated with ballon angio) They did treat one patient with Azygous narrowing with a stent. These are his words translated from Italian:
" The logical alternative would be the introduction of a stent but we avoided using this technique for the lack on the market of appropriate instruments with the correct dimensions. To adapt stents already existing for the arterial pathology to the level of the internal jugular vein would have increased the risk of migration to the lungs, dislocation, therefore affecting the venous drainage from above. In addition we do not have data on the biological interaction between the metal stents and the vein over time. In fact the stents could penetrate the vein wall or fracture and this, in young individual could have disastrous consequences." "

Hvis nogen kan italiensk, så er originalen her:

http://digidownload.libero.it/my_ccsvi_sm/pubblicazioni_sito/2009-11-12_tesi_sulla_CCSVI_dott_A_Palazzo.pdf

Han er altså heller ikke helt tryg ved at bruge stents.
« Senest Redigeret: 04 Marts 2010, 22:17:58 af Lisa.T »
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Per West

• Gæst
« Svar #4 Dato: 04 Marts 2010, 22:54:16 »
Nej Lisa. Det er der vel ikke noget at sige til. Jeg ville også være lidt betænkelig ved at få indopereret et cylindrisk metallegeme i en vene, uden særlig egenspænding, og kan ikke lade være med at tænke lidt på alle dem, som nu opereres i Polen og andre steder, som får indlagt stents an mass.

Det kan være vi når frem til, at man istedet for, flytter rundt på blodårer, ligesom man gør, hvis ens ben pludselig begynder at sove, og der så hentes en sund blodåre fra et andet sted i kroppen, eller blot at få renset ud for tilstopninger, og så satse på, at men kan vedligeholde blodgennemstrømningen vha. skrå seng eller lignende, og ved at leve et sundt og bedre liv.

Lad os håbe, at alle de studier der foregår pt. ender op i en langtidsholdbar løsning, men for pokker hvor tiden dog føles lang, imens der snakkes og ignoreres  iblandt de som er meget klogere end mig ???.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 05 Marts 2010, 17:10:44 »
Det bedste er selvsagt ballonudvidelse, men hvis det ikke holder - så vil jeg foretrække en opløselig stent. Firmaet Abbot har udviklet en sådan - til brug i arterier. Om de også er ved at lave en til vener ved jeg ikke.
En opløselig stent er som en almindelig metal-stent, men den er lavet af et materiale, som opløses og helt forsvinder efter 2 år. Herefter er der ikke spor efter den - andet end at blodåren (forhåbentlig) holder formen.

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 05 Marts 2010, 20:13:18 »
den lyder somnoget for os... endnu en god ting ved at vente lidt på kvaliteten
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 05 Marts 2010, 21:16:30 »
Det er vel lidt ligemeget om den opløselige er til arterier eller til vener. Hvis der intet er tilbage af den efter to år, så kan det vel være ligegyldigt hvilken slags åre, den sidder i? Dem, der får stents nu, har jo en siddende resten af deres liv, som er metal og beregnet til arterier. Hvis de overlever, så gør man vel også med en opløselig??

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 12 Marts 2010, 15:57:31 »
Fandt lig dette i en mail på TIMS:

Types of stents.

Stents can be classified according to their mechanism of expansion (self-expanding or balloonexpandable), their composition (stainless steel, cobalt-based alloy, tantalum, nitinol, inert coating, active coating, or biodegradable), and their design (mesh structure, coil, slotted tube, ring, multi-design, or custom design) ( Table1 ). According to the manufacturers, all stents are suitable for implantation in native coronary arteries of the appropriate size. Some stents are approved for implantation in vein grafts. Few stents are specifically designed to be implanted in a particular lesion. The absolute or relative contraindications to the use of stents apply to stents in general and not to a specific stent. Possible exceptions are the Multilink Ultra Stent (Guidant, Temecula, California), which is designed for vein graft implantation with a nine-cell design, by contrast with the six-cell design of the Multilink Tetra. The JoMed polytetrafluoroethylene (PTFE)-covered stent (JoMed, Rangendingen, Germany) is specifically made for uncommon applications such as coronary ruptures, aneurysms, and degenerated saphenous vein grafts.

Der findes åbenbart allerede stents, der kan bruges til vener.

Hele mailen kan læses her:

http://www.thisisms.com/ftopicp-97669.html#97669

Når de er opfundet, gad så nok vide, hvorfor de ikke bruger dem??

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 02 April 2010, 08:27:13 »
noget andet end ccsvi og dog...

http://www.invasivecardiology.com/article/688

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 02 April 2010, 08:48:23 »
og endnu en fornuftig ting  men igen en der tager tid
... måske minder vores ms faktisk om Arteriosklerose...måske bare Veneosklerose i stedet for

Nano partikler mod hjertesygdomme34

Årligt rammes millioner af mennesker med arteriosklerose, som med tiden kan blokke for blodstrømningen gennem arterierne og forårsage et hjerteanfald. Nu har forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) udviklet nogle nano- molekyler kaldet nanoburrs, der kan finde og binde specifikt til de beskadigede celler i blodårens væg. Efter at de har bundet sig kan de frigive stofferne i det beskadigede område uden at ramme raskt væv.

Arteriosklerose behandles i dag ved at man indsætter en ballon, som pustes op og ekspanderer blodåren, således at en stent kan sættes ind, og holde forsnævringen tilbage. Problemet med stents er, at der over tid vokser væv uden om den indsatte stent, og det fører ofte til en ny forsnævring.

Med udviklingen af nanoburrs ved MIT er vejen banet for en kontrolleret frigivelse af stoffer, der specifikt rammer sygt væv. Disse nanoburrs er beklædt med proteiner, der hæfter til en struktur i blodårens væg kaldet basal membranen. Basal membran er kun eksponeret til blodbanen ved beskadigelse og derfor rammer nanoburrs kun sygt væv. Efter at de har hæftet sig sker der en kemisk reaktion og medikamentet frigives over en periode på op til 12 dage.

Professor Robert Langer fra MIT, en af hovedmændene bag opfindelsen, har udtrykt stor begejstring for den nye teknologi og fortæller at nano- molekylerne vil kunne anvendes på alle sygdomme, hvor cellevæggen ikke er intakt. Den vil således også kunne ramme visse cancertyper og en række inflammatoriske sygdomme

Offline Mlrm

• Full Member
  • Marie
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 09 April 2010, 10:19:36 »
Hej alle,

Jeg har netop modtaget en mail fra dr. sclafani hvor han skriver at han IKKE har hørt om nogen dødsfald i forbindelse med stents. Han mente at dr. vogl nok ikke havde læst reporterne rigtigt hvis han sagde at der var dødsfald i forbindelse med stents.

Når jeg tænker over det var der rigtigt nok to dødsfald, men den person døde at det blodfortyndende medicin(i flyveren), og den anden døde af blødninger under operationen. Det er rigtigt at begge tilfælde havde stents indvolvert, men det var ikke nødvendigvis dødsårsagen??

Marie

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 09 April 2010, 10:31:25 »
Mirm - det der dødsfald nr. to - det er helt nyt for mig, og det har jeg ikke hørt om tidligere.

Holly, hun døde på vejen hjem i flyveren, ja, men hvem er den anden og hvornår er det sket? Kan du henvise til yderligere info omkring det? Jeg synes ikke jeg har  set noget omkring det?
« Senest Redigeret: 09 April 2010, 10:41:49 af Lisa.T »

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 09 April 2010, 10:36:44 »
Altså - hvor har du hørt om 2 dødsfald Marie? Der har hele tiden været tale om 2 incidents - Holly som døde pga hjerneblødning af medicinen, og Radeck (fra TIMS), hvor stenten røg ned i hjertet. Radeck er ikke død, men har det vist ikke så godt.

christian

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 09 April 2010, 12:05:11 »
Ser man på Ameds.pl's facebook væg (http://www.facebook.com/group.php?gid=358854873321) - så skriver de:

Citér
Tim Gauthier: What is the danger and life span for stents?

Marcin Duszy?ski: I do not think anybody has such statistics. My assessment is that so far there must have been approximately 800 people treated worldwide and we have heard about two serious complications that occured at Stanford. One resulted in death related to brain hemorrhage but it is not clear whether this incident can be linked to the procedure itself. The other involved stent dislocation.

As far as the lifespan of stents is concerned - stents are designed to last for as long as we live.

christian