Forfatter Emne: Stents  (Læst 29270 gange)

Per West

• Gæst
Sv: Stents
« Svar #15 Dato: 13 April 2010, 08:36:36 »
Der er brug for alle kreative kræfter, så jeg har sendt flg. til DTU hvor de har folk, som man nærmest ikke kan forstå hvad de siger..  :)

Kære Per

Jeg vil meget gerne diskutere det med dig for at lære mere om problemet, og for at diskutere om det er noget vi kan hjælpe videre på vej!

Jeg er i USA nu, men er tilbage på onsdag.

mvh Peter

Peter Bøggild
DTU nanotech ________________________________________
From: NTCH-Info
Sent: Monday, April 12, 2010 2:43 PM
To: Peter Bøggild
Subject: FW: Nanoteknologi til stents

Hej Peter

Har det ikke været dig, han har set i TV?
Lidt trist at høre at de nuværende stents ikke er så gode:-(

Mvh
Birgitte

Sent: 12. april 2010 14:33
To: NTCH-Info
Subject: Nanoteknologi til stents

Hej DTU

Jeg er blevet opmærksom på mulighederne i kulstofbaseret teknologi, igennem en udsendelse som vist hedder noget med ”Danskernes Akademi” hvor en af jeres forskere fortalte om kulstof til brug for nanofremstilling af mikropincetter som så igen skulle anvendes til produktion vha. SMD måske, der mistede jeg tråden.

Jeg fik den tanke, om ikke også kulstof har egenskaber som er velegnede til fabrikation af stents, et gitterrør som i dag er fremstillet i en stållegering, og skal have den egenskab, at de er flexible, samtidig med at de ikke nemt flytter sig nedad imod hjertet, da de skal monteres i venerne som leder blodet fra hjernen og ned til hjertet.

Anledningen til at dette udføres er, at det viser sig, at mange sclerosepatienter føler sig hjulpne ved en sådan operation, men de læger jeg har talt med, råder mig til at se tiden lidt an, for det kan være der bliver udviklet nogle bedre stents, end dem som pt. er på markedet, og som vist mest er anvendt til arterier, hvor ”væggen” de bliver indsat i, har muskelspænding.

Jeg synes de kunne være smart at fabrikere disse produkter i kulstof, da dette materiale jo ikke er så fremmed for kroppen, som stål. Så vidt jeg forstod af udsendelsen, kunne man få kulstofatomerne til at binde sig sammen, og denne binding var mange gange stærkere end stål, samtidig med at materialet har lav massefylde.

Om så små nanopartikler kan danne kæder egnet til at flette små rørkonstruktioner, ved jeg jo ikke, men det gør I sikkert.

Hvis I nu er nysgerrige, kan I Google lidt på CCSVI samt Dr. Dake + Zamboni, så dukker der en masse op omkring denne problematik.

Med venlig hilsen

Per West

Per West

• Gæst
« Svar #16 Dato: 15 April 2010, 16:53:44 »
Dette er de bemærkninger, som jeg har fået som svar på ovenstående. Er der nogle som har inputs, som kan sendes retur og hjælpe til at vi kan få udviklet stents som forstærker og holder venevæggene åbne, uden at de bliver for stive?

Peter Bøggild skriver:

Jeg ved en del om nanotubes, men har ikke arbejdet med composites – dvs materialer hvor nanorørerne er blandet sammen med et andet materiale for at ændre eller forbedre dets egenskaber. Generelt er der på grund af den igangværende diskussion om nanorørs mulige toksiske virkning, lange udsigter til at et produkt der involverer nanorør kan blive klinisk testet og godkendt hvis det skal ind i kroppen.

Hvorfor anbefales stents ikke? Du nævnte i din tidligere mail at der måske var ved at blive udviklet bedre stents? Kan du sige noget konkret om dette?

Jeg synes det er et spændende problem. Jeg ved ikke præcis hvordan jeg kan hjælpe dig – måske ved du?

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 15 April 2010, 19:43:42 »
Hmm ja det lyder som om at det ikke er smart med nano-partikler i kroppen - toksisk (giftig) er ikke et godt ord ifbm stents...

Jeg ved at firmaet Abbot har udviklet stents, som opløses i kroppen efter 2 år. Herefter er der ingen spor efter stenten, og venen har så på det tidspunkt (forhåbentlig) antaget den nye form. Tænk på det som en vene i gips :-)

http://www.businessweek.com/technology/content/oct2008/tc20081013_902359.htm

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Per West

• Gæst
« Svar #18 Dato: 16 April 2010, 08:41:40 »
Nå. Det var så en blindgyde. Desværre.. Øv...

Nå. Så kan jeg lige så godt bruge tiden til at få matrix til at hoppe, og lave nogle hjernearbøjninger for at få gang i ilttilsætningen..

Hej

Kulstof forbindelser er mange ting... nanorør er så stærke og kemisk stabile at de aldrig vil nedbrydes ....

Det er man nok heller ikke interesseret mht stents. Problemet er hvis rørene river sig løs og samles et andet sted i kroppen :-)

Peter Bøggild
DTU nanotech
At the moment in USA, cell phone +45 21362798 ________________________________________
From: pwm [PWM@pc.dk]
Sent: Thursday, April 15, 2010 9:21 PM
Subject: SV: Vedr. stents til vener

Hej Peter

Det lyder som om det kan blive op af bakke, med anvendelse af C-stents i organismer, og for mig er det lidt abstrakt på hvilke måde kulstofbindingerne kan være toksiske?

Jeg tænkte bare at et nanoelement som måske kunne opløses langsomt, blot blev til naturligt tilskud til alt det andet carbon som vi alligevel indeholder. Her er i hvert fald et link, som fortæller lidt om den seneste udvikling, men primært til brug i arterier frem for vener. http://www.businessweek.com/technology/content/oct2008/tc20081013_902359.htm

Tak for at du vurderede på emnet.

Med venlig hilsen

Per

-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Peter Bøggild [mailto:Peter.Boggild@nanotech.dtu.dk]
Sendt: 15. april 2010 16:24
Til: 'PWM@pc.dk'
Emne: RE: Vedr. stents til vener

From: pwm [mailto:PWM@pc.dk]
Sent: 15. april 2010 12:38
Subject: Vedr. stents til vener

Hej Peter Bøggild

Velkommen hjem igen. Jeg vil nu vende tilbage til min henvendelse vedr. stents til vener. Som vist nævnt, er der brugt stents, baseret på stål, til at åbne vener op igen, og der har været et tilfælde, hvor en sådan har løsrevet sig, og fortsat nedad i højre hjertekammer, hos en patient, hvor stenten efterfølgende måtte opereres ud.

At lave en stent som kan fæstne sig til venevæggen, og blive der, må svare til at prøve at få et cylindrisk legeme til at fæstne sig inde på diameteren i en af de aflange balloner, som bruges når klovnen laver ballonshows.

Princippet i venerne fra hjerne til hjerte, er at de er beregnede til at kompensere for trykforskelle, for at bevare et vist væsketryk i hjernens vener, uanset om man står eller ligger ned. Dvs. at venerne i hals og bryst lukker sammen når man står, og åbner op, når man ligger ned. Nærmest som en brandslange ville gøre, men bare omvendt, da det jo er pumpetrykket som bestemmer udfoldelsen. Jeg så et foredrag på nettet, hvor Dr. Michael Drake beskrev funktionen som, at han lige nu, i opretstående position var 70% venelukket.

Grunden til at sclerosefolk interesserer sig for dette, er at undersøgelser har vist, at et flertal af MS-patienter har tilstoppede eller forsnævrede vener, enten i form af, at der er en lokal indsnævring et eller andet sted i blodbanen, eller at de er forsnævrede over en længere strækning, hos mig et stykke på 3 cm, iflg. en klog radiolog som har MR-scannet mig.

Jeg kan ikke rigtig gennemskue, om de elastiske egenskaber, samt behovet for en egentlig mekanisk udvidelse af det kritiske område, kan kombineres, og jeg spørger derfor hos jer, som har både bio-, samt nanotek inden for jeres område.

>> Jeg ved en del om nanotubes, men har ikke arbejdet med composites –
>> dvs materialer hvor nanorørerne er blandet sammen med et andet
>> materiale for at ændre eller forbedre dets egenskaber. Generelt er
>> der på grund af den igangværende diskussion om nanorørs mulige
>> toksiske virkning, lange udsigter til at et produkt der involverer
>> nanorør kan blive klinisk testet og godkendt hvis det skal ind i
>> kroppen.

Lige pt. tilråder den førende kirurg, at der ikke anvendes stents, da et evt. efterfølgende ballonudvidelsesindgreb, så vil blive forhindret neden for stenten, og desværre har venerne en tendens til igen at klappe sammen, hvilket vist sker hos 26 % af de patienter som modtager en behandling i form af blot ballonudvidelse.

>                                      Hvorfor anbefales stents ikke? Du
> nævnte i din tidligere mail at der måske var ved at blive udviklet
> bedre stents? Kan du sige noget konkret om dette?

Jeg tror at det er en gordisk knude, jeg her serverer, men hvor ellers kan jeg spørge, og blive taget alvorligt, hvis ikke hos de innovative DTU-er.

>      Det kan godt tænkes --- jeg synes det er et spændende problem.
> Jeg ved ikke præcis hvordan jeg kan hjælpe dig – måske ved du?

Du er velkommen til at kontakte mig på mit nummer, 22 97 13 48 såfremt du har behov for at få besvaret spørgsmål. Så håber jeg at jeg kan besvare det eller dem.

Mvh Peter

Venlig hilsen

Per West

Der er lidt langt imellem snapsene i det her spild, tænker jeg tit på.. :-\ langt imellem snapseneikon

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 26 Juni 2010, 08:16:58 »
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline Charlotte

• Full Member
  • ALDRIG færdig....ALTID på vej :-)
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 26 Juni 2010, 10:54:51 »
Med den fart de da heldigvis har på NOGEN steder, så kan det ikke vare længe før de også kan det  :o

Charlotte
RRMS / Attackvis sclerose diagnose juni 2002......Rebif 22 siden september 2002....Træt,træt, træt/ Gående/ Flexjob. CCSVI: 20% forsnævring........ EDSS: 1

Offline danfin

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 26 Juni 2010, 17:53:14 »
Den første stent til vener er nu klar!

Se her: http://www.fda.gov/MedicalDevices/ProductsandMedicalProcedures/DeviceApprovalsandClearances/Recently-ApprovedDevices/ucm076669.htm

Gad vide hvorfor dimsen hedder 'stent graft'? Det antyder noget med transplantation ...

Men det går jo fremad, næste skridt må være en nedbrydelig stent (dissolving/bioabsorbable stent), som de allerede laver hos Abbott til arterier.

Der findes vist (hidtil) ingen certificeret stent til vener.
MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 26 Juni 2010, 19:39:37 »
Det er en af de ting, der har holdt mig noget tilbage. Jeg har aldrig været helt tryg ved at få et "metalrør" sat ind i venerne, og følt mig megt usikker på det. Hvis der nu kommer en stent specielt til vener, så er det absolut et skridt frem, og hvis det ovenikøbet bliver én, der opløser sig selv med tiden, så har jeg ingen betænkeligheder mere.

Selv om jeg gerne vil "ordnes" snart, så er jeg også parat til at vente på de nye stents, der uden tvivl kommer. Jeg er en kylling, og vil gerne føle mig sikker.

Noget, af det, der indgår i mine overvejseler, er, ar jeg bor alene, og ikke ret tit ser mennesker. Jeg har rengøringshjælp hver 13. dag, og det kan i lange perioder være slt hvad jeg ser til omverdenen - bortset fra indkøbsture, men der snakker man jo ikke med folk, og ingen vil savne mig hvis jeg ikke kommer i et par uger.

De stents, der findes nu, føler jeg øger risikoen minimalt for blodpropper. Man skal være på børnemagnyl resten af livet for at gøre blodet tyndere. Hvis jeg fik en blodprop f.eks. samme eftermiddag, eller dagen efter, jeg har haft rengøringshjælp, ville jeg i princippet kunne ligge 14 dage hjælpeløse eller død inden hun kommer næste gang. Ingen vil savne mig i mellemtiden. Ikke for min egen skyld - hvis jeg er død, kan jeg være ligeglad, men for mine dyrs vedkommende. Hvis jeg ligger død i 14 dage, så skal de sulte i den tid, og DET kan jeg ikke holde ud at tænke på!

Så jeg tror jeg venter til de nye stents kommer......
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: 27 Juni 2010, 14:49:40 »
hvis du får en blodprop grundet en stent i venen så opstår porppen nok også i venen og det burde du ikke dø af... jeg er ok tryg ved min stent...det er et spørgsmål om tid før de også kan fjerne den igen... de bliver jo dygtigere... og nu har den sidet så længe at den ikke migrere mere og den er efterhånden vokset ind i mit eget væv.. fint med mig...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 27 Juni 2010, 15:36:58 »
Anders, hvor lang tid går der ca. inden stenten vokser ind i vævet? Foregår et ved at der vokser nye celler hen over den? Bliver den så helt glat inden i?

Hvis den ikke generer, så er der vel ingen grund til at fjerne den?

Mit indlæg var ikke for at gøre nogen bange eller usikker, det var bare mine egne tanker.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: 27 Juni 2010, 18:17:22 »
der går ca 7 uger og så er der nyt væv uden om...der er 2 ting der er skidt med stents... 1 de kan det første sytykke tid migerer (flytte sig) hvis man ikke tager den helt med ro.... 2 der kan med tiden sætte sig ting eller blod kan koagulere (størkne) ved stenten og skabe en ny forsnærvring eller evt en totel blokade... men så længe man spiser rigtigt og tager sin asprin så skulle alt være ok...

jeg vil med tiden gerne ha min ud... det er aldrig godt at have metal i kroppen... men alternetivet så for mig endnu dårligere ud... og nu er de på vej med nye stents og så er der slet ingen problemer...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline maja

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: 27 Juni 2010, 23:35:00 »
Er der nogen der ved, hvor langt de er med de nye stents? Jeg kan altså heller ikke greje, hvorfor der er nogle med sygdommen ms, som ikke har forsnævringer  ??? Kan det ikke bare være fordi de ikke endnu ikke er gode til at spotte alle forsnævringerne?

Offline danfin

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: 20 ſeptember 2010, 23:22:14 »
http://www.businessweek.com/magazine/content/10_38/b4195025409622.htm

En artikel om nedbrydelige arterie-stents på vej - opløser sig selv efter 2 år - men stadig ingen snak om nedbrydelige stents til vener  :(
MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: 22 ſeptember 2010, 14:28:08 »
nu havde jeg en laaang god snak med simka og som han sagde.. der kan godt være flere forsnævninger højre oppe... men det er for farligt at gøre  noget ved dem da vævet i venerne er meget tyndt.. så der kan være meget mere at finde men det er lidt for farligt.. men som simka siger... når først danmark kommer i gang så skar der virkelig noget. han ved at vi i dk er super dygtige med en ballon og er nok nogle af verdens bedste til at lave det vi gør...

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: 05 Oktober 2010, 10:30:57 »
Godt nyt om de opløselige stents. De har nu været igennem fase to testing med succes.

http://medgadget.com/archives/2010/03/abbotts_bioresorbable_stent_continues_to_prove_itself_in_trials.html