Forfatter Emne: Stents  (Læst 29271 gange)

Offline hag

• Administrator
    • Vis profil
Sv: Stents
« Svar #30 Dato: 01 Februar 2011, 22:17:29 »
Dr Hewet fra Seattle er ekspert i stents, og udtalte sig på en konference den 29 januar:

"Driving down the side streets will never be as fast as driving down the highway" ~ Dr. Joseph Hewett commenting on collateral veins and why we need to treat CCSVI.

Dr. Hewett wanted to do the session to correct a lot of misinformation that is circulating about stents. First, he detailed a long history of using stents to correct circulatory problems, beginning in 1856 with a dentist aptly named "Dr. Stent." With angioplasty becoming commonplace after 1964, stenting eventually became associated with this procedure by 1994. In 2003, drug coated stents for arteries were developed to prevent restenosis.

Stents were used in many areas of the body, beginning with the liver and trachea before being used for arterial procedures. Many types of stents are appropriate for use in veins; in fact, stents are not designed for only one type of vessel, but are designed in terms of what they can achieve in terms of improving blood flow.

Surprisingly, Dr. Hewett said there's no proof stents keep veins open longer than angioplasty alone. This, of course, doesn't refer to situations where angioplasty failed to work in a particular location, but refers to a comparison between veins successfully treated with angioplasty versus veins successfully treated with a stent. Dr. Hewett stressed that ALL VEINS WILL RESTENOSE. It's not a matter of "if" -- it is a matter of "when." Restenosis generally occurs after 4-6 months and usually much later (12-18 months) and is a very gradual process taking many months before total restenosis happens. He said that if symptoms return before the 4-6 month period, it is a matter of undertreatment and not restenosis.

Stents should be 20% wider than the vein in which they are placed. If a stent is put in properly, it won't move (sometimes called "jumping"). Stents are not, contrary to a lot of the buzz out there surrounding CCSVI, strangers to veins -- Dr. Hewett says he has placed over 5000 venous stents over his 15 year career. For instance, May-Thurner Syndrome has been known for decades and usually requires a stent. Kidney dialysis patients also need stents in their veins because angioplasty is not effective for their needs. The main issue is whether to use a stent in the first place. If it is indicated for a number of reasons, such as blood flow and patient outcomes, it is best to use it. In terms of CCSVI, though, stent use is still quite rare.

Some issues people worry about with stents is a stent fracture. This is a very low incidence occurrence and may not actually lead to a problem for the patient. Stents may also be too small for their location and need to be fractured deliberately by widening with angioplasty. To deal with fractures, another, larger stent needs to be placed inside the smaller one to cover any exposed edges of the fractured stent. These corrections work quite well with few complications.

The azygos vein is unique in that there's only one vein providing drainage for this area of the body. Many other veins, such as the jugular veins, have backups; the azygos does not. This vein can get squished between the heart and the spine. A branch of the vein, the hemiazygos, can get squished by the aorta. Because there are no alternative veins to supply drainage, these areas often need stenting because angioplasty alone will not keep blood flowing.

Presence of a stenosis is sometimes difficult to detect and isn't strictly a visual determination. A pressure gradient of 3-5 mm of mercury before and after the blockage warrants treatment. This is a much lower pressure gradient than was traditionally thought to cause problems. Dr. Hewett describes the situation where a patient has symptoms indicating a problem with the azygos (walking, bowel, bladder), but no obvious stenoses. He recommends using balloons to assess the vein three dimensionally because a two dimensional assessment (dye) may not be sufficient to detect a stenosis. He feels the azygos is a crucial area for MS patients to have completely assessed.

However, blockages do not always need to be treated. It is necessary to look at the big picture and always try angioplasty first if symptoms are present. Sometimes leaving a vein stenosis intact is preferable because angioplasty would not significantly affect clinical outcomes for the patient and would unnecessarily damage the vein. Jugular veins are rarely, rarely stented. Dr. Hewett is now using fewer stents in this area than when he first started treating CCSVI a year ago.

In the question and answer period, Dr. Hewett stressed that we should get the fluoro time from our treatment doctors because of the potential radiation exposure. This time indicates how long we were exposed to the dye used during the procedure to assess blood flow. In the United States and Canada, it is the law to keep this time very short. Dr. Code mentioned one patient who had CCSVI treatment and had two hours of radiation exposure during the procedure, leading to all of her hair falling out. Dr. Hewett said this couldn't happen in the US or Canada because of the regulations. He didn't think patients need to be overly concerned about repeated angioplasties (meaning repeated exposure to this dye), mentioning that we probably are exposed to more radiation coming out of building materials used in our homes; however, it is important to keep this information in our medical records.

After treatment, aggressive anti-inflammatory protocols (diet, drugs) will minimize scarring and prolong treatment effects. But remember, RESTENOSIS WILL HAPPEN. (I find it curious restenosis is often cited as a reason a) not to have CCSVI treatment in the frst place, and b) evidence of a failed treatment. It is neither -- it is expected with CCSVI angioplasties as it is with all other angioplasties.)

Finally, Dr. Hewett closed with stressing the need for a lifelong commitment to monitor and treat restenosis because it will happen in every location that has been angioplastied. He said there's no difficulty if we have to have angioplasty, for instance, every three years throughout our lives to make sure our veins stay open. He left it open that a more permanent solution may be found eventually.

Thank you Dr. Hewett for, once again, delivering your expertise so capably and willingly to an eager audience!

« Senest Redigeret: 02 Februar 2011, 08:57:08 af hag »
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline hag

• Administrator
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: 02 Februar 2011, 08:59:05 »
En dansk "undersættelse" af ovenstående:

"Kørsel ned i sidegaderne vil aldrig være lige så hurtigt som at køre ned på motorvejen" ~ Dr. Joseph Hewett kommentere sikkerhedsstillelse vener og hvorfor vi er nødt til at behandle CCSVI.

Dr. Hewett ønskede at gøre sessionen at korrigere en masse misinformation, der cirkulerer omkring stents. Først han detaljeret en lang tradition for at anvende stents at rette kredsløbsproblemer, begyndende i 1856 med en tandlæge rammende navn "Dr. Stent." Med angioplastik bliver hverdagskost efter 1964, stent blev efterhånden forbundet med denne procedure i 1994. I 2003 blev medicin belagte stents for arterierne udviklet til at forhindre restenose.

Stents blev brugt i mange områder af kroppen, begyndende med leveren og luftrør, inden den anvendes til arterielle procedurer. Mange typer af stents er egnede til brug i venerne, i virkeligheden er stents ikke designet til kun én type åre, men er udformet i forhold til, hvad de kan opnå i form af at forbedre blodgennemstrømningen.

Overraskende, sagde Dr. Hewett der ingen beviser for at stents holde vener åbne længere tid end ballonudvidelse alene. Dette er naturligvis ikke henvise til situationer, hvor ballonudvidelse undladt at arbejde på et bestemt sted, men henviser til en sammenligning mellem årer succes behandlet med ballonudvidelse versus vener succes behandlet med en stent. Dr. Hewett understregede, at alle årer VIL RESTENOSE. Det er ikke et spørgsmål om "hvis" - det er et spørgsmål om ". Når" Restenose generelt opstår efter 4-6 måneder og normalt meget senere (12-18 måneder) og er en meget gradvis proces tager mange måneder, før alt restenose sker. Han sagde, at hvis symptomerne vender tilbage, før 4-6 måneders periode, er det et spørgsmål om underbehandling og ikke restenose.

Stenter bør være 20% større end vene, hvor de er placeret. Hvis en stent sættes i korrekt, vil det ikke flytte (undertiden kaldet "hoppende"). Stenter er ikke, i modsætning til en masse af de brummer derude omkringliggende CCSVI, fremmede for venerne - Dr. Hewett siger, at han har lagt over 5000 venøs stenter over hans 15 år lange karriere. For eksempel har maj-Thurner syndrom været kendt i årtier, og kræver som regel en stent. Nyre dialysepatienter har også brug for stenter i deres årer, fordi angioplastik ikke er effektiv til deres behov. Det vigtigste spørgsmål er, om at bruge en stent i første omgang. Hvis det er indiceret til en række grunde, såsom blod flow og patientresultater, er det bedst at bruge det. Med hensyn til CCSVI, selvom stentimplantation brug stadig er ret sjældne.

Nogle spørgsmål mennesker bekymre sig om med stents er en stent fraktur. Dette er en meget lav forekomst forekomst og kan faktisk ikke føre til et problem for patienten. Stenter kan også blive for lille til deres placering og skal være opsprækket bevidst ved at udvide med ballonudvidelse. At beskæftige sig med knoglebrud, en anden, større stent skal placeres inde i mindste til dækning af eventuelle udsatte kanter splittede stenten. Disse korrektioner fungere ganske godt med få komplikationer.

Den azygos vene er enestående, fordi der er kun én åre give afløb for dette område af kroppen. Mange andre vener, såsom jugularis venerne, har sikkerhedskopier, det azygos ikke. Denne vene kan få squished mellem hjertet og ryggen. En gren af venen, den hemiazygos, kan få squished af aorta. Fordi der ikke findes alternative blodårer til at levere dræning, disse områder har ofte brug for stent fordi ballonudvidelse alene vil ikke holde blod flyder.

Tilstedeværelse af en stenose er undertiden vanskelig at opdage, og er ikke strengt en visuel bestemmelse. En trykgradient på 3-5 mm Hg før og efter blokering warrants behandling. Dette er en meget lavere trykgradient end traditionelt menes at forårsage problemer. Dr. Hewett beskriver den situation, hvor en patient har symptomer, som indikerer et problem med azygos (gå, tarm, blære), men ingen oplagt stenoser. Han anbefaler at bruge balloner til at vurdere venen tredimensionelt, fordi en todimensionel vurdering (farve) ikke kan være tilstrækkeligt til at påvise en stenose. Han føler azygos er et vigtigt område for MS-patienter at have helt vurderet.

Men blokeringer ikke altid nødvendigt at blive behandlet. Det er nødvendigt at se på det store billede og forsøger altid ballonudvidelse først, hvis symptomer er til stede. Nogle gange forlader en vene stenose intakt er at foretrække, fordi angioplastik ikke ville påvirke kliniske resultater for patienten og ville unødigt skade vene. Jugularis vener er sjældent, sjældent stentet. Dr. Hewett bruger nu færre stenter på dette område, end da han først begyndte at behandle CCSVI et år siden.

I spørgsmålet, og svaret periode, understregede Dr. Hewett, at vi bør få fluor tid fra vores behandling læger på grund af den potentielle bestråling. Denne gang indikerer hvor lang tid vi var udsat for farve, der anvendes under proceduren at vurdere blodgennemstrømningen. I USA og Canada, er det lovgivningen til at beholde denne gang meget kort. Dr. Kode nævnt en patient, som havde CCSVI behandling og havde to timers bestråling under proceduren, der fører til alle hendes hår falder ud. Dr. Hewett sagde dette kunne ikke ske i USA eller Canada på grund af reglerne. Han syntes ikke patienter skal være alt for bekymret over de gentagne angioplasties (dvs. gentagen eksponering over for denne farve), at nævne, at vi formentlig er udsat for mere stråling, der kommer ud af byggematerialer, der anvendes i vores hjem, men det er vigtigt at holde dette information i vores medicinske journaler.

Efter behandlingen vil aggressiv anti-inflammatoriske protokoller (kost, narkotika) minimere ardannelse og forlænge behandlingen effekter. Men husk, restenose vil ske. (Jeg finder det besynderligt restenose er ofte nævnt som en årsag a) ikke at have CCSVI behandling i frst sted, og b) tegn på en mislykket behandling. Det er hverken - det forventes, med CCSVI angioplasties som det er med alle andre angioplasties).

Endelig lukkede Dr. Hewett med at understrege behovet for en livslang forpligtelse til at overvåge og behandle restenose, fordi det vil ske i hvert sted, der har været angioplastied. Han sagde, at der er ingen problemer, hvis vi skal have angioplastik, for eksempel hvert tredje år i hele vores liv for at sikre, at vores årer holde åbent. Han ladet det stå åbent, at en mere permanent løsning kan findes til sidst.

Tak Dr. Hewett for endnu en gang, leverer din ekspertise så dygtigt og villigt til en ivrig publikum!
« Senest Redigeret: 03 Februar 2011, 09:51:49 af hag »
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Bjarne Fonnesbech

• Vis profil
« Svar #33 Dato: 05 April 2011, 16:28:26 »
Gode nyheder.

Så er spørgsmålet om så altid fremover, vil isætte opløselige stents. Altså for at undgå at venerne klapper sammen igen, for det kan man vel ikke sige, hvem som har "potentiale" herfor ???

Men time will show.

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

• Vis profil
« Svar #34 Dato: 20 Januar 2014, 16:45:58 »
Det er efterhånden nogen år siden, der har været nyt i den her tråd. Men det står måske under "CCSVI - nyheder ??"

Nogen som ved status mht. stents, meget af debatten gik/går jo på, hvor farligt det er med metal indopereret og om man kunne få opløselige stents i venerne ? Og i så fald, hvor har man denne ekspertise ?

Mvh Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.

• Vis profil
« Svar #35 Dato: 01 Februar 2014, 17:10:19 »
Hmmm, ingen der har hørt nyt ang. stents fra nogen af klinikkerne. Eller har man måske helt droppet det  ??? Der var også noget med, at stents´ene løsnede sig og så er man jo lige vidt ...

Hilsen Bjarne

Offline Anders

• Vis profil
« Svar #36 Dato: 13 Oktober 2014, 22:21:56 »
Min stent sidder stadig lige hvor den er blevet sat ... at den så har fået en tombose (form for blodprop) er så noget andet... Stunts som vi kender dem bør ikke side i et "low flow " område da de netop som min kan blive "fyldt" med blod der størkner i metallet ... Nu har jeg været i Polen 3 gange og den sidste gang var ikke hos DR.simka men hos hans "gamle kolega" og han ville ikke udvide min vene endnu med den tombose som den var men ville vente til blodet havde skabt en ny " væg" således at han ville kunne udvide venen med en indbygget stent (den der allerede sad) og det mente han ville holde bedre.. Min stent er 12mm og lige pt er der ca 2-4 mm genmenløb løb... Min slut konklusion er at får man lavet ccsvi bør man helt sikkert fra vælge stent da det ikke er fornuftigt i længden.. Jeg er heller ikke sikker på de stents der bliver opløst da de også kan samle klumper som måske kan ende steder hvor det ikke er så hensigtsmæssigt
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline per west

• Vis profil
« Svar #37 Dato: 13 Oktober 2014, 22:56:43 »
Jeg faldt lige over dette links: http://www.cardioabroad.com/blog/heart/alternative-to-stents-to-be-used-to-prevent-restenosis-in-ms-patients/

Gad vide hvor mange patienter som stadig finder vej til Mexico?
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

• Vis profil
« Svar #38 Dato: 14 Oktober 2014, 16:22:45 »
Hej Anders,

Jeg har gået og overvejet at få tjekke min CCSVI igen så at sige. Dette gerne ved Dr. Simka. Er der flere, der overvejer at tage til Polen i den nærmeste fremtid, så er jeg klar også :-)

Mvh Bjarne

Offline per west

• Vis profil
« Svar #39 Dato: 14 Oktober 2014, 23:10:30 »
Jeg vil lige høre hvad Jannik har at sige om sin visit i Polen. Der er nok lidt risiko for at smide endnu flere penge væk, blot fordi karkirurgerne skal have finansieret deres fine nye klinikker.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

• Vis profil
« Svar #40 Dato: 16 Oktober 2014, 15:42:23 »
Hej Per,

OK - hører gerne nærmere. Men ja, enig i, at det kan virke lidt omsonst at smide penge ud af vinduet til karkirurgernes nye klinikker  ;).

Men ja, jeg er sq ved at være langt ude  >:(

Mvh Bjarne

Offline Anders

• Vis profil
« Svar #41 Dato: 17 Oktober 2014, 22:24:28 »
 Hej Bjarne... Simka er ok men sidst jeg var afsted var mere ude på landet.. Mødte faktist hag derude så han kan nok huske hvad det hedder og de var rigtig rare.. Har du også stent i...?? Hvis du har kan den jo tjekkes her i dk
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

• Vis profil
« Svar #42 Dato: 20 Oktober 2014, 22:05:57 »
Hej Anders,

Nej, har ikke stents isat. Men overvejer det kraftigt. Hvad gør man ikke efterhånden ? Er Dr. Simka ikke ved Ameds ? Men de er måske flyttet til en ny og flot klinik, der ikke ligger på landet ?

Hej Per,

Er det muligt at se den udsendelse med Jannic ?? Og ved vi om han vil skrive her, hvordan det går ham ? Tænker her på om nogen har kontakt med ham ?

Mvh Bjarne

Offline per west

• Vis profil
« Svar #43 Dato: 21 Oktober 2014, 00:07:05 »
Hej Bjarne

Jeg har lidt kontakt til Jannik via Facebook. Jeg må indrømme at jeg slettede aftenens fjernsynsudsendelse med Jannik, for der var absolut intet der gik som MS-folket kunne have håbet på. En enkelt forsnævring blev fundet, sagde de inden "operationen", og han måtte slippe 30.000 forud for indgrebet.

Her efter tog det ingen tid før han så kom ud igen, med beskeden om, at det nok ikke kunne mærkes, hvad de havde lavet. Simka og co er gået på neurologernes hold, ser det ud til, ligesom de også ser ud til at være i Frankfurt, hvor der også blot laves scamoperationer. En serbisk pige havde også for nyligt forsøgt sig i Polen, med akkurat samme succes.

Hun oversatte det med, at Simka nu blot gik efter pengene.

Den neurologiske mafia er lykkedes med at få lukket ned, men karkirurgerne vrider lige de sidste penge ud af patienterne, desværre.

Hvor er det dog noget amoralsk svineri, især når ikke de kan hjælpe størstedelen af de patienter der har hjælp behov.

Skal man lykkedes med CCSVI-behandling, er man nok nødt til at tage til Mexico eller lignende. Hubbard er igang med at få lavet et forsøg, men igen er det patienterne der skal betale gildet.

Utroligt at neurologerne er lykkedes med at bilde patienterne ind, at de ikke har behov for normale driftforhold i deres hjerner, tværtimod skal de helst undvære blodet, så sclerosen kan udvikle sig og fastholde patienterne i gruppen der skal bruges til forsøg.

• Vis profil
« Svar #44 Dato: 23 Oktober 2014, 16:59:18 »
Hej Per,

Det er nedslående læsning :(

Og så kan Jannic garanteret ikke mærke nogen ændringer ...

Spørgsmålet er hvad man så gør i sin desperate søgen efter en smule forbedring ???

Mvh Bjarne