Forfatter Emne: Stamcelleforsøg i DK:  (Læst 40859 gange)

Offline Olga N.

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Stamcelleforsøg i DK:
« Svar #15 Dato: 04 Juli 2013, 23:48:04 »
Hej!

DMSC betyder Doctor of Medical Science, og er en international betegnelse for en Dr. Med, dvs. en færdiguddannet læge, der har skrevet og forsvaret en doktorafhandling (disputats) om et bestemt emne, han har forsket i, og som fortsat forsker.

Hilsen

Olga N.
« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 00:33:40 af Olga N. »

Offline Olga N.

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 04 Juli 2013, 23:59:44 »

Rigshospitalets Stamcelle forsøg med MS-patienter ligger frit fremme på internettet, og har gjort i lang tid.

Det kan findes her, hvis man Googler:

autolog hæmatopoitisk stamcelletransplantation - Rigshospitalet

Så det er ikke så hemmeligt endda, - men man skal vide, hvad man leder efter, for at finde det.

Hilsen

Olga N.

« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 00:02:26 af Olga N. »

Offline Derhansi

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 05 Juli 2013, 00:25:18 »
Hej Olga

Rart med lidt medicinsk ekspertise - og opklarende svar.

Du har sikkert ret omkring at mange oplysninger kan findes på internettet. Det jeg hæfter mig ved er at denne behandling nu, i al ubemærkethed, er blevet et helt egentligt tilbud til svært ramte MS'ere - og altså ikke et eksperiment som du beskriver det. Forskellen er måske subtil - men for mig at se giver det MS'ere mulighed for at forlange behandlingen - givet de opfylder indikationerne.

For mig at se er behandlingen pt. det bedste bud på en helbredende behandling, derfor mener jeg budskabet skal udbredes

VH Der Hansi
« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 01:15:12 af Derhansi »
Ægtefælle til Tina, der blev diagnosticeret MS i 1997. De seneste 10 år med SPMS. EDSS 8,0. Tina blev liberated hos Dr. Vogl den 04.08.10

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 05 Juli 2013, 01:22:24 »
Spændende med den der autolog... autolog chronic cerebrospinal insufficiency

http://www.stemcare.dk/content/download/358/3194/file/Vaerd-at-vide-om-stamceller.pdf
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Olga N.

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 05 Juli 2013, 08:08:37 »
Hej!

Vedr.: Per Wests indlæg:

Autolog (med egne stamceller) navlestrengs-stamcellebehandling er ensbetydende med, at patientens egne celler er nedfrosne straks efter fødslen. Desværre er det ikke mange mennesker forundt at gøre, da det stadig er bekosteligt. Spændende, og ganske givet fremtidens behandling.

Vedr.: Rigshospialets Stamcellebehandling og forsøg:

Mht. Rigshospialets mere eller mindre hemmelige behandling af aggressiv sclerose, så finder jeg forsøget/behandlingen problematisk, idet grundhypotesen stadig hos danske forskere/neurologer er, at MS skyldes autoimmunitet, en hypotese, der på intet tidspunkt er blevet videnskabeligt bevist.

Sclerosepatienter og deres pårørende griber selvfølgelig efter ethvert halmstrå, som kan forbedre patientens lidelse, - men her kan man frygte, at patienten lider en værre skæbne end ved udgangspunktet inden behandlingsstart.

Det er uforståeligt, at patienterne i Rigshospitales behandling skal udsættes for kemoterapi, når de transplanterede stamceller er vævsforeneligt materiale, dvs. autologe multipotente stamceller. Det giver absolut ingen mening, ud over at påføre patienterne større lidelser og risici.

Hvad der savnes i RH's skrivelse er, hvor på eller i kroppen implantationen med stamceller sker, om den sker intavenøst, intraspinalt i rygmarvens omkringliggende hinder eller noget helt tredie. Stamcellerne kan ikke gennembryde blod-hjerne-barrieren, hvis behandlingen gives intravenøst.

I RH's første forsøgsbehandling gives behandlingen intravenøst. Forsøget financieres med en ekstraordinær bevilling på 3 mill. kroner samt kr. 350.000 til ekstraudstyr fra Toyota Fonden

Det har ikke været muligt at finde dokumentation for, at RH's behandling opfylder eller er godkendt af Helsinki Deklarationen - Det Verdensetiske Råd for al bioteknisk forskning og behandling. Er man interesseret i at vide mere, så Googl Helsinki Deklarationen!

Det er at håbe, at pårørende til de dårlige patienter med aggressiv sclerose,  inden de giver tilladelse til behandling, har sat sig grundigt ind i både behandling og risici ved behandllingen, og evt. andre muligheder for mindre skadelig behandling end kemoterapi.

Ligesom det har været fraholdt offentligheden i årevis, at alt for mange danske patienter (3.000 årligt) dør af hospitalsinfektioner under indlæggelse på vore snavsede sygehuse eller får varige mén, mon så dødsfald i forbindelse med RH's behandling af sclerosepatienter vil komme offentligheden for øre? Måske derfor er den udvalgte patientgruppe til Stramcellebehandlingen de dårligste patienter, som "nok var døde af deres sygdom alligevel".

Det er dansk forskning og behandling i en nøddeskal, - det hele skal gøres så langsommeligt, besværligt og uforståeligt som muligt.

Jeg personligt ville tænke mig grundigt om mange gange, før jeg ville underskrive og dermed give tilladelse til denne drastiske behandling, som ikke giver mening.

Hilsen

Olga N.

« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 12:36:47 af Olga N. »

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 05 Juli 2013, 10:19:15 »
Det var Skræp der klang...!
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 05 Juli 2013, 11:56:39 »
Vi skal altså have indført en 'like' -knap.  Like!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Derhansi

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 05 Juli 2013, 12:12:21 »
Hej Olga

tak skal du have, der er nogen der har sat sig ind i sagerne  :o ;D

Jeg knytter et par kommentarer til dit indlæg :

RH benytter sig, mig bekendt, ikke af navlestrengsblod i behandliingen, men udtager og opformerer stamceller, såkaldte mesenkymale. Det giver sig selv at man i en behandling hvor immuforsvaret slås ihjel, ikke indsætter stamcellerne intravenøst. Det forsøg du henviser til er alene en stamcellebehandling a - la den Kenneth fik i Coasta Rica, altså uden kemoterapi.

Jeg er uenig i dine betragtninger omkring anvendelse af kemoterapi. Vi kan da godt være enige om at der ikke er ført bevis for at MS er en autoimmun sygdom, til gengæld står det da vist klart for de fleste at alle MS'ere har en autoimmun proces kørende, der angriber centralnervesystemet.

Ovenstående er jo den teoretiske baggrund for anvendelse af kemoterapi ; altså via kemoterapien at trække stikket ud på den skadelige aktivitet i immumforsvaret. Dernæst indsætter man de opformerede stamceller der så gerne skulle gå igang med at genoprette immunforsvaret samt påbegynde en genopbygning af de opståede skader. I denne proces ligger håbet jo i at ved at 0-stille immunforsvaret så undgår man at det tidl. galloperende immunforsvar ødelægger centralnervesystemet fortsat, inkl. de møjsommeligt transplanterede stamceller. (formentlig det der er sket for Kenneth).

Dine bemærkninger omkring dødeligheden på danske hospitaler, pga. infektioner, er jeg naturligvis enig i er en skandale. Til gengæld må jeg afvise det er den dårligste patientgruppe der udvælges til behandlingen.Tværtimod rettes den mod nydiagnosticerede med et aggressivt forløb. Her er gevinsten, ved succes jo størst(patienten bliver rask og kan genoptage sin vante eksistens), og skaderne på centralnervesystemet mindst.

Jeg er selvfølgelig enig i at man skal overveje risikoen ganske grundigt. Men at behandlingen ikke giver mening er jeg selvklart uenig i.

Det er forøvrigt absolut ikke en dansk opfindelse, denne behandling. Svenskerne har gjort det i årevis, men omgærdet med lige så stor mystik/hemmeligholdelse. Jeg gætter på det bl.a. er fordi ;  hvis man behandler en forholdsvis nydiagnosticeret, hvornår kan man så med sikkerhed sige at vedkommende er rask ?.

Det jeg synes taler allermest for behandlingen er at det er den eneste behandling til de progressive MS'ere som har udsigt til at kunne afværge yderligere skader. Kunne man så slutte af med en grundig gennemgang af venernne, og evt. ballonudvidelser, så er man måske nået ganske langt  :)

VH Der Hansi
Ægtefælle til Tina, der blev diagnosticeret MS i 1997. De seneste 10 år med SPMS. EDSS 8,0. Tina blev liberated hos Dr. Vogl den 04.08.10

Offline Olga N.

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: 05 Juli 2013, 13:07:15 »
Hej Hansi!

Jeg tror ikke, at der er ret mange patienter WW, der på nuværende tidspunkt er blevet behandlet med egne celler fra egen navlestreng. Dertil er metoden for ny og de børn, der har været så heldige, at deres forældre har ønsket at deponere deres nyfødtes stamceller, er endnu ikke blevet så gamle, at de er blevet diagnosticeret med nogen sygdom. Det er stadig fremtidens behandlingsformer.

Nu har jeg understeget i mit forrige indlæg, hvad der hører til hvilket indlæg!

Stamcellebehandlingen på Rigshospitalet gives intravenøst.

Jeg har ikke kendskab til behandlingsformer, hverken i Kina, Ukraine eller Costa Rica, som ikke er certificeret og dokumenteret i forhold til Helsinki Aftalen, så jeg kan ikke sammenligne, og vil ikke bruge tid på det.

Min overbevisning er, at MS-patienter og i øvrigt alle patienter med neurologiske lidelser, skulle gennemundersøges for CCSVI, -  ikke kun i azygosvenen eller i jugularisvenerne, men i alle vener, - jeg er ikke det mindste i tvivl om, at der findes forsnævrede, deforme eller helt manglende vener overalt i kroppen, og det er disse forhold, der skaber sygdomme.

I stedet for at bruge forskningsmidlerne, som de bliver brugt, så kunne de blive brugt til at forske i at fremstille nye 3-D vener af autologe stamceller, og operere dem ind i patienterne, så et normalt flow kunne genoprettes i kroppen. Det kan lade sig gøre andre stedet i verden, blot ikke i Danmark.

Vi har hver vores indgangsvinkel til, hvad MS skyldes, og jeg respekterer din autoimmun-teori, - jeg kan dog ikke selv tilslutte mig teorien, og slet ikke behandlingen med diverse IMT (Immunmodulerende mediciner).

Jeg erindrer et Dansk stamcelleforsøg på hjertepatienter i 2008/09. 24 patienter med alvorlig hjertesygdom fik stamceller, og blev raske, behøvede ikke operationer eller medicin, fik deres helbred og livskvalitet tilbage. Forsøget foregik med autologe multipotente (er det samme som mesenchymale) stamceller udtaget fra patienternes egen hoftekam. Forsøget var 100% succes.

Efter forsøget, blev det så besluttet at begynde at behandle hjertepatienter med stamceller, men denne gang brugte man lipide stamceller udtaget fra patienternes mavefedt, og det virkede selvfølgelig ikke, da cellerne ikke er multipotente. Men det ved hr. og fru Danmark ikke noget om. Derfor sluttede man hurtigt med at bruge stamcellebehandling til hjertepatienter, "for behandlingen virker jo ikke alligevel"!! Til patienterne sagde man, at der ikke var flere penge til behandlingen, da denne skulle financieres med private midler.

Tankevækkende, - mon ikke Lægemiddelindustriens store pengepung har haft en finger med i ovenstående!!

Jeg synes, som Per West skriver igen og igen, at danske patienter skal ophøre med at være så godtroende og tro på, at lægevidenskaben og læger kun vil dem det bedste, - sådan hænger virkeligheden ikke sammen desværre, Gud Mammon regerer både forskning og forskningsresultater.

Ja, jeg har sat mig ind i tingene - på forskningsniveau og gennem år, - ingen skal finde mig med bukserne nede om hælene, eller med øjne og ører lukkede. Det skylder jeg mig selv, min familie og mine medmennesker i øvrigt.

Hilsen

Olga N.

P.S. Måske er forsøgene med MS-patienter så hemmelige i Sverige og Danmark, fordi de ikke er certificerede via Helsinki Aftalen. Det er kun et gæt, - ikke noget, jeg har belæg for.

« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 14:33:24 af Olga N. »

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 05 Juli 2013, 14:52:30 »
Tak for udsagnet, Olga N. Som for mig indikerer at jeg ikke er helt, men kun halvt, tosset.

Noget jeg har tænkt over mht. angiven årsag til autoimmunitet, er udsagnet om den defekte BBB hos people with MS (pwMS). Da jeg gik til EDTA var der flere udsagn om, at pengene ville være spildt, fordi EDTA-molekylet ikke kunne passere igennem hjernebarrieren.

Imidlertid var det for mig, meget mærkbart at EDTA fándt igennem BBB og de første mange gange føltes det som efter CCSVI-indgrebet, hvor blodet i hjernen tydeligvis blev udskiftet i et hurtigere tempo end forinden EDTA, selv med forbehold for placeboeffekten.

Så måske kan stamcellerne også finde vej igennem blodårenes lining, og forsøget, imod operatørenes forventning, alligevel kan lykkes, fordi man for en gang skyld kan udnytte sygdommen  til brug for noget positivt?

Så vidt jeg erindrer, er det PSS som har sat sig på forsøget, men den erindring er uden garanti?

Hvis det er PSS som er ansvarlig, har han mindst 3 arbejdsgivere, ud over mig, som ikke ønsker at forsøg med stamceller lykkes, så at melde sig til forsøg på en procedure med sigte på en egentlig helbredende effekt, er kun for patienter med Bladerunner-mentalitet. :-\
« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 16:14:29 af per west »

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #25 Dato: 05 Juli 2013, 14:58:02 »
Hej
Hvor er det dejligt med indlæg fra medlemmer, der har faglig indsigt og tør komme frem med egen mening.
Tak Olga N. for dialog med Hansi og Per.
Jeg fik i dag en dejlig fornemmelse af min sclerose, efter at have google oversat Pers link: http://phl.sagepub.com/content/27/5/207.full.
Jeg er absolut tilhænger af, at sclerose burde ses som en infektiøs tilstand i kroppen. Da jeg selv har fået CCSVI-indgrebet, ved jeg, at der var indsnævring på halsvenerne. Hvorfor er disse kommet? Jeg tror jeg har været grobund for en bakterie, der former indsnævringer. Som Olga skriver, sikkert mange steder. Jeg følte således, at jeg var fuld af små indsnævringer, gående ud fra hjerte/lunger, til underliv, som til hjerne. Jeg følte mig stærk i at bekæmpe denne udefra kommende belejring. Jeg tager med glæde hver dag enten antibiotika, urtepencil, tranebær eller olivenbladsekstrakt. Jeg ved, at dette billede af de indsnævrede kar og større vener, en dag i fremtiden må vige for et stærkt og forbedret kredsløb.
Birte
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: 05 Juli 2013, 15:16:30 »
Jeg synes også, det har været meget opløftende med et nyt medlem, der har indsigt og en klar mening.

Og jeg er helt på linje med dem, der har en opfattelse modsat lægerne. MS kan være infektiøst eller vasculært betinget. Og jeg laver mange 'krumspring', som måske kan afhjælpe disse tilstande.

Men jeg kan ikke med min bedste vilje finde den logiske forklaring på, at hvis de teorier holder stik, hvorfor er så flere kvinder end mænd berørte? Nogen, der kan give et bud?

At drenge/mænd skulle være mere præget på at lege i mudder, holder ikke helt stik. Jeg har altid været en drenge-pige, og har fået mere mudderbad, end de fleste. Har også altid haft megen kontakt til mere eller mindre rene dyr.

Bud?
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: 05 Juli 2013, 15:44:09 »
Hvorfor får flere kvinder end mænd sclerose? Kvinder dræner blod ud 1 gang pr. md. Kvinder er mere presset på arbejdsmarkedet for at bevise deres værd og opnå ligestilling. Kvinder opbygger mere fedt end mænd og kvinder er vel mere udsat for infektioner via underlivet?

Om der foregik en egentlig brugbar registrering før 1960 hvor husmoderen startede med sin uddøen, og fri kærlighed blev moderne, kunne være meget informativt. Jeg tror at stressniveau er en væsentlig faktor.

Offline Olga N.

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: 05 Juli 2013, 16:12:31 »

Beklager, at jeg ved en fejl på grund af en rettelse slettede mit - ellers gode - indlæg!

Kan desværre ikke rekonsturere det.

Hilsen

Olga N.

« Senest Redigeret: 05 Juli 2013, 21:36:18 af Olga N. »

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: 05 Juli 2013, 16:31:31 »
Mystisk

Denne side kan ikke vises

•Kontrollér, at webadressen http://www.121.doc.dk  er korrekt.
•Søg efter siden med søgemaskinen.
•Opdater siden om et par minutter.

Man er måske handelsrestriktioneret  ???