Forfatter Emne: Gilenya - pillen mod attakvis sclerose:  (Læst 67264 gange)

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Gilenya - pillen mod attakvis sclerose:
« Svar #30 Dato: 29 Marts 2012, 18:26:44 »
høre måske mere til under ccsvi

Fra Christian: Er flyttet  :)
« Senest Redigeret: 29 Marts 2012, 19:41:13 af hag »
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: 29 Marts 2012, 20:49:13 »
Anders. Det var bevidst sat ind i denne tråd, da det omhandler noget man bør tage med i sine overvejelser, hvad angår Gilenya.

http://www.msforum.dk/index.php/topic,9.msg13190.html#msg13190

« Senest Redigeret: 30 Marts 2012, 12:15:33 af per west »
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: 29 Marts 2012, 21:41:19 »
Tak for info, Lisa. Egentligt er det utroligt, at man ikke bruger grise i forskningen i stedet for mus ? Det hedder jo også "Guinea Pig" på engelsk ? Grise ligner da mennesker mere. Men de fylder en del mere end mus.

Der er mange overvejelser mht. medicin, og måske især, når der kommer noget nyt - det være sig ccsvi eller Gilenya. Selvom ccsvi jo ikke er "lovligt" her i DK og ikke kan siges at være medicin. Men alligevel, så er det dog en behandling i en form.

Nu ved jeg ikke engang i hvor lang tid der world-wide har været forsøg med Gilenya, men jo længere tid der går, desto flere resultater får man at forholde sig til. Ellers synes jeg - og det gælder næsten uanset hvilken medicin / behandling man deltager i / får, at der er få rigtig faste holdepunkter. Dvs. jeg mener de er til "forhandling", hvis man nu f.eks. ikke oplever en bedring af Gilenya, så kan lægerne ordinere dobbelt dosis og det modsatte ...

Keep us informed - dem der får medicinen.

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: 29 Marts 2012, 22:54:09 »
Nedenstående ligger også under Nyheder... men vedrører EAE debatten i denne tråd + spørgsmålet om medicinen er designet til det rette formål, hvis prof. Prineas har ret.

In this video Professor Prineas gives a summary of his 2009 Charcot Lecture “The Pathogenesis of Relapsing Remitting MS, Versions 1 to 5 and Counting”
http://www.msif.org/en/research/msif_research_awards/2009_charcot.html

"MS may be a disease in which myelin breakdown is a bystander effect of injury to an astrocyte or some other structure related to blood vessels, in other words that it is not primarily a disease of oligodendroyctes or myelin"

Meget interessant artikel og video om MS historikken...
Professoren konkluderer at myelin formentligt kan gendannes og at nedbrydningen af Myelinen er ikke den egentlige årsag til MS men en følge af sygdommen.
Nedbrydning af myelin sker altid omkring blodårer... (passer sjovt nok på CCSVI).
EAE (kunstig MS i forsøgs mus) menes alligevel ikke at have direkte sammenlignelig forbindelse med MS.

Jacob
« Senest Redigeret: 31 Marts 2012, 14:18:48 af Jesob »
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: 30 Marts 2012, 16:08:14 »
For mig er den mystiske ukendte komponent, simpelthen ubalance af flowet og trykfaldet over "søen" vores hjerne flyder i, og så kan de lede fra Herodes til Pilatus for at finde en komponent som ikke eksisterer, da hele miseren bunder i massebalance, hvilket neurologerne egentlig godt ved, men ikke vil erkende, da det kan koste dem jobbet.
Så hellere være på den sikre side, og holde sig til EAE-modellen, som jo egentlig skygger for at finde frem til en egentlig løsning på et problem, imens pengestrømmene ruller ind. Her er Dr. Hubbards version af gåden, og løsningen derpå.

http://www.youtube.com/watch?v=2Iyl9LSkoJI&feature=uploademail

Gad vide hvor mange modige sclerosepatienter som der skal til, forinden vores politikere reagerer på f.eks en patientboycut af måske farlig medicin?
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: 12 April 2012, 15:22:06 »
Tænkte på, om man ikke burde vente lidt med Gilenya ? Og så ordinere BG-12 i stedet, når den er gennemtestet ? Oder was ? Det tyder jo på, at der er en del bivirkninger med Gilenya.

Er virkningen ikke overordnet set ens mht. de to præparater ?? Pardonnez-moi, hvis jeg spørger lidt uvidende ...  :-\

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: 12 April 2012, 15:41:59 »
Jeg tror det vil være ret fornuftigt at klappe hesten, uanset hvilket præparat som så udbydes, for det virker noget hektisk så travlt medicinalselskaberne har med at få det markedsført på trods af de mange mystiske hændelser under udviklingsforløbet af Gilenya.
De store summer som midlerne indbringer, gør desværre at de læger som ordinerer, ikke tænker så meget på patienterne, som de tænker på deres pengepung og karriere.

Jeg blev ringet op den anden dag, af en projektassistent som ville høre omkring Gilenya, fordi hun var interesseret i at tale med patienter som havde brugt medikamentet over en længere periode. Hun havde registreret at jeg havde skrevet noget her på internettet...  ;D Det hun skulle skrive, var bestilt af de som sælger stoffet. Jeg gav hende et link til MSForum og opfordrede hende til at melde sig ind og kontakte dig, Bjarne, fordi du måske kan henvise hende videre?

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: 12 April 2012, 15:48:20 »
Hej Per,

Der er nok ingen tvivl om, at medicinalselskaberne er ivrige. Således er lægerne åbenbart også. Træls for os desperate ms`ere, at vi får ordineret noget, som senere viser sig at være direkte skadeligt ?!

Hende projektassistenten kan bare kontakte mig - om jeg kan hjælpe hende er et godt spørgsmål... Uanset hvad, så er hendes indgangsvinkel jo "farvet af", at hun er ansat af en producent.

Hilsen Bjarne

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: 12 April 2012, 21:21:43 »
Mere skræmmende nyt:

April 10, 2012 — The Institute for Safe Medication Practices (ISMP) is urging the US Food and Drug Administration (FDA) to put restrictions on the use of fingolimod (Gilenya, Novartis) in patients with multiple sclerosis (MS), owing to postmarketing adverse event reports.

"Problems of widespread toxicity that were already evident in clinical testing of fingolimod are now producing strong signals in the postmarket adverse event data," the nonprofit group says in a new report.

The ISMP sifted through adverse event reports related to fingolimod that were reported via the FDA's MedWatch program in the second quarter of 2011.

"Notable" among them, they say, are 68 reports of serious infections, including eye, skin, urinary, and upper respiratory tract infections. Sixty eye-related side effects were also reported, including macular edema and vision disruptions.

In 14 cases, patients taking the drug experienced more generalized symptoms, including heart-rhythm problems and liver damage, the report states. Possible complications of these vascular adverse effects include syncope (16 cases), bradycardia (27 cases), and peripheral edema (10 cases), the report notes.

"The signals for fingolimod raise the question whether enough is known about the troubling safety profile of this drug to justify its continued unrestricted use. Its array of known adverse effects on the eyes, heart, liver, and immune response, as well as patient deaths in testing and postmarket surveillance, raise the question about its long-term use at the current approved dose," the ISMP concludes.

The report urges the FDA and manufacturer to "consider substantial restrictions on its use and enhanced monitoring" of patients using it.

Drug Currently Under Review

Fingolimod is the first oral agent for the treatment of MS. It was approved by the FDA in September 2010 and by the European Medicines Agency (EMA) in March 2011. However, the occurrence of the death of a patient soon after receiving a first dose of fingolimod in December 2011 has both the FDA and the EMA looking closely again at the risks and potential benefits of fingolimod. Those reviews are still under way.

Asked for reaction to the ISMP report, Timothy Coetzee, MD, Chief Research Officer of the National MS Society, told Medscape Medical News: "The FDA has already announced that it is reviewing the safety profile of Gilenya. We are following the matter closely and waiting to see the results of their investigation. Therefore, we feel that it would be somewhat premature to comment in advance of the release of the FDA findings, which we anticipate will be forthcoming soon."

The ISMP report is available online.

http://www.medscape.com/viewarticle/761801?src=nl_topic

Jacob

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: 12 April 2012, 23:52:58 »
Det er ret uhyggeligt med det Gilenya, og jeg skal ikke nyde noget, men tager snart en tur til Belgien eller Indien for at få efterkontrolleret min ballonoperation, for min fornemmelse er, at jeg har restenositiseret. Er der nogen her på siden som har været i Belgien med Kirurgirejser

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: 13 April 2012, 20:36:26 »
hej per.. jeg har også overvejet at tage med kirurgirejser.. og jeg overvejer også at udsætte mit gilenya opstart .. det lyder lidt farliget end at få en stent i sin vene...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: 13 April 2012, 22:41:18 »
36.000 på Gilenya under kontrollerede forhold, og mindst 11 døde allerede. 30.000 på CCSVI-operation under ukontrollerede forhold, og 2 døde som følge af mangel på aftercare og kontrol.

Hvor går grænsen for kriminalitet?

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #44 Dato: 13 April 2012, 23:22:57 »
hej per.. jeg har også overvejet at tage med kirurgirejser.. og jeg overvejer også at udsætte mit gilenya opstart .. det lyder lidt farliget end at få en stent i sin vene...

Anders. Jeg svinger lidt imellem Indien eller Belgien. Indien er jo mere gennemprøvet end Belgien set fra et dansk synspunkt.

http://www.ccsvimedication.com/ccsvi/belgium.html

http://www.medanta.org/ccsvi-study.pdf

Jeg slår plat eller krone her i weekenden...