Emner > Medicinske forsøg i Danmark

Motion

(1/5) > >>

Betty:
Hej

Er der nogen som er med i forsøget med motion og som vil fortælle lidt om hvilken form for motion det drejer sig om, er der forskellige slags, hvor tit og hvor lang tid, er det hård motion eller .... Ja fortæl fortæl

Mange hilsner
Betty

PS. Jeg træner i vand en halv time om ugen, to x fysioterapi med træning om ugen og en gang ridning, men bør jeg ændre?

Bjarne Fonnesbech:
Hej Betty,

Tænkte lige på, at det kunne være en idé at tage med på et foredrag med læge og ph.d forsker (mener jeg han er)Ulrik Dalgas fra Aarhus Universitetshospital, som har forsket en del i motions indvirkning på ms mht. træning, fysisk udfoldelses m.m.

Han er på "turné" her i foråret mener jeg at have hørt - kig i MagaSinet for at se, hvor han kommer og hvornår. Tilmelding skal ske direkte til Scleroseforeningen - pris 50 kr.

Jeg kan ellers kun bidrage med, at han holder foredrag i Herning Kongrescenter d. 11.4.12.

Hilsen
Bjarne

Bjarne Fonnesbech:
Hej igen Betty,

En noget forsiniket up-date (sorry), for jeg har nogle papirer liggende fra foredraget, hvor Ulrik Dalgas skriver lidt om de undersøgelser og motion, der er ifm. ms og motion. Herunder både konditionstræning og styrketræning

Bl.a. kan det nævnes at konditionstræing gav bedre humør, livskvaliteten blev bedre. Nogle fik også forbedret (forlænget) gangfunktion og længere tids træning forbedrede konditallet.

Ulrik Dalgas anfører også, at træningen er meget individuel og man starter på hver sit niveau.
F.eks. kan man kun gå 10 skridt, så skal man gøre dette og langsomt øge det. Han anfører noget med 5 træningspas om ugen mener jeg - både konditionstræning og styrketræning.

Det forsøg der er i gang / har været i gang, står der noget om her:

http://www.multipelsklerose.dk/da-DK/Science/Stipendiat%202010.aspx

Det kunne være spændende at høre fra nogen der har været med i det  ;).

Hilsen Bjarne

Bjarne Fonnesbech:
Kan da lige supplere med, at vi på det ms-hold vi har til fys faktisk har trænet med ekstra vægt på bentøjet siden det foredrag. (Hvor fys´en også var med). Det er dog kun 1 x ugentlgt, så det er et godt spørgsmål om det overhovedet ville hjælpe lidt ?
For mig selv kan jeg sige, at jeg var 0,4 sekunder bedre på 10 meters rask gang. (Efter knap 2 mdrs. træning ift test start). Og at sætte sig ned i en stol og rejse sig op igen flest gange på 30 sekunder. For et par måneder siden var det 16 x jeg kunne nå på det halve minut. For en uge siden var jeg oppe på 21 x  :). Så der er da lidt forbedring at spore, hvilket der også var hos de andre. Ikke meget, men lidt har jo også ret. Gad vidst, hvad det ville rykke, hvis man gjorde det 3 x ugentligt ???

Mvh Bjarne

helleho:
Spændende læsning Bjarne!  ;) og hej!

Fys i Ry sagde, at jeg skulle tage op til absolut max vægt, jeg kun lige kunne klare, i benpres. (vigtig at varme op først)

Startede med 40 kg i Ry i oktober og har så sent som i dag taget 10 gentagelser med 80 kg, 10 med 90, og ... tra da da taaa 4 gentagelser med 100 kg klarede jeg i dag for første gang. Synes jeg kan mærke, jeg bliver stærkere ;)

Lad høre hvordan udviklingen går hos dig og holdet ;)

kh Helle

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

Skift til fuld version