Forfatter Emne: Motion  (Læst 9622 gange)

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
Sv: Motion
« Svar #15 Dato: 24 November 2012, 19:41:22 »
Hvor sejt Bjarne!  ;D Godt for dig, at du er stædig og udholdende  ;)

Min træning er faldet helt fra hinanden - benpres tåler jeg ikke p.t. - smerter i højre hofte og fra ryggen ødelægger de gode intentioner. Koncentrerer mig om øvelserne fra kiropraktoren, og de hjælper. Genoptager dog bassintræningen næste uge  :)

Jamen, så må du øge frekvensen og løbe 3 x ugen  ;) Det er da kanon, at du kan måle fremgangen.

Kh. Helle

MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline Bjarne Fonnesbech

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 27 November 2012, 13:02:20 »
Hej Søren og hej Helle,

Tak for FB. Nope, det er skidt med balancen  :(. Når jeg f.eks. mangler 200 m i at have løbet 1 km, så begynder især venstre ben at "slæbe" så at sige. Dvs. den bliver ikke løftet nok. Tror jeg skal være glad for at jeg ikke er faldet endnu, men jeg tager det med at holde balancen som endnu en udfordring. Løb 1 km igår og var faktisk 14 sekunder hurtigere end sidst. Ikke meget, men en "sejr", som viser mig, at det nytter at gøre det. Jeg overvejer dit forslag Helle om at løbe 3 x ugentligt. Skal bare lige have målt en 10 meter bane op hjemme i garagen - eller udenfor ... Og ja, Søren - jeg er skam stædig  ;).

Mht. træning, så skal det uanset om man lider af ms eller ej være målbart. For kun på den måde kan man se fremgang eller det modsatte. Ved godt, at der er gode og dårlige dage og hvis man løber i dårligt vejr / modvind etc. så er sammenligningen svær. Men også derfor jeg løber under samme konditioner.

Mht. varme, så kan jeg ikke tåle at få det for varmt  >:(. Så svigter bentøjet. Kan f.eks. også kun holde til at være i forholdsvis kort tid i en sauna (ca. 5 min afh. af temperatur). Det er øv, for jeg elsker varme, men det må være den fugtige form for varme jeg ikke kan tåle, for i sommers havde jeg det ok i 38 gr. varme på Mallorca.

God tirsdag.

Kh Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 27 November 2012, 23:14:12 »
Hej Bjarne

OK, 10 m bane i en garage.... Enten har du en meget stor garage eller også er du enormt stædig!  ;)

Kender godt det med benet, jeg har det på samme måde. Godt nok kan jeg løbe lidt længere end dig, men på et tidspunkt får jeg også det med benet, det følger ikke rigtig med mere. For mit vedkommende bliver det værre jo varmere jeg har det, så måske skal jeg lukke terrassedøren helt op, når jeg træner.

Nå, det varer nok lidt inden jeg får gjort noget ved det. Vores løbebånd brændte uhjælpeligt sammen i dag og slog tre sikringer før vi fandt ud af, at det var løbebåndet det var galt med. Har snakket om at købe en cross-træner i stedet for. Nogen der har erfaringer med det? Fordelen ved løbebåndet var, at det også kunne træne balancen lidt ved langsom og hurtig gang. Nogen der ved om en cross-træner også kan hjælpe på det? (Eller om man slår sig halvt fordærvet, hvis man forsøger at træne balancen med sådan en?)
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 29 November 2012, 16:18:52 »
Hej Søren,

Nogen vil nok kalde mig stædig  ;). Min garage er på 49 m2, så hvis jeg fik ryddet lidt (meget) op, så kunne jeg vist godt lave en 10 m. bane på den ene led - eller 5 m. på den anden led ...

Mht. cross-trainer, ja, så har jeg også trænet en del på en sådan/sådanne. På en cross-trainer synes jeg det er nemmere med balancen m.m. fordi man jo netop holder fast med hænderne konstant. Du får også trænet flere dele af kropen. På en cross-trainer kan jeg træne i cirka 10 minutter afh. af programmet og mener at erindre, at jeg har nået omkring 1,4 km på den tid som bedste resultat. Jeg vll dog hellere løbe (ikke løbebånd).

På mange cross trainere kan du kode programmer ind og jeg har endda set nogen med en skærm på (tror det var af mærket Tunturi), hvor man løber igennem et italiensk landskab (Toscana) - meget motiverende.

Men som alt andet er det en jungle at købe eller anbefale et enkelt mærke; jeg vil anbefale dig at prøve det grundigt af inden du køber. Rolls Royce´n indenrfor al træningsudstyr er imo mærket Technogym. Men dyrt for prvate - du kan dog være heldig og købe en god brugt. Måske spørg det lokale fitness-center, om de snart skal skifte noget ud ? Det gør de jo ab und zu pga. de helst skal være med på moden og have det sidste nye  ;).

Good luck med det og hold os endelig orienteret.

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 02 December 2012, 21:47:40 »
OK, Bjarne

Du havde altså en stor garage...., men stædigheden skal vist også være der, 10m den ene vej og 10 m den anden vej...

Tak for rådene om crosstrainer, Technogym har jeg set til 27.500, det er vist lige i overkanten, prøver om jeg kan finde noget, der er noget billigere. Det er dog svært at vide om de er robuste nok. Har dog set en Titan, som ser fornuftig ud, men de har den først på lager efter den 10. januar (ny model). Det er dog stadig svært at se om den er solid nok. Surt hvis den skal repareres lige efter anskaffelsen

Iøvrigt, hvorfor vil du hellere løbe på løbebånd end på crosstrainer? Løbebånd er da noget sværere at holde balancen på end jeg tror at crosstrainer er?

Mit gamle løbebånd havde netop det der med at jeg "tabte" det ene ben, når jeg havde løbet længe nok. Af samme grund er det også lykkedes mig at skvatte et par gange.

mvhS
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 06 December 2012, 17:11:12 »
Apropos træningsmaskiner til hjemmet, så har jeg lige fået en stepmaskine. Den er lille og ikke så dyr: http://www.abilicaonline.dk/salg/stepmaskiner/abilica-ministep/

Den er ok til at træne lidt balance og benene bliver rørt selvom der er sne og is udenfor, hvilket jeg absolut hader. Den er dog nok ikke solid nok til en meget sporty person. Det dårlige vejr gør det sværere at nå til fysioterapi så ofte, hvilket jo er et problem.

Jeg kan godt forstå I gerne vil have løbebånd eller crosstrainer når muligheden er der, men stepmaskinen passer bedre ind i mit lille hjem som åbenbart kun er marginalt større end Bjarnes garage :D

Hilsen Signe
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 06 December 2012, 20:59:51 »
Hej Signe

Tak for tippet. Det er da bestemt en mindre udskrivning end et løbebånd eller en crosstrainer.

Dog ville jeg måske gerne prøve sådan en først, for at se om jeg overhovedet kunne holde balancen på sådan en.

Apropos Bjarnes garage ville jeg da godt høre, hvor stor hans hus er, hvis det skal passe til garagen...... :o

MvhS

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #22 Dato: 06 December 2012, 22:32:57 »
Hej Søren

Hvis jeg havde valget mellem crosstrainer og stepmaskine ville jeg vælge crosstraineren, den er mest solid og kan give en fornemmelse af at løbe fremad uden at skulle løfte fødderne. Jeg kan nemlig slet ikke løbe, så et løbebånd ville være en nitte for mig, så vil jeg hellere gå en tur.

Stepmaskinen kan man bare stille i nærheden af et dørhåndtag eller lignende hvis der er problemer med balancen. Min balance er rimelig ok, så det har jeg ikke behov for (med tak til dr. Vogl). Ind til videre tager jeg bare 500 skridt et par gange om dagen, det niveau er den fin til.

Men hvis du er vant til at løbe flere kilometer på løbebåndet vil jeg tro at du bedst kan motionere tilsvarende på en crosstrainer.

Hilsen Signe
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #23 Dato: 07 December 2012, 20:42:36 »
Hej Signe

Jaeh, flere kilometer på løbebånd, det er nu kun fordi jeg har noget at holde i. Har prøvet at løbe ude i skoven, men der måtte jeg ned på knæ til sidst, for jeg kunne overhovedet ikke holde balancen. Surt show.... >:(

Løbebånd ved jeg fungerer, men hvis det nu er mere effektivt (tidsbesparende) at træne på en crosstrainer er det nok sådan en, jeg skal have. Så skal jeg bare finde en, som er solid nok uden at vælte budgettet.

Mange hilsener

Søren  ;)

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 13 December 2012, 17:05:55 »
Hej Søren og Signe,

Sorry for min sene F/B. Der har sq været mega travlt på arbejde, så det er da godt jeg ikke skal opdatere mit liv på FB og twitter  ;).

Nå, men altså - ja, der er da plads i garagen, når jeg engang får ryddet op. Lidt bøvlet med de der 10 m frem og tilbage, for så skal bilerne også flyttes hver gang, så jeg har faktisk prøvet at løbe lidt på løbebånd hos fys de sidste 3-4 x. Og det har faktisk fungeret nogenlunde. Det er dog noget hårdere for mig end at løbe på et gulv, fordi jeg løber lidt hurtigere, dvs. med en fart på omkring 8 km/t. Det går lidt langsommere på gulvet med de 10 m frem og tilbage, og der får jeg også en lille pause hver gang jeg skal vende.

Startede forsigtigt op med 100 m, så 250 m og i mandags var det 500 meter (tid: 3.49 - det er over 1/2 min hurtigere end på gulvet). En bivirkning er, at jeg altid skal tisse, når jeg har løbet en 3-400 meter. Jeg lander rigtg hårdt på bagfoden  >:(. Desuden er jeg jo udfordret mht. balancern, men det er dejligt at have noget at holde fast i.

Løbebånd kontra cross-trainer: Hmmm, det er rigtigt, at en cross-trainer nok er mindre hårdt og det ideelle. Men vil helst løbe og så samtdig tvinge mig til at prøve at holde balancen ...

Mht. hvilket mærke der skal vælges, så er det en smagssag tror jeg, lidt ligesom nogen vil have datteren andre moderen  :D.
At fitness-centrene bruger det bedste og dyreste hænger sikkert sammen med, at maskinerne bruges rigtig meget - og det af forskellige brugere, og ja, så skal det jo altså være noget man kan regne med så at sige.

Når jeg engang vinder i Lotto, så vil det  være fornuftigt med et løbebånd, men overvejer da også at melde mig ind i et eller andet center. Men synes det er så flovt at udstille sig selv, hvis i forstår ... Omvendt er jeg jo også til fys 2 x ugentligt, men der er et stykke op til træning hver dag for at se om det rykker noget. Tænk, hvis man kunne løbe 1 km hver dag på løbebåndet fra morgenen og så se om det nyttede noget ift. sygdommen.

Hmmm ... Mit hjem er sådan cirka 117 kvm + 33 kvm kælder i beboelsesstandard + garagen  ;). Men jo mere plads, desto mere l.... samler man sammen !
Og det er også en stress-faktor, at man "altid skal have ryddet op og sorteret ud i sine ting". (Jeg er en ufoerbderlig "gemmer"). Jeg burde egentlgt nemt kunne lave plads til et løbebånd,  så det er bare at få sig taget sammen...

Fortsat god torsdag.

Bedste hilsner
Bjarne