Forfatter Emne: Kan det være MS? Har brug for lidt hjælp :-(  (Læst 15808 gange)

Offline KJ

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Kan det være MS? Har brug for lidt hjælp :-(
« Dato: 15 April 2012, 19:35:04 »
Kære alle.

Jeg er en kvinde på 36 år som er rigtig bekymret for at jeg har MS. Jeg ved ikke om jeg bare er hypokonda, men jeg tænker på det hver dag og tør ikke fortælle nogen om mine bekymringer. Jeg har et par gange fortalt min mand det, hvor han synes jeg skulle til læge... men jeg var for bange for at fortælle min læge om det hele, så hun endt med at sende mig til en fysioterapeut.

Her er så min historie.

I 2006 forstuvede jeg min ankel, hvor den blev meget hævet. Da hævelsen var væk, fandt jeg ud af at jeg var helt følelseløs i en del af min fod og lidt op ad benet. Min læge og jeg ment helt klart at det var noget som kom pga at jeg forstuvede min fod ret meget. I flere uger gik jeg med enslags klumpfod - sparkede foden lidt da jeg gik. Jeg var til fysioterapi nogle gange - det hjalp ikke meget. Men efter et stykke tid så var det værste væk, men jeg følt at jeg stadigvæk havde lidt mindre kraft i min fod.
Så gik tiden og i 2008 begyndt jeg lige pludseligt at mærke at jeg havde altså meget mindre styrke i den samme fod og ben (højre ben). Kunne mærke at da jeg skulle cykle op bakker så kunne jeg ikke bruge det ben ordentligt. Jeg prøvede, men det var ligesom det bare ikke ville træde hårdt. Jeg tænkt at det måske bare var pga den pludeslige lammese et par år tidligere og så måske at jeg havde en del knæskader da jeg var yngre. Fra det tidspunkt har jeg altid været opmærksom på at mit højre ben og min højre fod er lidt svækkede og nogle dele af foden har været lidt mærkelige at røre ved, uden at jeg får smerter.

I 2011 blev jeg så gravid, men født desværre alt for tidligt i graviditeten og mistede. Efter det har jeg været meget træt og så føler jeg at de sanseforstyrrelser er blevet meget værre. Jeg har en helt anderledes følelse i højre del af kroppen, men det er svært at forklare hvordan. Jeg kan ikke bevæge mine tæer fra hinanden. De virker meget stive, ligesom hele foden. Venstre fod er helt i orden. Desuden føler jeg stor forskel på min ben når jeg går. Det er en helt anden følelse i hele benet fra fod op til lænden på højre side og jeg føler at jeg kun bruger venstre side til at komme frem, selvom jeg ved at jeg ikke gør. Jeg er også begyndt at få ret ondt i ydre siden af mit ben. Helt fra fodsolen, op benet, ydredelen af låret og ydredel af numsen. Ofter er det også ligesom de "bobler" i ydersiden af mit ben. Smerterne og svagheden er også kommet i min højre hånd, men mest på ydresiden. Føler ligesom lillefinger er mest ramt og så gradvist over til tommelfingeren som jeg føler er helt ok.  Får også smerter i håndleddet, men mest om aftenen (alle smerter er værst der).  Det prikker også ofte forskellige steder på kroppen. I ansigtet (oftest i højre side, men nu er det også kommet lidt i venstre) side og det prikker nu også i venstre del af kroppen. Jeg får også ofte enslags kuldegysninger uden at det er det.... som "bevæger" sig op ad begge ben og lår. Jeg føler også at det er enslags følelsesløshed i ansgitet som kommer og går uden at det er en direkte lammelse. Lidt ligesom de kuldegysninger og ofte små prikker rundt omkring i ansigtet. De sidste måneder er jeg også blevet opmærksom på at jeg skal på toilettet hele tiden - meget mere end ti gange om dagen, men jeg ved ikke hvad det skyldes. Nogle gange tænker jeg at det er pga at jeg er stresset og bekymret, men andre gange tænker jeg om det kan have noget at gøre med de føleforstyrrleser og er pga en neurologisk defekt.

Jeg er meget bekymret for at skulle til læge med det. Var afsted i vinters, men fortalt ikke "hele sandheden" - bare det med at mit ben føltes svækket og at jeg havde prikkende fornemmelse i det. Hun henvist mig til en fys og jeg har stadigvæk ikke været afsted. Jeg ved ikke hvorfor, men tænker at inderst inde ved jeg bare at det ikke hjælper. Jeg ved heller ikke hvorfor jeg er så bange for at fortælle min læge om mine bekymringer.

Det skal siges at i år er jeg blevet udredt for gentagende aborter hvor jeg fik taget en masse blodprøver som viste at jeg har kraftig titrering af antistoffer mod skjoldbruskkirtlen. Dvs jeg har en autoimmun thyroiditis sygdom og desuden fandt de frem til at jeg har et meget aggressivt immunforsvar.  Nu har jeg så læst mig frem til at autoimmun thyroiditis ses meget oftere hos MS patienter end hos baggrunds befolkningen. Ikke lige til at minimere mine bekymringer. Jeg har dog også hørt at lavt stofskifte kan medføre muskelsvækkelser, men problemet er at jeg ikke har lavt stofskifte endnu, selvom det er i den lavere ende af normalområdet. Håber lidt at det bare er derfor jeg har disse symptomer, og overvejer at spørge min endokrinolog omkring det til næste besøg, som desværre er først i sensommeren/efteråret.

Lyder det som om det kunne være MS, eller er jeg bare hypokonda?

Tak for at du læst med hvis du er kommet hertil :-) Er godt klar over at det er et alt for langt indlæg, men jeg havde svært ved at begrænse mig. Jeg vil være enormt glad for respons på mit indlæg og mine symptomer.

Kh,
KJ
PS Undskyld stavefejl og grammatikfejl - er ikke dansk.

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
Sv: Kan det være MS? Har brug for lidt hjælp :-(
« Svar #1 Dato: 15 April 2012, 20:46:34 »
Kære KJ!

Jeg tror ikke, at nogen af os herinde kan give dig et ordentlig svar på dine spørgsmål. Heller ikke jeg. MS har 1000 ansigter, selvfølgelig er der ligheder, men den kan vise sig på mange forskellige måder.

Her er, hvad jeg tænker, når jeg læser dit indlæg. Håber du kan bruge det til noget.

Du bruger rigtig meget energi på din angst for at have MS og tør ikke gå til læge for at finde "sandheden" om dine symptomer. Hvis du ønsker at vide besked, er der kun en vej, du kan gå - til lægen med hele din historie. Så må han/hun vurdere, om du skal henvises til en neurolog og videre i systemet. En MS diagnose får man ikke fra den ene dag til den anden, det tager tid.

Mit bedste råd - positive tanker - og gå til lægen igen.

Husk - Man dør ikke af MS  ;) og man kan sagtens have et godt liv med sygdommen - og sikke en masse tabt energi, hvis du slet ikke har det  ::)

Kh Helle
MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 15 April 2012, 21:35:18 »
Hejsa kæreste KJ.....

Hør kan du nu se at smutte forbi din læge........... Er det ikke ms skal du ikke bruge mere energi på det..... Smil.  Og er det ms gælder det om at komme i behandling og under opsyn hurtigst muligt for at stoppe eller begrænse evt. uoprettelige skader,,,,,,,,

Så frisk mod og smut forbi din læge........

Hilsen Leif...
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 15 April 2012, 23:02:01 »
Kære KJ.

Jeg kan kun stemme i med de andre. Du bliver nødt til at snakke med din læge. Den usikkerhed du går med nu, er ødelæggende. Før du finder ud af, hvad, der er galt, kan der jo ikke gøres noget ved  det.

Det kan muligvis være MS. Det kan også bære andet. Jeg har selv både Hashimotos (lavt stofskifte i autoimmun form) og MS. Du kan ikke hjælpes, før en diagnose ligger klar.

Det slog mig lige, at du ikke nævner noget om, at du har attacker?

Dit indlæg er på ingen måde for langt. Du skal ikke undskylde. Du undskylder også for eventuelle stavefejl.  Uden at jeg på nogen måde vil prøve på at træde dig for nær, så er det lige før, at jeg har en fornemmelse af, at du også vil undskylde, at du er blevet syg?!  Der er ingen, der be'r om at blive syg. At man har det dårligt, er ikke det samme som at være hypokonder. Du skal ikke undskylde, der er ingen her, der tænker dårligt om dig. Vi er alle i samme båd.

Men du bliver nødt til at gå omkring lægen. Og så bruge gruppen her som støtte. Du kan altid henvende dig her.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 16 April 2012, 07:42:18 »
Kære KJ

Jeg støtter de andre fuldt ud, der er ingen vej uden om, se at komme til lægen ;-) Og fortæl det HELE...

Her er dog lige nogle ting du skal have med i tankerne:

Et stort forbrug af kunstige sødemidler kan give MS-lignende symptomer og "huller" i hjernen. Se http://www.msforum.dk/index.php/topic,559.30.html

Tungmetaller er en stor synder i og omkring mange sygdomme. Se
http://www.msforum.dk/index.php/topic,559.45.html
http://www.msforum.dk/index.php/topic,35.45.html
Du skal dog være opmærksom på, at din læge højst sandsynligt ikke aner noget som helst om hele tungmetalproblematikken og hvordan man tester for tungmetalforgiftning. Her må jeg kraftigt anbefale dig at gå til en orthomolekylær læge. Se www.dsom.dk mfl.

Borelia infektion (skovflåt) kan give mange grimme symptomer og sygdomme... (bla. lammelser...) http://www.msforum.dk/index.php/topic,256.msg12054/topicseen.html#msg12054

Rodbehandlinger af tænder kan give mange grimme symptomer og sygdomme...
http://www.msforum.dk/index.php/topic,559.msg12969.html#msg12969

CCSVI...

Junkfood... Fødevareallergi... Vitamin mangel... osv. osv.

Som du kan se er listen af muligheder lang og dine symptomer behøver nødvendigvis ikke at være relateret til MS.
Mit bedste råd må være at besøge en orthomolekylær læge. De ved en hel masse om ovenstående og deres fornemste opgave vil være, om muligt, at finde årsagen og behandle den i modsætning til visse andre læger, der kun symptom behandler langt hen af vejen...

I det hele taget, brug din egen fornemmelse og intuition. Kæmp for at finde et svar... Det er DIT liv og helbred det drejer sig om.

Prøv at se tilbage på dit liv og hvad du er blevet udsat for.
Hvor mange kviksølvfyldninger (amalgam) har du eller har haft i tænderne?
Øvrige kilder til tungmetaller? (man "arver" også tungmetaller fra sin mor som foster og ved amning)
Hvilke fødevarer spiser du?
Er alkohol et problem?
Ryger du?
Har du været udsat for miljømæssige belastninger på arbejde eller i og omkring bolig?
Du skal ikke svare på ovenstående her i forummet, men evt. bruge spørgsmålene til selv at prøve at finde en årsag til dine symptomer.
Ellers brug forummet her, der ligger et enormt materiale og mange timers læsning foran dig...
Se også www.radiodokteren.dk, www.vitamindoktor.dk, mfl.

De bedste hilsner

Jacob
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 16 April 2012, 12:51:36 »
Hej KJ

Mangel specifikt på D-vitaminer kan også give grimme symptomer - folk som bor i Danmark, og som ikke får sol på kroppen er specielt udsat, idet det er solen der giver os D-vitaminer (sammen med fed fisk).

Få eventuelt din læge til at måle dit D-vitamin niveau. En af mine venner har været ude for nogle lignende (dog mildere) symptomer, og fik konstateret at hendes D-vitamin niveau var helt i bund. Efter nogle D-vitamin indsprøjtninger fik hun det bedre.

Venlig hilsen
Christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline KJ

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 16 April 2012, 22:55:51 »
Rigtig mange gange tak for alle jeres svar. Jeg tager dem til efterretning og så må tage mig sammen og smutte til den læge.

Igen - tak for at I gav jer tid til at svare - det betyder meget.

Offline KJ

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 18 Juni 2012, 18:10:46 »
Kære alle.

Nu er der et par måneder siden jeg skrev herinde ang. mine symptomer, hvor I anbefalede mig at se min egen læge. Jeg fik taget rigtig mange blodprøver, feks dem som undersøger om man lyder af vitaminmangel. Alt virker ok selvom D-vitaminen og jern er i den nedre del af normalområdet. Den eneste blodprøve som ikke var i orden var noget som har at gøre med allergi (eosinophilocytter) som intet har at gøre med de symptomer.

Har også diskuteret mine symptomer med min endokrinolog som sagde at hun vil henvise mig til neurologisk afdeling, og sagde at hun troede det vil være bedst at få lavet en MRI scanning. Nu er mit spørgsmål så om I ved noget omkring hvor langt tid der kan gå fra henvisning til samtale? Jeg glemt helt at spørge min læge om det.

Jeg vil også høre om det er normalt at have meget ondt i ryggen, skulderen, nakken når man har MS? Jeg har fået det rigtig skidt i hele højre side i de sidste uger, plus at jeg har været ekstremt træt. Har haft ondt i skulderen i flere år, men nu er det blevet lidt værre og jeg er meget stiv i højre arm/hånd. I den forbindelse synes jeg højre siden af mit hoved føles mærkeligt. Ikke helt en lammelse, men en lidt brændende/varm/prikkende følelse (svært at forklare). Denne fornemmelse er også på højre siden af halsen, over mit højre bryst og lidt ned på maven. Disse nye symptomer kom bare lige pludseligt - det plejer slet ikke at være konstant de steder.

Håber nogle kan svare mig...

Hilsen,
KJ

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 18 Juni 2012, 20:48:23 »
Kære KJ!

Du må være tålmodig  ;)

Forskelligt hvor lang tid det tager... ca. 1 måned er mit bedste gæt...

Du må også være tålmodig med svar mht. dine symptomer. Kun neurologen og yderligere undersøgelser kan give dig svar, du kan bruge til noget. Jeg har f.eks. aldrig haft smerter ifbm. min MS, men det er der andre der har, men om de har ondt der, ved jeg ikke.

Held og lykke med det hele, håber du snart får det bedre.

Vh. Helle
MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 18 Juni 2012, 21:49:41 »
Kære KJ.

Der er vist ikke rigtig nogen herinde, der kan fortælle om dine symptomer er MS eller ej. Det er de måske, måske noget andet. Selv om usikkerheden er svær, så er der nok ikke andet at gøre end at vente.

Nogle har smerter, andre ikke - det er ikke noget sikkert tegn.

Mht tiden for scanning, så er det da muligt at det sygehus, du skal undersøges på, har en hjemmeside, hvor man kan se ventetider. Det har mange sygehuse, jeg har selv for nylig tjekket ventetiden på mit eget sygehus for en undersøgelse, jeg snart skal til (ikke MS relateret).

Ellers håber jeg det bedste for dig, og at din ventetid bliver kort - usikkerheden er svær at leve med. Pøj pøj.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline KJ

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 19 Juni 2012, 19:13:21 »
Tak for jeres svar... Ved godt at jeg skal være tålmodig  >:( men det er svært! Håber bare at det ikke går mange måneder til jeg får indkaldelse.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 20 Juni 2012, 07:10:29 »
Hej KJ

En af mine venner var i din situation, og han ringede til klinikken og fik dem til at skrive sig op på en afbudsliste. Det tog så kun 14 dage før han kom til!

Man skal sige, at man kan komme lige når det skal være.

Held og lykke med det  :)

Christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.