Forfatter Emne: Signe hos Ameds 28/3 2012  (Læst 11292 gange)

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
Signe hos Ameds 28/3 2012
« Dato: 19 April 2012, 12:21:17 »
Jeg må hellere pippe lidt herinde, selvom jeg egentlig helst ville vente til jeg har modtaget dokumentationen fra Ameds med posten, men det lader vente på sig.
Jeg blev behandlet d 28/3, og fik dermed min anden ballon i venstre jugular. Den første fik jeg hos Vogl i oktober 2010. (Højre jugular og azygos har ikke brug for ballon). Det var rart endelig at få et billede af, hvordan venerne så ud efter den første ballonudvidelse i 2010. Det er noget af det trælse ved dette her cirkus, at det tilrådes (af Joan Beal) at man har en ’lasting relation’ med en karkirurg, hvilket i praksis er umuligt. Nå, men det så egentlig ok ud, den venstre kunne bare godt bruge en lille ballon, så det fik den. Min balance er måske blevet lidt bedre og jeg er måske blevet lidt stærkere, det er svært at sige. Det var den første ballon der virkede mest dramatisk (og min vene var jo ikke klappet helt sammen siden da).

…Hej Per West, det var mig du mødte hos Vogl i oktober 2010! Jeg er i øvrigt gået af tysabri for knap et år siden efter 1½ års behandling. Jeg var glad for at få tysabri, men også glad for at stoppe igen, da jeg havde fundet noget nyt, som fortsat forekommer mig at være et godt bytte  :)

Hilsen Signe

Jeg startede i øvrigt på Terry Wahls diæt for 14 dage siden, knap en uge efter ballonudvidelsen…

RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Signe hos Ameds 28/3 2012
« Svar #1 Dato: 19 April 2012, 15:04:59 »
Hej Signe

Godt at høre der er liv og opfølgning, så vi kan danne os et indtryk af hvor godt eller skidt ballonoperation virker. Hos mig har jeg haft en del glæde af behandlingen hos Vogl, selv om sclerosen langt fra har sluppet taget i mig.
Desværre har mit et årige møde med Rebif gjort, at jeg ikke tør tage noget som neurologerne kan finde på at byde på, og lige idag står jeg og skal beslutte mig for, om jeg vil tage en tur med Kirurgirejser eller rejse til Indien.

Underligt nok er jeg blevet ret usikker på, om jeg overhovedet magter rejsen, for overgang til ikke rygning sammen med kraftig kostomlægning har virkelig sat skub i sclerosen eller hvad det nu er, som giver tunnelsyn og svimlen og manglende søvn..

Havde du glæde af Tysabri og hvad har gjort at du stoppede?

Hvad er det gode bytte? Fortæl, fortæl.  :)
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 19 April 2012, 16:53:55 »
Hej Per W

Jeg synes tysabrien gav ro på en urolig/ustabil tilstand. Jeg havde i halvåret op til opstart haft to trælse attaker, (venstre ben og øjnene) og tysabrien gav god ro på attakernes eftervirkninger og på en generelt ret svingende energi. I øvrigt bliver man fulgt meget tættere på scleroseklinikken og de er enormt flinke, det kan jo også være meget rart, når man har det lidt elendigt. Så derfor var jeg absolut glad for tysabrien. Man bliver grundigt oplyst om hvilke risici der er forbundet med det, og det syntes jeg var ok i forhold til hvordan jeg havde det.
Men altså, jeg holdt op, da jeg syntes jeg havde fået en bedring ovenpå ballonoperationen og der tilmed begyndte at komme lidt mere dramatiske risikovurderinger på tysabris eventuelle bivirkninger.
Jeg er (og var) vant til store daglige udsving i hvor langt jeg kan gå, og mine øjne er nogle dage dårlige (lysfølsomhed, let tåge på det ene øje), etc. MEN…pludselig sover jeg meget bedre (også tak til skrå seng), min balance er bedre, mine øjne stærkere, mit hoved klarere. Forbedringerne går ud over grænsen for min scleroses almindelige udsving. Det er klart mit indtryk at det er resultat af ballonen, men sclerosen er absolut stadig til stede, det er ikke noget mirakel-indgreb, men jeg har også haft diagnosen siden 2002, så mine gener er nok ret kroniske.

Efter min 2. ballon bed jeg mærke i at Hubbard Foundation anbefaler at man spiser glutenfrit, og da jeg kunne se at de har et arrangement med Terry Wahls til maj måned, tænkte jeg, at nu må jeg hellere gå hele vejen og prøve at se hvad der sker hvis jeg følger hendes anvisninger, som der jo også er blevet skrevet positivt om herinde (dvs. om jeg kan gå længere end 1-2 km og få færre døde prikfornemmelser i fødder og nogle gange ben). Så nu prøver jeg det i 3 måneder for at se om det påvirker positivt. Jeg håber ikke jeg bliver for tynd, det kunne være et problem.

Det er ret anstrengende at rejse ud og prøve lykken, jeg er glad for at jeg har gjort det, men jeg tror det er meget afgørende hvordan man lever, spiser og træner og af den vej påvirke kredsløbet, for det er vel det det hele drejer sig om. Man kan jo ikke blive ved med af få udvidet venerne igen og igen, det tror jeg ikke er nogen god idé.

Hilsen Signe

…og i øvrigt stor tak til Christian Hag og alle I andre, som holder MSforum i live :)
« Senest Redigeret: 19 April 2012, 17:06:30 af s1974 »
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 21 April 2012, 15:20:45 »
I går kom dokumenterne fra Ameds endelig med posten, så I får lige nogle supplerende tanker:

Uha, jeg var glad for at komme hjem igen fra Polen. De er enormt søde og hjælpsomme og indkvarteringen er god, men det hele var bare meget polsk, lidt som at skrue tiden 50 år tilbage. De ville helst køre mig rundt i kørestol mellem undersøgelserne selvom jeg sagtens kan gå, etc. Der må jeg indrømme, at forholdene i Frankfurt passede mig bedre, jeg kan bedst lide at passe mig selv.

Nu har jeg så set dokumenterne fra begge steder. Og kan konstatere at journal og cd fra Vogl ser mest professionel ud. Men dybest set kan jeg ikke vurdere forskel efter operationen, og jeg tror umiddelbart at selve behandlingen er lige god begge steder. Hos Vogl bliver man dog ct-scannet efter indgrebet for at tjekke hvordan det ser ud. Det gør de ikke i Polen, der bliver man bare helt utrolig grundigt forbundet i lysken. Hos Vogl havde man både før og efter operationen en samtale på hans kontor, hvor vi så på billederne af halsvenerne på en stor skærm. Den del manglede også i Polen, der kom speciallægen bare ind og tilså såret i lysken og sagde godmorgen dagen derpå. Den polske læge har opereret virkelig mange patienter, ligesom Vogl også har.
Hos Vogl bor man på hotel og er på egen hånd, meget som at være turist i Frankfurt blot afbrudt af to besøg på hans klinik, mens man i Polen bliver hentet i lufthavnen og fulgt tæt til man bliver sat på flyet igen 7 dage senere, herunder med nogle dage på hotel i Warszawa.

Jeg tog springet til rejsen til Ameds efter at jeg i en ugeavis var faldet over en annonce fra en klinik, som reklamerede med behandling og måling af dårligt kredsløb i fødderne, og tænkte at det må jeg prøve, da jeg har meget kolde hænder og fødder. Her blev mit kredsløb målt på ankel og storetå, og det blev konstateret (som forventet) at der er dårligt omløb. Det chokerede mig ret meget efterfølgende, at det de sidste 10 år er netop dér neurologerne med deres stemmegaffel konstaterer, at jeg kan mærke mindre og mindre. Jeg har ingen forstand på sammenhængen mellem de to forskellige undersøgelser, men manglen på sammenhæng gjorde mig urolig. I øvrigt spurgte jeg min praktiserende læge, som ikke syntes der var noget underligt i det, og hun plejer at være ok fornuftig. Jeg sprang fra det ret dyre behandlingsforløb som klinikken foreslog mig, jeg syntes det var for underligt og ville hellere bruge energi på et check af halsvenen.

På et yogahold (ikke sclerosehold) sidste år lærte jeg tilfældigt, at man aldrig skal sidde med benene over kors pga. kredsløbet. Det burde jeg jo selv have fattet for længe siden, da jeg næsten altid har siddet med benene over kors, og netop har haft det tiltagende dårligt i benene. Her lærte jeg også nogle helt almindelige venepumpeøvelser, som jeg prøver at huske hver dag. Min tendens til at få en strammende fornemmelse op af benene mindskes med venepumpeøvelserne, synes jeg.

Det er svært at skille sludder fra fakta, og man kan da være betænkelig ved mange detaljer.
Der er mange løse ender som ikke når sammen endnu, men jeg tror på, at de store undersøgelser fra udlandet vil finde ud af noget de kommende år - det er mægtig spændende at følge…

« Senest Redigeret: 21 April 2012, 18:02:25 af s1974 »
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 21 April 2012, 16:37:07 »
Hej Signe!

Tak for din beretning, også interessant at høre om forskellighederne imellem Frankfurt og Ameds.

Jeg er enig med dig i, og det sagde Vogl også til mig dengang, at nogle skader er kroniske efter flere år med MS. I løbet af det første år oplevede jeg fremgang på mange felter, men efterhånden "kun" bitte små fremskridt og stabilitet. Man vænner sig til at gå "skægt" og dingle lidt. Ben og balance er blevet rimelige, men tror skaderne er kroniske nu. Følelsen af stabilitet er en gave, og min livskvalitet er meget bedre  :D

Du vil helt sikkert også opleve fremgang i større udstrækning, skader opstået over år forsvinder ikke på en måned. Har du besøgt www.ccsvi-tracking.com? Der er syn for sagen mht. effekten. Ja, det kan være svært at vælge,når der er så vi kan gøre selv med kostændringer og alternative behandlinger... de gode råd står i kø  ;)

vh Helle

MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 21 April 2012, 18:01:27 »
Hej Helle
Tak for din hilsen :)
Det går jo faktisk meget godt allerede, og jeg tror da nok, at det kan komme til at gå endnu bedre. Jeg er meget enig i at forbedringerne kan komme drypvis :)
Hilsen Signe
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 21 April 2012, 19:07:24 »
Hjernen er utrolig god til at finde på løsninger selv, såfremt man træner den, men det er en lang og snoet sti man begiver sig ud på. Jeg læste et sted om en mand som efter et slagtilfælde blev genoptrænet ved først at skulle lære at kravle for at hjernen kunne gennemgå hele kalejdoskopet fra fødsel til kravlen til gang.
Patienten endte med at bestige bjerge i en moden alder, så måske er det den slags mål man skal sætte sig for at få neuronerne til at transmittere ad nye veje.  ::)
« Senest Redigeret: 21 April 2012, 20:43:13 af per west »
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #7 Dato: 23 April 2012, 06:59:41 »
Hej Signe.
Jeg synes også det er interessant at læse dine oplevelser fra henholdsvis Vogel og Ameds.
I Indien, New Delhi, blev jeg også skubbet rundt i kørestol til behandlingerne, selvom jeg kan gå. På et travlt hospital sættes der sådanne praktiske regler, som ikke passer alle. Du får jo også, i hverttilfælde i første omgang, det samme kvantom medicin, hvadenten du vejer 50 eller 100 kg!
Jeg kan godt lide , at Vogel gør meget ud af, at du forstår det hele før og efter, så den faglige samtale ved den store skærm på kontoret må have 5 stjerner af 5 mulige. Ameds halter kraftigt efter på det område, hvis alle får så lidt forklaring, som du har fået.
Det er godt nok dyrt, at få lavet det af 2 omgange. Til gengæld kan man håbe, at du får endnu mere ud af det, med 2 oplevelser.
Som bemærkning til dit dårlige kredsløb i benene: Jeg vågner ofte med kolde ben, men venepumpeøvelser (som du skriver om) og et par benvarmere får hurtigt kulden til at forsvinde. Hvis der er veneforsnævriger i halsvenerne, hvorfor skulle der så ikke være det i vernerne i lysken/benene?
Ja, det bliver rigtigt spændende med de store forsøg, hvor operatørerne forhåbentlig er trænede i at genkende CCSVI.
Birte
« Senest Redigeret: 23 April 2012, 07:02:21 af bitte Mormor »
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 01 Maj 2012, 22:17:04 »
ja Birte, det lyder meget rigtigt, at veneforsnævringerne driller flere steder end blot i halsen...Hverken mine hænder eller fødder blev varmere af at få en ballon i halsvenen.
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 01 Maj 2012, 22:19:52 »
Jeg kom til at tænke på hvordan selve indgrebet opleves.
Ved anden ballon (ameds, marts 2012) oplevede jeg faktisk ikke rigtig noget, ud over at kunne mærke ballonen der blev pustet op, og nok en følelse af at venen blev rettet bedre ud.
Den første gang derimod (vogl, oktober 2010) havde jeg en underlig oplevelse med noget mærkeligt rabalder og et stærkt hvidt lys som kom meget pludseligt og øjeblikket efter var væk igen. Da det skete havde jeg lukkede øjne. Skeptisk som jeg er, troede jeg at det hele ramlede sammen omkring mig i lokalet, men kunne straks efter se, at de alle stod og arbejdede ufortrødent videre som om intet var hændt. Og først umiddelbart herefter sagde Vogl, at ’nu blæser jeg ballonen op’, hvilket meget tydeligt kunne mærkes. Jeg har aldrig forstået logikken i den oplevelse, ud over at Vogl efterfølgende sagde noget hurtigt om, at han havde været rundt i venerne med dimsen i den anden side af hovedet også, men tydeligvis uden at bruge ballon.
Jeg oplevede efterfølgende en bedring i synet, som jeg vil mene stadig er der. Bedringen i synet bestod i, at en svag tendens til dobbeltsyn blev mindsket. Nogle gange når jeg pludselig åbnede øjnene for at gå ud og tisse om natten, så drillede badeværelsesflisernes mange linjer øjet, men sådan er det ikke længere. Førhen nåede jeg mange gange at tænke ’åh nej, jeg vågner op i morgen med dobbeltsyn’ (hvilket jeg har prøvet for en del år siden). Men den trælse tendens mærker jeg ikke rigtig mere. Lysfølsomheden er dog stadig det samme problem til tider.
Jeg har efterfølgende tænkt, at den bedring for synet havde sammenhæng med den underlige oplevelse med larmen og det hvide lys, men jeg aner det jo ikke. Jeg er derfor lidt nysgerrig på om I andre også har kunnet mærke noget underligt larm eller lys under indgrebet?
« Senest Redigeret: 02 Maj 2012, 09:35:45 af s1974 »
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 02 Maj 2012, 07:56:50 »
Signe, jeg oplevede ikke noget som helst under indgrebet, for jeg er en kylling, og havde bedt om at blive knock-outet med en dosis morfin. Jeg var skide fuld og på rulleskøjter - og helt væk.

Men må jeg be' dig om at skrive en kort signatur under din profil? Det har vi alle sammen - med MS type, og evt EDSS før og efter indgreb, og andet, hvis du har lyst at dele oplysninger.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 02 Maj 2012, 09:40:39 »
Lisa, indgrebene har vist ikke rykket videre på edss. Det er mit indtryk at edss primært måler gangfunktionen, så forbedringer i balance, træthed og syn tæller ikke rigtig med i den forbindelse, hvis jeg har forstået det rigtigt.
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 31 Maj 2012, 19:02:53 »
Jeg har været på Terry Wahls diæt i knap to måneder nu. Faktisk er det kun lidt mere end to måneder siden jeg fik en ballonudvidelse i venstre jugular. Det er noget rod at prøve to ting næsten samtidig, men I får lige min status pt.:

Til en start planlagde jeg at teste TWdiæten i 3 måneder og herefter vurdere om den er værd at gå videre med. Jeg er gået radikalt til værks:

Ingen gluten (og kun meget begrænset mængde af glutenfri kornsorter)
Ingen sukker
Ingen mælkeprodukter
Ingen bælgfrugter
Til gengæld er jeg begyndt at spise kød (jeg var vegetar), så nu spiser jeg lever, kylling, lam, fisk, skaldyr, gris og bøf.
Jeg spiser mange grøntsager, frugt, surkål og tangsalat og forskellige nødder.
Steger i kokosolie og spiser hørfrøolie til grøntsager.
I øvrigt indtager jeg d-vitamin, fiskeoliepiller, ølgær, magnesium. En overgang drak jeg også chlorella (søalger), men pt. er jeg stoppet, synes det gav mig kvalme.
Grøn te, vand.
Den første uge spiste jeg lidt ris og kartoffel og ugerne efter spiste jeg noget glutenfrit brød, men det er jeg ophørt med nu. Dog spiser jeg lidt riskiks nogle gange. Af søde ting spiser jeg nogle gange kakaopulver rørt med kokosfedt på banan, dadler…

Det føles godt i kroppen. Jeg har fået flere kræfter, kan gå lidt længere og hurtigere. Kroppen føles nogle gange lettere end den plejer, andre gange ikke. Der er ikke sket store mirakler (endnu), men det føles som den rigtige vej.

Udfordringen bliver at fortsætte efter de 3 måneder, for jeg er endnu ikke kommet helt over at synes det er besværligt at spise så anderledes. Min mand synes det er helt fint, han kan nemt supplere diæten op med diverse kulhydrater og sukker så han ikke lider afsavn.

Hilsen Signe
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 30 Juni 2012, 15:19:03 »
Jeg ikke helt tilfreds med fremgangen efter de første tre måneder. Efter to måneder gik det rigtig godt, jeg gik klart længere og mere kraftfuldt, men nu er det gået tilbage igen, jeg er træt i benene, mere stivbenet og de er tunge at løfte. Jeg følger træningen hos fysioterapeuten, to gange om ugen i ½ time med nogle maskiner for ben og arme. Selve træningen går glimrende, fx er 90 kg. i bænkpres da fint.
Problemet er, at jeg er træt i benene når jeg skal gå. Jeg går selvfølgelig med hunden alligevel, men turene bliver klart kortere nu, end i maj måned, hvor jeg pludselig kunne gå virkelig langt, enkelte gange distancer så lange, som jeg ikke har gået i årevis. Det var ret fantastisk. Håber styrken i benene kommer igen, jeg fortsætter ufortrødent træningen, måske er jeg gået lidt for hårdt frem. Og måske skal jeg lægge magnesium på hylden i en periode for at mærke forskellen.

Resten af mig har det glimrende. Jeg er frisk i hovedet og mange dage ’gider’ jeg ikke tage briller på, lige nu har jeg fx ikke briller på. Jeg har mindre bygningsfejl som teknisk set kræver briller, men når øjnene har det godt, kan de godt selv kompensere. Jeg plejede ellers altid at have brillerne på, for ikke at belaste øjnene mere end nødvendigt pga. bygningsfejl OG rester af synsnervebetændelse.

Min blære er fortsat irriterende, men det er blevet lidt bedre, ikke mere ’panik’, men det er da irriterende, at skulle tisse flere gange end resten af verden… Hvis jeg undlader at drikke vand inden jeg skal sove, kan jeg faktisk helt undgå at skulle tisse om natten, men jeg har en vane med at lave mit mavemuskel-træningsprogram om aftnen inden jeg skal sove, og så drikker jeg noget vand i den forbindelse, så skal nok typisk tisse en gang eller to om natten, men det generer ikke nattesøvnen. Nok også fordi jeg ikke har uro i benene pt., selvom føleforstyrrelserne stadig er der.

Jeg har haft stor glæde af det nævnte lille træningsprogram, som jeg startede tilbage i det tidlige forår 2011, så det er mere end et år nu, at jeg hver dag har brugt nogle minutter på at træne mavemuskler. Da jeg startede med programmet orkede jeg næsten ikke at tage 5 almindelige mavebøjninger, jeg har aldrig før tænkt på at træne mavemuskler. I dag kan jeg løfte begge ben samlet og alt muligt andet ’svært’, som jeg ikke troede muligt dengang jeg startede. Det virker at FortsætteFortsætteFortsætte. Til min egen overraskelse har jeg aldrig nogen dage, hvor det ikke kan lade sig gøre (selvom jeg ofte er overbevist om, at ’i dag går det ikke’). Men der er selvfølgelig forskel på hvor overskudsagtigt det går. Nu tør jeg ikke springe over af frygt for at miste mine optrænede evner.

Som det fremgår, er udfordringen for mig koncentreret om styrken i benene, og det går lige nu lidt øv-agtigt. Det er uendeligt typisk for mig, at det bølger frem og tilbage, især med gangfunktionen.
Lige nu hæfter jeg mig ved at Terry Wahls siger, at der gik 4 måneder før hun mærkede fremgang på gangfunktionen. Men hendes ms-forløb er jo meget forskelligt fra mit, så man skal nok ikke overdrive sammenligningen.
Selv har jeg tænkt, at hvis jeg bare fortsætter sådan her i 7 år, så har jeg udskiftet alle celler i kroppen, det må da virke  :D ::) :D I øvrigt har tw jo levet temmelig meget på denne måde i adskillelige år før hun så lavede nogle småjusteringer, til det hun kalder ’diæten’. Det skal måske også tages med i betragtningen.

Jeg har som bekendt blandet mange ting grundigt sammen: Ballonudvidelse, tw-diæt og opstart på mere fysisk træning. Jeg håber den umiddelbare stagnation for mine ben skyldes lidt overanstrengelse og så vil jeg prøve at eksperimentere med at stoppe magnesium.

RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 30 Juni 2012, 15:29:08 »
Tusind tak, Signe, for sin meget udførlige update. Håber det fortsat vil gå frem for dig, på trods af små tilbageskridt.

Ang. magnesium - har du læst det, jeg har postet idag? Magnesium er vist ikke sagen alligevel, så det er måske godt at du har droppet den.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.