Forfatter Emne: Signe hos Ameds 28/3 2012  (Læst 11291 gange)

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Signe hos Ameds 28/3 2012
« Svar #15 Dato: 30 Juni 2012, 15:37:51 »
Ja Lisa, det var efter at have læst din post herinde om magnesium i dag, at jeg besluttede at prøve med en pause :)
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 07 Juli 2012, 22:46:44 »
Jeg er begyndt på magnetterapi hos Actera Klinikken på Frederiksberg. Kort fortalt styrker det blodtilførslen og kredsløbet ved at udvide de små blodkar og medvirke til dannelsen af nye.
Her er listen over symptomer, som behandlingen kan lindre:

Højt blodtryk
Smerter ved gang
Uro i benene
Kramper i benene
Kolde fødder og hænder
Hævede ben og fødder
Tunge eller trætte ben
Sår der ikke heler
Muskelsmerter
Ledsmerter
Føleforstyrrelser i fødder
Sovende fornemmelse i fødder

Jeg kan svare ja til 7 af punkterne.

Som jeg vistnok har nævnt i en tidligere post, har jeg ofte tunge ben, føleforstyrrelser. Altid i fødder og nogle gang op af benene. Enkelte gange op over lårene.
Desuden har jeg skiftende ’grimme’ farver på fødder og ankler, nogle gange mere end andre. Det lyder måske lidt for voldsomt på skrift, men hvordan skal jeg ellers forklare det, det er ikke så slemt, som det måske lyder her. Men nok til at min læge bemærkede det i en helt anden sammenhæng.

Jeg har kun fundet en enkelt kilde der beskriver noget lignende. Den er klippet fra CCSVI Locator, det canadiske site, som jeg ikke kan linke til. Jeg bemærker i klippet særligt kommentaren fra J.L. Boerrigter, som har arbejdet som hjemmehjælper (?), og i den forbindelse har bemærket ’black spots’ som noget normalt for ms’erenes fødder:

black spots
Posted by Sharon on June 24, 2012 at 6:08pm
Ive got black spots on my toe its on my left foot I had CCSVI procedure done but know my right jugular collapsed after is the black spots anything to worry about?

Comment by Diana Gordon on June 25, 2012 at 4:34am
Sharon,The only thing I or anyone else can suggest is to get the spots checked out by a doctor.

Comment by J.L.Boerrigter on June 25, 2012 at 4:22am

I've worked in a community for handicapd people and I have seen it by many people who has Ms. My husband also has Ms and he also has it. Those spots have a name but I cannot remember. Probebly you can find it on internet.

Comment by Faith on June 24, 2012 at 11:37pm
I don't know what the black spots are so I would want them checked out, if it were me.

Jeg har i øvrigt tidligere spurgt herinde, om nogen kunne genkende de mørke mærker på fødderne/benene fra dem selv, men der var ingen respons.
Jeg er som sagt kun lige begyndt. Behandlingen består af et forløb på 12 gange (3.300 kr i alt), så jeg kan ikke sige noget videre om effekten endnu.

Efterfølgende har jeg fundet et ekspertsvar fra scleroseforeningens panel fra 2004, hvor en ’kiropraktor og rådgiver om alternativ behandling’ er ’eksperten’. Det er dermed ikke en neurolog som anbefaler Actera, og det er også uklart hvilke symptomer det skulle hjælpe på, men svaret er positivt overfor Actera-behandling!

Scleroseforeningens ekspertsvar:

Magnet terapi
  Spørgsmål:
Jeg har læst følgende: Citat: NHS BACKS ALTERNATIVE THERAPIES FOR MS
"For the first time, the United Kingdom's National Health Service (NHS) has officially recognized the role of complementary therapies for treating MS. The partial endorsement of the benefits from such treatments for MS came from the National Institute for Clinical Excellence (NICE). For those desperate to find relief from chronic pain, fatigue, and other debilitating symptoms, this step forward by NICE is a significant one.

The MS guidelines target health professionals, but still leave most of the medical and financial burden of complementary medicine on the patient. But now, doctors will mention the option of alternative treatment and inform patients that there is "some evidence to suggest" potential benefits - although there is not enough evidence to make absolute recommendations. The sanctioned treatments include tai chi, magnetic field therapy, massage, and reflexology."
(Multiple Sclerosis Foundation Internet Newsletter)

Det, synes jeg, lyder spændende. Jeg ved, hvad tai chi, massage og zoneterapi er, men magnetterapi er jeg lidt I tvivl om. Det håber jeg, du kan hjælpe mig med. Jeg har fundet ud af, at det skulle hjælpe på meget, men jeg er også blevet lidt forskrækket, da jeg har læst, at det kun er den negative magnet pol, som er positiv for mennesker, hvorimod den positive magnet pol, skulle kunne give stress.
Citat:
"All magnets have two poles, one positive and one negative. In 1974 Albert Roy Davis, Ph.D., noted that positive and negative magnetic polarities have different effects upon the biological systems of both animals and humans. Davis then concluded that negative magnetic fields have a beneficial effect on living organisms, whereas positive magnetic fields have a stressful effect. A positive magnetic pole, with prolonged exposure, interferes with metabolic functioning, produces acidity, reduces cellular oxygen supply, and encourages replication of latent microorganisms. Positive magnetic fields can increase pain due to their interference with normal metabolic functions."
Jeg har samtidig læst, at man kan købe magnetunderdyner, som har både en positiv og en negativ pol.

Citat:
"De fleste af vore celler har negativ elektrisk ladning. Men mange andre celler er positivt ladede. Man skal derfor vide, om man skal tilføre positiv eller negativ magnetisme under behandlingen. Her er nogle tommelfingerregler: Inflammationstilstande og nerveproblemer, hævelser, allergi og smerte behandles med negativ magnetisme (-). Man kan her filosofisk sige, at da der i disse tilfælde er for megen energi tilstede, skal en del af denne fjernes - man sederer - sænker energipotentialet.
Ønsker man at et sår eller et brud hurtigere skal læges, eller ønsker man at styrke blodcirkulationen, giver man positiv (+) magnetisme - man toniserer - hæver energipotentialet. Propelvingerne i Magneto-Tex magnetmadrassen er netop konstrueret således at man bliver dybdegående behandlet af begge poler på skift. Man får derved den mest optimale behandling, idet de to forskellige poler ikke "blander sig i hinandens arbejde."
Jeg har samtidig set, at der findes to typer af magnetfelter
1) De magnetfelt, som skabes med et apparat, som bruger strøm.
2) De magnetfelt, som ”skaber sig selv”.

Nu er min forvirring total, så derfor spørger jeg dig. Kan en magnet felt terapi hjælpe på sclerosesymptomer, fx træthed? Hvilken form for magnetterapi er bedst? Har du nogen erfaring med magnetfelt terapi, og hvilken form for magnetfelt terapi vil du anbefale?
Ekspertens svar:
Først vil jeg komplimentere dig for din indsats i forbindelse med at prøve at sætte dig ind i det materiale, du nævner om komplimentær terapis (MS relateret) status i England. Det er jo i sig selv meget dejligt at læse, at der sker noget i andre europæiske lande. Og, jeg kan godt forstå din forvirring! Jeg læste engang en artikel i Månedsskrift for praktisk lægegerning august 1995 af Ole J. Hartling, der gjorde et stort indtryk på mig. Titel: Naturmedicin og naturvidenskab.
Der citeres fra en annonce fra en ugeavis hvori de gives en "forklaring" på et magnettæppes helbredende virkning. "Hvad gør de (isyede magneter), som er så helbredende. Svaret er også enkelt. Det er ikke nogen ny idé at behandle nogle lidelser med specielle biomagneter. I adskillige hundrede år har det været almindelig kendt, at magnetfelter med succes bruges mod forskellige lidelser bl.a. på store sygehuse i Tyskland.
Ved behandling med magnetfeltterapi øges blodgennemstrømningen i kroppen, det vil sige, at vores affaldsstoffer hurtigere renses ud. I områder, som er ramt af sygdom, altså også betændelse, har mange elektrisk ladede partikler mistet deres elektriske ladninger. Stofskiftet i cellerne er dermed nedsat, og dermed reduceres transporten af ilt og næring til cellerne. Der sker en ophobning af affaldsstoffer". Så alt afhængigt af, om man bærer naturvidenskabelige eller naturmedicinske briller, vil man kunne acceptere ovenstående forklaring eller ej.
Så længe du ikke helt præcist på forhånd kan få kortlagt, hvilke celler der har det hvordan, er du overladt til din egen forhåbentligt velfungerende dømmekraft og sunde fornuft, de vigtigste faktorer i afgørelsen af hvad, hvor meget og hvor længe. Lad mig lige slå et faktum fast: Et magnetfelt er et magnetfelt, om det er skabt af et strømforbrugende apparat, eller om det er skabt af en magnet!
Jeg har prøvet forskellige former for magnetterapi selv. Det, der gav mig den største "mærkbare" effekt, er bestemt også det, jeg synes er det mest logiske. Så til dit spørgsmål om, hvad jeg vil anbefale dig, er det acterabehandling. Gå ind på www.acterabehandling.dk under patientinformation, PEMF - en kilde til sundhed og velvære og: Referencer og litteratur.
Jeg fandt det både positivt, at det var uddannede sygeplejersker, der arbejder med systemet, og at man kunne få en prøvebehandling, før man startede et forløb. Vigtigst for mig var egentligt, at man fik målt sit blodtryk forskellige steder før og efter en serie behandlinger. D.v.s., man, udover sin oplevelse af effekten, konkret kunne få målt, om der undervejs blev opnået indflydelse på graden af ens kredsløbsfunktion.
Af Pernille Ek, Kiropraktor og rådgiver om alternativ behandling, d. 14.01.2004.

hilsen signe

« Senest Redigeret: 17 Marts 2013, 12:17:33 af s1974 »
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 10 Oktober 2012, 18:48:57 »
Halvårlig update: jeg har det ok, men lige for tiden er det dog lidt op ad bakke.

Har de sidste par uger haft brug for at holde pause med træning. Var blevet inderligt træt, særligt i benene. Jeg kunne sagtens lave hele programmet hos fys tre gange om ugen, men så var alle kræfter også brugt for resten af ugen rent gangmæssigt, og det var jo ikke meningen. Jeg er opstartet programmet så småt igen, men undlader at presse mig for meget.

Er pt. midt i en udrensning af de indre organer, det tapper noget energi.

Jeg var efter de første par måneders strenge dr. Wahls diæt diskret begyndt at inkludere rismels-brød og kage (sødet med honning), chokolade uden sukker (med alternativt sødemiddel), mv.  Alt i alt var det meget indbydende, alt for dyrt og slet ikke i dr. Wahls ånd. Kort sagt var det mit indre sukkermonster som satte kursen, ligesom inden jeg påbegyndte Wahls diæt.

Derfor har jeg nu, for 14 dage siden, strammet op igen. Jeg forsøger at følge hendes hårde linje slavisk, dvs. ingen form for korn og bælgfrugter. Prøver også at undgå grøntsager med stivelse (næsten, det er besværligt). Til gengæld er jeg begyndt at bage brødet fra Kong Hans (tak Betty, for opskriften), jeg fortsætter den løbende produktion af mælkesyregærede grøntsager, spiser lever og tang. Forsøger at spise frugt i moderate mængder. Heldigvis er jordbær, kirsebær og vindrue-sæsonen slut, det var vist der hjulet hoppede af og sukkermonstret overtog styringen.

Da jeg d. 3. april påbegyndte diæten, besluttede jeg at prøve den i tre måneder for at se resultatet. Jeg havde allerede en spandauer med cafelatte i sigtekornet, som jeg ville fejre de tre måneders diæt med. Men da de tre måneder var gået, syntes jeg så godt om diæten, at jeg fortsatte. Og sådan har jeg det stadig, også selvom stramningerne kræver justering af vaner.

/Signe

RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 15 Marts 2013, 13:56:57 »
Årene går…

Jeg er fortsat glad for det energiboost jeg fik til hjernen af ballonudvidelsen, også selvom jeg nu er langt ud over den tidsramme med positiv effekt, som Vogl i sin tid antog at jeg kunne forvente (ca. 9 måneder!)… men han gjorde jo også opmærksom på, at han ikke vidste hvorfor ballonudvidelsen kan virke positivt på nogle.
Ja, jeg refererer primært tilbage til Vogl og ikke Ameds, fordi det var dér jeg havde den gode oplevelse af ballonudvidelsen. Måske virker den første bedst? Bemærk gerne, at jeg ikke rejste tilbage til Vogl til ballon nr. to, men valgte at prøve lykken andetsteds. Måske fordi det var lidt mystisk med de superkorte konsultationer, som også bliver brugt til forefaldende kontorarbejde. Han e-mailede og ryddede flittigt op på det kæmpe skrivebord imens, gennemgik stakke af dokumenter, men var sideløbende ekstremt opmærksom og præcis i dialogen, og jeg fik langt flere oplysninger ud af konsultationen end jeg gjorde ved Ameds, hvor der var oceaner af tid, men mangel på klar snak.

Når jeg ser tilbage fik Vogl ret i sine antagelser om hvad jeg måske kunne få ud af indgrebet. Han mente ikke at det kunne gøre noget særligt for gangfunktion, men koncentration, syn, balance og søvn kunne påvirkes ifølge ham. Og det passede meget fint med det jeg oplevede. Placebo? Måske, men hvorfor er effekten så ikke forsvundet, der er jo gået mere end to år? Måske fordi jeg fik udvidelsen genopfrisket for et år siden? Måske fordi jeg har levet sundt og husket at motionere? Der er fortsat flere spørgsmål end svar, men utilfreds er jeg slet ikke, selvom det bestemt ikke har virket som en ’helbredelse.’

Jeg holder stadig på med Terry Wahls paleodiæt, kunne pt. ikke forestille mig at stå af igen. Jeg håber fortsat at den vil gøre noget godt for min gangfunktion. Det føles som en god vej. Vinteren har ikke givet mig helt det negative udslag med føleforstyrrelser og nedsat styrke i benene som den plejer.

Dybest set forsøger jeg nok nærmest at tænke og leve anderledes end jeg gjorde førhen. Bruce Lipton fortæller om cellerne, som tager form efter miljøet i petriskålen. Og ud fra den idé vil jeg gerne give mine celler en bedre petriskål ved at ændre nogle fundamentale ting. Det lyder meget dyrt på skrift ;) I praksis betyder det mest af alt noget med at se Bruce Liptons peptalk på youtube og tænke wauw! Han er en medrivende performer. Desuden at leve af TW-kost og prøve at være bevidst om hvordan jeg tænker om alting. Jeg var for længe siden på et mindfullnes-kursus. Det har jeg glæde af her, selvom det slet ikke er noget jeg praktiserer nonstop.

:) Signe

Nogle links til Bruce Lipton, som allerede er omtalt flere gange herinde (tak danfin m.fl.!):

https://www.youtube.com/watch?v=VYYXq1Ox4sk
https://www.youtube.com/watch?v=uEuGlndt1yc
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012