Forfatter Emne: Laserbehandling øjne...  (Læst 10395 gange)

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
Laserbehandling øjne...
« Dato: 30 Maj 2012, 20:37:10 »
Hejsa,,,,,

Er der nogen her der har erfaringer med en laser behandling for alm. langsynet eller kortsynethed samt bygningsfejl ???

Umildbart har denne behandling vel intet med evt. syns problemer pga. sclerose.. ?? Eller er det blot ønsketænkning ?

Hilsen Leif....
« Senest Redigeret: 31 Maj 2012, 06:18:35 af Leif »
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Laserbehandling øjne...
« Svar #1 Dato: 30 Maj 2012, 22:20:58 »
Hej Leif,

Jeg har 2 kolleger, som har gennemgået positive laserbehandlinger. Den ene for nærsynethed og den anden for langsynethed. Så vidt jeg husker det, så skulle en af dem også til ekstra behandling efterfølgende pga. en eller anden komplikation med, at han ikke kunne tåle dagslys (!). Det blev dog bedret - heldigvis.

Desværre kan jeg ikke huske, hvor det blev foretaget for nogen af dem, mener dog en af dem fik det gjort i udlandet og den anden her i DK. Men den ene er da i firmaet endnu og jeg kan da spørge ham, hvis du er interesseret.

Så har jeg en kammerat i kørestol og med div motoriske problemer med hænderne (altsammen sket pga. et trafikuheld for en del år siden), der fik foretaget en laserbehandling pga. han var nærsynet og havde besvær med linser og briller. Han fik det gjort på OUH.

Jeg er selv nærsynet og er der noget nogen som helst læger aldrig skal røre ved, så er det mine øjne. Så skal det se total skidt ud og synet være i fare. Skal ærligt tilstå, at jeg er hundeangst for en sådan operation, så jeg bliver ved linserne ...

Jeg tør ikke sige om en evt. laseroperation vil påvirke sclerosen, men man ved aldrig med den diagnose.

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline John

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 31 Maj 2012, 12:22:33 »
Jeg fik lavet laserbehandling på begge øjne for nærsynethed og bygningsfejl, og det er klart det fedeste jeg nogensinde har brugt penge på.
Mit syn er kanon og har været det lige siden det blev lavet, det må være omkring 5-6 år siden nu. Det var ca. 1-2 år før jeg fik diagnosen.
Har ikke oplevet synsnedsættelse men kan i perioder opleve at øjnene ligesom ikke arbejder korekt sammen, typisk når man ser fjernsyn. skyldes helt sikkert sklerosen, men er generalt ikke noget problem.
Jeg betalte ca. 18.000,- for begge øjne, det tog ca 10 sekunder pr. øje, og så lå jeg ellers en uge med lukkede øjne og dagslysangst. men så var det så det.
sådan er det vist ikke mere så vidt jeg ved.
Fik lavet operationen hos godt syn. Havde forundersøgelser i Bredgade København, og selve indgrebet i Malmø Sverige.
Har aldrig fortrudt ............

mvh john 
SPMS

Offline Charlotte

• Full Member
  • ALDRIG færdig....ALTID på vej :-)
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 08 Juni 2012, 11:13:46 »
Hej Leif

Laaang tid siden jeg har været på, men faldt liiiiige over dit spørgsmål.

Jeg har selv lige fået lavet laseroperation (ca. 6 uger siden) på mit venstre øje, da jeg var STÆRKT generet af brug af briller i forbindelse med cykling og regnvejr. Linser var for mit vedkommende udelukket, da det var en "stor" bygningsfejl, der begyndte at være til SÅ stor gene, at jeg begyndte at bruge briller for ca. 3 år siden.

Jeg fik lavet operatioen hos Lukas øjenhospital af Dr. Jens Thygesen og kan VARMT anbefale det. Jeg kunne "nøjes" med det ene øje da jeg kun havde 0,25 og 0,75 samt den bygningsfejl der bla- gjorde at jeg følte at mine øjne slog kryds.......JA det ER voldsomt grænseoverskridende at ligge der og blive rodet i øjet......Men det  tager kun ca. 5-10 min. OG vupti så har man nyt syn...... Jeg er forholdsvis "sart" hvad angår både nåle, div. scanninger osv. Men de var/er utroligt søde og udstråler en ro, som gjorde at jeg ikke gik i panik.

I forbindelse med forundersøgelsen spurgte jeg til mit syn og dets evt. påvirkning fra sclerosen, men i mit tilfælde var det "bare" alm. bygningsfejl og "lidt" langsynethed.......Jeg har forøvrigt IKKE haft migræne en eneste gang siden operationen, hvilket jeg ellers havde 2-4 gange pr. mdr. :o
Jeg havde lidt sløret syn den første dag, men allerede næste dag til "eftertjek" var mit syn stort set normalt igen......Alstå "skarpt som en høg og uden slør"....

Så som du nok kan regne ud, så er jeg stor fortaller for laseroperationen, hvis man har modet og pengene til det.......Jeg glæder mig over det HVER dag og ville uden tøven anbefale det.  ;)

God dag
Knus fra Charlotte

RRMS / Attackvis sclerose diagnose juni 2002......Rebif 22 siden september 2002....Træt,træt, træt/ Gående/ Flexjob. CCSVI: 20% forsnævring........ EDSS: 1

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 12 Juni 2012, 14:48:29 »
Hej Leif,

Jeg spurgte lige min kollega ang. laseroperation. Han har heller aldrig fortrudt det, har heller ikke haft nogen som helst gener, så det vil han klart anbefale.

Han fik det gjort her:

www.euroeyes.dk

Det ligger i Århus. Min kollega fik den dyreste behandling; ca. 29000 dkk.

Som en ekstra bonus kan han huske at en af damerne hos Euro-Eyes ser "tæske-lækker" ud  ;). Så meget, at han næsten glemte sine forbehold og hvor meget det kostede.  :D

Good luck med det.

Hilsen
Bjarne F.
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 12 Juni 2012, 18:49:39 »
Hej alle.... :-)

Og tak for input, jeg har bestilt en tid hos neurolog på vejle sygehus for at høre deres mening, men kan nu ikke i min vildeste fantasi forstå hvordan en laser korrektion af mit øje, kan have noget som helst med evt, syns forstyrrelser relateret til sclerose at gøre..... Men nu må vi se hvad videnskaben mener........ Så trækker lige vejret.... Smiler...

Hilsen Leif..
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 19 Juni 2012, 15:36:25 »
Hej Leif og good luck med det.

Tror på at sclerosen´s veje er "uransalige" ... Så altså jeg turde sq ikke ... Men det ville være fedt at slippe for linser og briller og dermed få et normalt syn uden hjælpemidler. Det kan jeg sagtens sætte mig ind i  ;).

Fra neurologerne tror jeg desværre kun du kan få den sædvanlige "en sludder for en sladder snak".

Men altså al mulig held og lykke med det herfra  :)

Mange hilsner
Bjarne

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 30 November 2012, 18:55:07 »
Hej Leif

Bedre sent end aldrig...

Synsproblemer på grund af sclerose skyldes næsten altid synsnervebetændelse, altså betændelse i den nerve, som fører  til øjet (hovedkablet fra øjet til hjernen).

En laserbehandling til korrektion af synsproblemer (bygningsfejl, langsynethed, nærsynethed) ændrer hornhindens krumning (den ydre del af øjet) og har altså ikke noget med sclerosen at gøre.

En laserbehandling kan altså ikke ændre noget, hvis dit syn er nedsat på grund af sclerosen. Er dit syn derimod nedsat på grund af bygningsfejl osv. kan det hjælpe meget på dit syn at få en laserbehandling.

mvhS
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline msrutski

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 16 August 2013, 21:33:48 »
Gammel tråd, men kommer lige med input alligevel...
Jeg fik laseropereret begge øjne for nærsynethed og bygningsfejl EFTER en synsnervebetændelse.
Som tidligere kommentar skriver, influere det ikke på hinanden. Jeg har nu et perfekt syn (med undtagelse af den smule slør der aldrig forsvandt efter synsnervebetændelsen), og jeg glæder mig dagligt over det - kan VARMT anbefales  :D

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 17 August 2013, 02:53:05 »
Som sædvaneligt... Jeg var til min optiker for at få kontrolleret mine briller for jeg synes øjnene nemt bliver lidt trætte. Desværre var der ingen behov for justering.

Jeg spurgte så, om ikke det var muligt at få en operation, da jeg er nærsynet?

Desværre. Det tilbyder man ikke sclerosepatienter pga. deres mangeartede symptomer, sagde synstesteren...

Business as usual, desværre...

Interessant set i forhold til ovenstående oplevelse. Nu var det en optiker som informerede mig om politikken mht. MS-patienter, så måske en anden besked jeg vil få hos en øjenlæge.
Optikeren pointerede også, at operationen er ikke uden risiko, set i lyset af, at der er arvæv på nethinden på det højre øje, som selvfølgelig ikke bliver påvirket af en operation, så hvis det skulle gå galt på venstre øje, så....
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?