Forfatter Emne: Skrå seng  (Læst 101971 gange)

Offline Sønderjyde

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Skrå seng
« Svar #15 Dato: 05 Januar 2010, 11:35:53 »
Hej christian..

Min den er hævet næsten 15 centimeter.. tror de klodser jeg fik lavt blev 14,6 så det er tæt på..;-)
Men har umidlbart ikke mærket nogen forskel..
Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 28 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og er nu på tysabri og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #16 Dato: 05 Januar 2010, 13:29:48 »
Sønderjyde, kan du heller ikke mærke at du sover bedre, og måske skal færre gange på toilet i løbet af natten? Jeg sov som en sten med det samme, og skal færre gange op.

Jeg har en veninde med psoriasis, og jeg foreslog hende at hæve sin hovedende. Hun sov også godt lige med det samme, men har ikke mærket forskel på sygdommen endnu. Hun vil dog være tålmodig, det kan jo tage lang tid, hun har kun ligget højt en uge.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Sønderjyde

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #17 Dato: 05 Januar 2010, 19:19:25 »
Jeg sover udemærket også selv om sengen står skrå.. Men selve nattesøvnen har ikke ændret sig meget synes jeg, men sover da igennem..
Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 28 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og er nu på tysabri og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.

Offline Louise

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 Dato: 05 Januar 2010, 21:14:12 »
Hej igen  :)

Har hævet min ca. 14 cm.
Synes ikke jeg kan mærke den store forskel endnu, men jeg håber da meget, at det kommer.

Hilsen Louise
Diagnose (dengang attakvis) i 98, spms efter 08. Skal til Indien og se, hvad de kan!! :-)

Offline BR

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #19 Dato: 09 Januar 2010, 18:32:04 »
Hejsa alle sammen :)

Jeg har prøvet mig lidt frem, men er først sådan rigtigt begyndt og sove på skrå seng fra den 01.01.2010. Kan ikke mærker den store effekt endnu. Den første dag med skrå seng havde jeg ondt i hovdet og min morgen tis meget gul. Jeg giver det en chance ca 4-5 måneder frem. ::)

Jeg har et par spørgsmål til de erfarne skrå seng bruger???

1. Hvordan skal man ligge - må man ligge som damen på billedet, eller skal man ligge på ryggen ?
2. Hvad sker der hvis man sover på en flad seng et par dage eller længere ?
3. Hvad med hvis man sover om natten på  skrå seng og tager sig en lur om dagen på flad seng(sofaen)  :-\
4. Har længden på sengen noget og sige - min seng er ca. 2 meter løftet ca. 8 cm og 23 cm som giver de 15 cm.
5. Har det nogen indvirkning om sengen er løftet 10-15 eller mere.. skal det være præcis 15 cm..?

Hilsen Brian                 
diagnose november 2003 - EDSS ½ og selvbedømt -  liberated i Indien november 2010

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #20 Dato: 09 Januar 2010, 18:41:54 »
Hej Brian - det vil jeg gerne prøve at svare på  :)

Citér
1. Hvordan skal man ligge - må man ligge som damen på billedet, eller skal man ligge på ryggen ?
Det er der vist ikke nogen anbefalinger om. Min erfaring er, at når jeg sover på ryggen - så skubber min kone til mig fordi jeg snorker  :D
Jeg har dog min egen personlige teori - nemlig at når jeg ligger på ryggen - så drejer jeg ofte hovedet til venstre - og så tror jeg, at min
i forvejen forsnævrede jugular-vene bliver endnu mere klemt. Derfor sover jeg næsten altid på siden.

Citér
2. Hvad sker der hvis man sover på en flad seng et par dage eller længere ?
Forhåbentlig ikke noget - men folk som har sovet skråt i et stykke tid synes bestemt at det er ubehageligt. Forskellige symptomer som
har været forsvundet kan dukke op igen  :(

Citér
3. Hvad med hvis man sover om natten på  skrå seng og tager sig en lur om dagen på flad seng(sofaen)
Personligt føler jeg at jeg kan mærke i mit hoved at blodet hober sig op! Der er nok liige noget psykologisk der også....

Citér
4. Har længden på sengen noget og sige - min seng er ca. 2 meter løftet ca. 8 cm og 23 cm som giver de 15 cm.
Det er faktisk ikke længden det kommer an på - men vinklen. Andrew har efter mange års intensiv forskning i emnet fundet ud af, at
en vinkel på 5 grader er det optimale. Så skal du igang med cosinus/sinus/tangens  ;D

Citér
5. Har det nogen indvirkning om sengen er løftet 10-15 eller mere.. skal det være præcis 15 cm..?
5 grader er som sagt det optimale. 10 cm er for lidt - det giver ikke 5 grader på en 2 meters seng - men det er fint i indkøringsfasen.

hilsen Christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #21 Dato: 10 Januar 2010, 10:21:11 »
Så! nu har jeg sovet den første nat med 15 cm's hævning! min søn var her igår, og jeg bad ham simpelt hen om at save 15 cm af bagbenene på min seng, så nu har jeg opnået den optimale vinkel. jeg havde 12 cm før, hvilket jeg havde det godt med.

Og hvordan har jeg så sovet - jo tak - udmærket. Som en sten, og meget længe. Jeg har en ganske svag hovedpine, men det behøver ikke være sengens skyld. Det skal nok gå over igen, jeg er ikke bekymret.

Da jeg gik i seng, synes jeg godt jeg kunne fornemme at jeg lå lidt mere på skrå, men ikke så det generede. I morges da jeg langt om længe vågnede, synes jeg det føltes helt normalt. Jeg har ingen problemer haft med at glide nedad i sengen, jeg lå i samme højde, da jeg vågnede.

Så nu er jeg spændt på, hvad fremtiden bringer. Nok ikke det helt store, men bare det, at jeg ikke skal op 2-3-4 gange om natten synes jeg er en kæmpe-forbedring.

Lisa
« Senest Redigeret: 10 Januar 2010, 21:57:12 af Lisa.T »
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline kenneth

• Full Member
  • SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS
    • Vis profil
    • www.stamceller-til-kenneth.dk
« Svar #22 Dato: 10 Januar 2010, 10:34:17 »
Hej Alle

I dag er det 1 ugfe siden at jeg hævede min seng 15 cm.

Den første nat var lidt underlig og min søde kæreste vågnede op med en dum hovedpine- men det var kun den ene nat.

Ellers har jeg sovet meget bedre og kun været oppe max 1 gang på "tisse-huset" -og har også haft nætter med uafbrudt søvn! Før var jeg oppe min 2-3 gange pr nat.

Og min kæreste sover også bedre, da hun tidligere oftest har vågnet når jeg var oppe og lade vandet...... så det er virkelig til gavn for os begge.... og så kun efter 1 uge..... glæder mig til at se om det hjælper på andre symptomer.

mvh

Kenneth

Per West

• Gæst
« Svar #23 Dato: 10 Januar 2010, 13:06:10 »
Hej

Jeg har nu ligget skråt i en måneds tid, og bilder mig ind at det virker en del, men jeg er en urolig sjæl, og sover derfor i små portioner, flere gange om dagen, hvilket nok gør, at de lange træk med 8 timers søvn, ikke forekommer.

At vågne og opdage at jeg har sovet 6 timer, er for mig en sejr i sig selv, og de morgener er der blevet lidt flere af, efter at jeg klodsede sengen 14,5 cm op.

Desværre har jeg stadig den følelsesløse fornemmelse i tæer og fingre, så her er der ikke meget forskel at spore, desværre.

Vh. Per

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #24 Dato: 10 Januar 2010, 17:07:53 »
Ud over alle de ting jeg har bemærket efter over en måned med skrå seng (forbedringer af mine MS-symtomer), så er jeg også begyndt at drømme!
Næsten hver gang jeg vågner kan jeg huske at jeg har drømt - det er ellers længe siden jeg har drømt sidst.

Er der andre der har samme oplevelse?

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Louise

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #25 Dato: 20 Januar 2010, 22:09:17 »
Jeg har nu sovet med sengen hævet i hele 2010 (o: og jeg kan godt mærke, at jeg sover fantastisk! Jeg er ikke oppe om natten (med to små børn, sker det jo alligevel...) og jeg synes ikke, jeg har ret meget 'spasmer'/uro i benene, når jeg lægger mig ned. Så den skrå seng bliver også resten af året :o)
Diagnose (dengang attakvis) i 98, spms efter 08. Skal til Indien og se, hvad de kan!! :-)

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #26 Dato: 21 Januar 2010, 10:02:49 »
Hej Louise

Rart at høre at du også har gavn af den skrå seng. Er du helt oppe på 15 cm (eller 5 grader, som er det anbefalede) ? Det er en dejlig billig og nem behandlingsmetode synes jeg :-)

christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline Elise

• Newbie
  • *
  • .
    • Vis profil
« Svar #27 Dato: 26 Januar 2010, 19:05:06 »
Så er sengen hævet......og jeg undres om det vil gøre en forskæl ?

Offline Louise

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #28 Dato: 26 Januar 2010, 19:36:20 »
Hej igen

Min seng er ikke hævet helt 15 cm - 14,??
Simpelthen fordi, tømreren (min mand) ikke havde træ nok :-)

Men vi sover fantastisk og ingen klager - heller ikke tømreren (c:

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #29 Dato: 26 Januar 2010, 19:57:21 »
Lousie, jeg tror ikke den sidste cm gør den store forskel.

Elise, det kan du bedst selv mærke.

Jeg må noget nedtrykt berette, at den bedring jeg mærkede i starten er gået lidt tilbage. Måske har der været en placebo effekt - jeg ved det ikke. Det er dog stadig sådan at jeg sover helt fantastisk om natten. Men for nogle uger siden kunne jeg sove natten igennem uden toilet besøg, til omkring kl. 6 - 7 stykker. De sidste par uger er jeg begyndt at vågne ved kl. 4 og må lige et smut forbi tissehuset. Men KUN den  ene gang, hvor det før IBT var 3 - 4 gange om natten. Og den ene gang synes jeg stadig er en forbedring.

Og lidt af den "energi" jeg følte lige i starten er væk. Jeg kan stadig klare lidt mere end før IBT, men er altså lidt mere træt end i starten - det er svært at måle.

Jeg tror at vi progressive måske har lidt mindre glæde  af det, end dem med attaker. Ved ikke??

Men overordnet, så bliver min seng skrå som den er, jeg sover fantastisk. Lidt har også ret.

Lisa