Forfatter Emne: Skrå seng  (Læst 100209 gange)

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Skrå seng
« Svar #30 Dato: 26 Januar 2010, 20:25:16 »
Hej Elise - velkommen til vores forum!

Som du sikkert har læst, så jer jeg kæmpe fan af at sove i skrå seng. Hvor langt har du hævet din?

Ifølge Andrew K. Fletcher, så er det vigtigt at den havner på de 5 graders hældning - typisk er svarer det til at hæve den 15 cm i hovedenden. Dog er det en god ide at starte med 10 cm, og så efter en måneds tid gå op til 15 cm.

Jeg har haft meget gavn af den skrå seng - jeg bliver ved med at opdage nye småting som er blevet lidt bedre, og noget som det er rigtigt godt for er humøret!

I starten er det ikke sikkert at du mærker så meget - men nogle ting som kan være der fra starten er:
* Ingen svimmelhed når man står ud af sengen
* Varmere fødder i sengen
* Færre toiletbesøg om natten
* Man kan begynde at drømme igen! (det gjorde jeg - meget overraskende!)

I starten kan du også komme ud for 2-5 dage med rygsmerter - det skal bare overståes. Hovedpine kan også forekomme.

Man skal iøvrigt huske på ikke at falde i søvn med en/flere arme over hjertets højde (altså ingen arm under hovedpuden) - så sover armen næsten med garanti når man vågner....

På længere sigt kan der ske mange ting - men der er desværre jo ingen garanti. For mig er næsten alle mine MS-symptomer ved at forsvinde - og det er rart! Det skal dog også siges, at jeg samtidig følger George Jelinek's diæt - om det spiller ind kan jeg ikke sige.

God fornøjelse med det.

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Lena2791

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #31 Dato: 29 Januar 2010, 11:22:58 »
Hej Allesammen
Ny her på bloggen :)
Interessant teori med hævet seng.
Afventer ny elevationsseng på mandag ;D Har længe følt, at det på en eller anden måde var forkert at sove i en flad seng. Er derfor spændt på om det har nogen indvirkning på svimmelhed og smerter i fødderne om morgenen.
Men man kan jo ikke sove en hel nat, uden at vende/dreje sig.
Vender tilbage når eksperimentet har stået på i et par uger ;)
Knus og sov godt allesammen ::)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #32 Dato: 29 Januar 2010, 12:04:59 »
Hej Lena.

Og velkommen til jeg  håber vi hører meget mere fra dig.

Om den skrå seng. En elevationsseng er ikke nok, det skal være hele kroppen, der er skrå, og ikke kun overkroppen. Man får da også et underligt knæk når man ligger på siden ;o).

Start med en forhøjelse på ca 10 cm i starten, og se hvordan du har det med det. Derefter  kan du hæve den de sidste cm.

Du vil sikkert som os andre opleve, at man bl.a. sover helt fantastisk. Du vil kunne opleve andre bedringer alt efter, hvor hårdt du er ramt, og hvilken slags MS du har. Christian kommer nok og fortæller dig mere.

Lisa
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #33 Dato: 29 Januar 2010, 12:23:29 »
Hej Lena

Velkommen til.

Min mand har lavet et par to meter lange og 15 cm høje (i den høje ende) kiler til mig, og de er lagt under min elevationsbund.

Jeg havde voldsom hovedpine de første pr dage, men det er ovre nu, og jeg sover meget bedre end før.

mange hilsner Betty
SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
Tungmetaller udrenset med EDTA efterår 2011
På TW diæt fra 1-1-2012

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #34 Dato: 30 Januar 2010, 20:10:17 »
Hej Lena - velkommen her!

Held og lykke med dit senge-projekt - vi er en del her efterhånde som sover skråt :-)

Det er rigtigt hvad Lisa siger - det er vigtigt at hele sengen er plan, og er skrå - den optimale hældning er 5 grader (hvilket for de fleste
senge svarer til 15 cm). Det er så vidt vides ikke så vigtigt hvordan du ligger - hovedsagen er, at du ligger skråt. Derved returneres noget
af blodet fra hjernen gennem azygon-venerne - og ikke kun igennem jugular-venerne (som ofte er blokerede hos os MS'ere).

Sov godt - og meld lige tilbage hvis du oplever bedringer/forværringer. Husk de første dage kan man opleve rygsmerter+hovedpine - men det
fortager sig som regel.

hilsen Christian

Offline Louise

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #35 Dato: 09 Februar 2010, 13:14:36 »
Dårligt nyt - måske...

Jeg har taget sengen ned til normal igen, for jeg har simpelthen haft sådan en hovedpine den sidste uges tid...
Ved ikke, om det skyldes sengen, men nu prøver jeg og se............

Kh Louise
Diagnose (dengang attakvis) i 98, spms efter 08. Skal til Indien og se, hvad de kan!! :-)

Offline Elise

• Newbie
  • *
  • .
    • Vis profil
« Svar #36 Dato: 12 Februar 2010, 16:19:26 »
Hej til alle.
Jeg har hævet sengen 12 cm og har nu ligget sådan i 14 dage. Den første uge havde jeg kraftig hovedpine, men nu er den forsvundet og jeg har det godt. Synes at både mine føleforstyrrelser og min træthed er reduceret. Fedt !!!

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #37 Dato: 12 Februar 2010, 20:00:01 »
Sådan Elise.... :-))

Ja det er fedt skal der ikke mere til...... Selv den mindste bedring tæller........ Jeg har også hævet min seng men desværre uden den store virkning, bortset fra det er blevet svære at vågne når uret ringer til el en ny dag..... Smiler....
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #38 Dato: 12 Februar 2010, 20:25:17 »
Hej Elise - hvor er det fedt at høre. Rart at jeg ikke er den eneste som oplever store forandringer. Jeg håber for dig at du ligesom mig kommer til at føle dig meget raskere.

christian

Offline Mlrm

• Full Member
  • Marie
    • Vis profil
« Svar #39 Dato: 27 Februar 2010, 19:26:33 »
Efter 3 dage med hævet seng  forsvandt min træthed, og jeg har lige siden været frisk som aldrig før HELE dagen. Det er et mirakel -især når man er mor til en på 3 og en på 9 måneder!!!!

Tusinde tak for tippet!

Marie

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #40 Dato: 03 Marts 2010, 10:06:49 »
Hej Marie

Hvor er det dog godt, at det også virker for dig at sove i skrå seng!

Jeg oplevede de samme forbedringer ret hurtigt, men efter ca 1,5 måned oplevede jeg at mine MS-symptomer lige så stille blev mildere og nu er de næsten væk.

Der er ingen garanti for at du oplever det samme, men altså - hvorfor skulle du ikke det?

For nogen tager det 3-4 måneder før de mærker forskel - for andre kommer det med det samme. Det har helt sikkert noget med CCSVI at gøre (tror jeg) - altså i hvilke vener man har forsnævring, og hvor slemt det er.

På TIMS rapporterer Andrew K. Fletcher at en kvinde med MS han kender har sovet på skrå seng i 12 år (om natten altså  ;D ) - og hendes MS er forsvundet! Ikke flere attaks.

Så det håber jeg på at kunne gøre hende det efter. Indtil videre har jeg klaret den i 3-4 måneder uden attaks (siden jeg startede på skrå seng).

christian

Offline Mlrm

• Full Member
  • Marie
    • Vis profil
« Svar #41 Dato: 06 Marts 2010, 22:28:26 »
Til alle tøserne der får hovedpine....

Prøv at lægge mærke til om jeres hovedpine falder sammen med en vis tid på måneden...??? Det har jeg i hvert fald erfaring med, og i disse dage sænker jeg bare sengen og det plejer at hjælpe;-)

Marie

Offline Aliye

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #42 Dato: 08 Marts 2010, 13:38:54 »
hej alle sammen,

jeg har sovet i en hævet seng i 8 dage nu. Og allerede fra dag 1 af kunne jeg mærke forskel på trætheden og balancen. Jeg synes energiniveauet stiger stille og rolig hver dag der går. Det er næsten ikke til at tro! Kan det være virkelig så nemt ?

kh
anna

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #43 Dato: 08 Marts 2010, 13:45:53 »
Hej Anna - og velkommen til vores lille forum.

Det er super at høre at du også mærker en forskel. Ja det kan virkelig være så simpelt! Problemet er bare, at ikke alle oplever den samme fremgang - jeg tror helt sikkert det har noget at gøre med hvor og hvor slemt ens CCSVI er.

Husk - det bliver formentlig bedre fremover - de første 3-4 måneder skulle der ske mest, men dermed ikke være sagt at det ikke kan blive bedre efter det også.

Som jeg har skrevet mange gange efter hånden  :P - jeg har haft kæmpe gavn af det - og har det idag faktisk næsten normalt (dog har jeg af og til lidt hovedpine og andre småting). Jeg startede i november 2009.

Om ikke andet - så snorker man ikke ret meget når man sover i skrå seng - alene det kan være gavnligt for nattesøvnen - også for ens bedre halvdel (som også snorkede - hihi!)

christian

Offline kenneth

• Full Member
  • SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS
    • Vis profil
    • www.stamceller-til-kenneth.dk
« Svar #44 Dato: 14 Marts 2010, 17:57:10 »
Hej Alle

Efter en 5 ugers stamcelle-tur med flad seng var det spændende at komme hjem til den skrå.

Stamcellerne fik som det første mere styr på min blære. Tydelig bedring med kontrol og kun enkelte natlige wc-besøg(1-3). Og nu da jeg er kommet hjem og har sovet i skrå seng igen har jeg de sidste 3 nætter (har sovet hjemme i 3 nætter) ikke været oppe!!!! Det er fantastisk og jeg har enda drukket mere væske end tidligere... :-)

mvh

Kenneth