Forfatter Emne: svimmelhed  (Læst 8796 gange)

Offline maja

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
svimmelhed
« Dato: 02 Januar 2013, 16:28:19 »
Hej, Jeg vil lige høre om der er nogen herinde der har erfaringer med svimmelhed? Jeg bliver lynhurtigt svimmel ved den mindste anstrengelse, så en tur i Føtex kan hurtigt blive til en grim oplevelse.

kh Maja

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Sv: svimmelhed
« Svar #1 Dato: 02 Januar 2013, 16:49:32 »
Hej Maja.

Nej, jeg bliver kun svimmel hvis jeg bevæger hovedet hurtigt. Men jeg kan se i de forskellige FB grupper, at der er flere, der døjer med det.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 02 Januar 2013, 18:29:19 »
Jeg føler mig ret sikker på, at svimmelhed har noget at gøre med hvor skarpt nervesignalerne modtages, hvilket igen er afhængig af ilt og trykforhold i hjernen. Dr. David Hubbard viste i et foredrag, noget han kalder "The Buxton Model", som nærmest er en lille ballon som dannes i grænselaget imellem arterier og vener i hjernen.

Hubbard havde målt, at der hos sclerosepatienter kan måles meget mere uforbrugt oxygen i den venøse side af hjernen, end tilsvarende hos raske.

Hvis man antager at venesiden hos sclerosepatienter er blæst mere op pga. obstruktioner i venerne og receptorerne (modtagerstationerne for signaler) derfor sidder rimeligt spredt, så skal der ikke meget iltsvind til, før at det kan mærkes hos en sclerosepatient, som er i gang med at forbruge ilt i andre af kroppens regioner.

Det er i hvertfald noget af den forklaring jeg bruger hos mig selv, når jeg bliver svimmel efter 1000 mtr. romaskine...

Jeg har lige talt med en, som fortæller om hendes veninde, at hun ofte har slemme smerter i hovedet, hvor hun mærker en konstant dunken i takt med hjerteslaget. 4 mdr. holdt hendes ballonoperation, og i 4 mdr. var hun gående og smertefri i stedet for at sidde i rullestol og spise smertestillende medicin, men desværre klappede venerne sammen igen og hovedpinen kom tilbage og det samme skete med de andre sclerosegener inkl. kørestol..

Nu er situationen så, at hun af en neurolog frarådes at rejse ud for igen at få en ballonoperation, fordi, som neurologen siger, venerne vil hurtigt klappe sammen igen, og det kan være meget farligt og kan derfor ikke betale sig. Faktisk lidt en sjælden indrømmelse fra en neurolog, at stenoser i vener hos sclerosepatienter kan have en betydning for velbefindendet.

RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03 Januar 2013, 08:56:37 »
Maja, jeg har nu læst på FB, fra en anden, der døjer med svimmelhed.

Du har ikke oplyst, om det er en pludselig opstået ting, eller om du har det sådan altid. Hvis det er pludseligt opstået, kan det være et attack, og du bør kontakte din neurolog/scleroseklinik.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 03 Januar 2013, 10:35:28 »
Hej,

Jeg bliver svimmel - kan man sige det sådan ? - når jeg f.eks. gør en ting for hurtigt. (Bare som man gjorde en eller anden bevægelse i "gamle dage" før diagnosen). Det er som oftest, når hovedet bevæges i en eller anden bevægelse.

Et "godt" eksempel er, når jeg går en tur ned ad gågaden og skal koncentrere mig 110 pct. om at gå ligeud, og så kigger man lige til siden på et eller anden butiksvindue eller en eller anden råber "hej" efter mig. Så taber jeg balancen og bliver svimmel.

Rigtig træls på godt jysk, men man lærer at leve med det og tager sine forbehold.

Mvh Bjarne F.
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 03 Januar 2013, 13:37:40 »
Hej Maja

Jeg har oplevet masser af svimmelhed i perioder, men det var dog ikke en del af en almindelig hverdag, til daglig var ’bare’ en øget tilbøjelighed til at blive lidt ør. Vendepunktet for mig har været ballonudvidelsen hos Vogl. Har ikke haft slem svimmelhed siden, selvom jeg fortsat godt nogle gange kan blive ør.

Nogle gange kunne jeg ligge  med lukkede øjne og mærke rummet dreje rundt og rundt. Det var ikke ubehageligt, men selvfølgelig lidt utrygt, fordi jeg ingen kontrol havde over den mærkelige fornemmelse.

Jeg er overbevist om at jeg kan fremkalde 'karrusellen' igen med overraskende lidt alkohol, derfor drikker jeg ikke (men jeg kan godt finde på at sige ja tak til et glas vin fordi det ser hyggeligt ud, jeg indtager bare ikke indholdet…)

En enkelt gang har jeg oplevet ekstrem svimmelhed i en dags tid. Fra morgen til aften var jeg så svimmel, at jeg kun kunne ligge i min seng med lukkede øjne. Bare jeg løftede hovedet lidt fra puden skulle jeg kaste op. Turen ud på toilettet var som at kravle på et skib i voldsom søgang, det var meget skræmmende. Har gudskelov kun oplevet så voldsom svimmelhed den ene gang for mange år siden. Det var dengang de var så overbelastede på Riget pga. opstarten af tysabri (mit gæt på årsagen) så jeg fik aldrig talt med scleroseafdelingen om det. Deres telefon virker meget bedre i dag. Men det er ikke mit indtryk at de har noget middel som kan lindre svimmelhed. Men måske tager jeg fejl, det er da bedre at spørge sygeplejersken om det.

Jeg håber snart at din svimmelhed letter.

Hilsen Signe
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline kenneth

• Full Member
  • SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS
    • Vis profil
    • www.stamceller-til-kenneth.dk
« Svar #6 Dato: 03 Januar 2013, 18:29:36 »
Hej

Lidt om min erfaring med svimmelhed.

Jeg fik også en mærkbar bedring i svimmelhed-problemmet efter CCSVI..... men jeg har også erfaret at (som "normale" også oplever) væskemangel kan være årsagen.

Og især os med MS har ofte blæreproblemer og indtager derfor ikke nok vand -> svimmelhed. Så evt. få noget hjælp til at styre blæren så du undgår svimmelhed pga væskemangel.

mvh
Kenneth

Offline maja

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 04 Januar 2013, 11:32:44 »
hej,

Tak for jeres respons og erfaringer (:
Jeg synes din teori Per, hænger meget godt sammen med hvordan jeg oplever svimmelheden. Den kommer især ved aktivitet som indkøb, madlavning og støvsugning. Præcis som du mærker det Bjarne - Når hovedet bevæges i en anden retning og aktiviteter hvor jeg skal være opmærksom på flere ting samtidigt med at jeg skal være oprejst og gående.. Væske i store mængder har ingen effekt desværre. Jeg har nu lidt af svimmelhed i 2½ år og har godt nok svært ved at leve med den. Men der er nok ikke andet for (;
kh Maja

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 04 Januar 2013, 13:20:02 »
Hej Maja,

Yeps, der er ikke andet for end at leve med det og tage sine forbehold, selvom det er svært. Tror også som Per West er inde på, at det har noget med hastigheden med nervesignalerne. Det er jo selvfølgelig fordi myelin´en hos os ms`ere er beskadiget, ergo tager signalerne længere tid om at nå frem.

Om sommeren, så skal jeg i hvert fald huske på at drikke mere væske end jeg ellers gør, da man jo sveder i varmen. Ellers bliver jeg nemmere svimmel. Så der er jeg helt enig med Kenneth.

Jeg kan nu også godt blive svimmel i en sauna, men der skal man faktisk også huske at drikke væske.

Eller svimmelhed kan også fremkaldes ved at lukke øjnene, og når jeg åbner dem igen, så går der lige lidt tid før det hele er i "vater" igen.

Når jeg så f.eks. støvsuger, så skal jeg huske at bevæge hovedet langsom op, altså, hvis man lige har været nede og støvsuge ved fodlisterne. Tror man lærer at leve med det - men det er ikke optimalt.

Men altså Maja, hvis svimmelheden er permanent, så skal du som Lisa skriver, kontakte din neurolog.

God week-end.
Bjarne

ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 04 Januar 2013, 13:31:19 »
Måske kan svimmelheden bekæmpes lidt ved at spise hjertemagnyl som virker blodfortyndende. Sænker trykket lidt i venerne, og gør det måske nemmere at få sendt signalerne igennem vores nervebaner fordi trykpulser fra hjertet sænkes. Jeg tror selv på, at der går lidt længere inden jeg bliver svimmel og synsfeltet flimrer, såfremt jeg spiser en hjertemagnyl dagligt. Det er nok placebo, for også blodfortynding har neurologerne testet, og fundet uden effekt, men nu ved vi jo hvordan det er de prioriterer mht. vores sygdom, så der er ikke meget efter min mening, der står til troende fra neurologernes kant.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline hck

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 04 Januar 2013, 20:29:48 »
Hej !
Jeg har ikke været "på" meget længe, men "tændte" lige i dag på emnet svimmelhed, da det er et problem, jeg har kendt lige siden min første dag med sclerose. Jeg har erfaret at svimmelheden nogle gange har haft med mine øjenbevægelser at gøre.  ::)  Dette blev afhjulpet efter jeg fik et kosttilskud af mineralet Zink, som skulle være godt af øjnene.
Jeg har også døjet med svimmelhed (typen: "alt snurrer rundt"  :P ) når jeg lå vandret, og her har der været en helt fantastisk bedring i forb. med at jeg gik over til "skrå seng" for ca. et par år siden. Har faktisk ikke oplevet det siden.
Men den helt igennem generelt dårlige balance....den har jeg stadig - øv - måske hænger det helt logisk sammen med at være så usikker på benene. ???

Kh. Hanne
Attakvis sc. 1999. Nu måske sp.
Nej til medicin og "kontrol" på sc.klinikken (=nonsens). Ja til humor og et godt grin :-D
Er gående på kortere strækninger, bruger hjælpemidler på længere distancer - meget varierende.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 05 Januar 2013, 10:35:55 »
Balance. Det er kommet gradvis hos mig, det med ubalance. Her er lidt om hvordan neuroner sender signaler af sted, og måske kan det hjælpe såfremt man begynder at indtage lidt signalstoffer som Kalium, hvor der på min Berthelsen står at Dagsbehovet for Kalium er 2.000 mg og Natrium er vel så at smide lidt ekstra Himalayasalt på sin mad. Der hvor det går galt, tror jeg er at hjernen pulserer i rytme med hjerteslaget, og blodomløbet på mikroplan stadig er forstoppet, selv om der er skabt fri passage i de større vener.
Det som gør at ballonoperation hjælper, tror jeg er at der bliver mere ro på i Buxton Ballonerne, og at elektrodeafstanden imellem "elektroderne" bliver justeret til faktisk at kunne sende signalerne og omsætte ilt fra blodet.

Der er mange muligheder for så at få signalforstyrring, bla. infektion af organismer som blokkerer systemet op med biofouling, ligesom det foregår i ethvert andet rørsystem med utilstrækkeligt skifte.

http://www.mindcreators.com/NeuronBasics.htm

Neurons in a resting state normally have a membrane potential around -70mV. This means that the voltage difference between the fluid on the inside of the cell relative to the fluid on the outside of the cell is negative. How is this negative difference maintained? It is done with ions like Na+, K+, Cl- , and protein anions. The cell membrane prevents charged particles such as these from freely diffusing into and out of the cell. There are two basics ways that they can get in or out. The first is with passive transport. Basically the cell has a protein in the cell membrane that it can open and close like a water faucet. It is specific for certain kinds of chemicals like these ions. When it opens, then the ions can flow down their gradient from the more concentrated area to the less concentrated area. The other way to get ions in or out of cells is to by active transport. The cell uses some of its own energy to actively pump the chemicals against their gradient. The neuron has a pump that actively pumps three Na+ ions out and takes in two K+ ions. This means that a net positive charge flows out of the neuron. This is what gives the cell its negative potential. Ions are also what are responsible for the initiation, and transmission of action potentials. When the neurotransmitters from other firing neurons come in contact with their corresponding receptors on the dendrites of the target neuron it causes those receptors to open or close some of the passive ion transports. This allows the ions to flow into the cell and temporarily change the membrane voltage. If the change is big enough then it will cause an action potential to be fired.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 05 Januar 2013, 12:23:39 »
Appropos Kalium og balance.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4264/sprog=1/grp=8/menu=2/

*Symptomerne på kaliummangel er bl.a. svimmelhed, tørst, muskelkrampe, mental forvirring, forstyrrelser i hjerteaktiviteten og alment hjertebesvær.

http://radiodoktoren.dk/radiodoktoren/2009/07/25/kalium

Tror det er vigtigt for balancen at indtage et tilskud af Kalium, eller juice noget økologisk.

Offline Sten

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 05 Maj 2015, 19:38:45 »
Ved godt, at det er et gammelt emne. Men vil blot lige nævne, at jeg har rigtig god gavn af at tage en ingefærtablet 2 x daglig. Der er vist også mange, der bruger det mod søsyge og køresyge.