Forfatter Emne: Botox:  (Læst 5633 gange)

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
Botox:
« Dato: 17 December 2013, 15:45:22 »
Hej,

Har lige  hørt fra en "lidelsesfælle", at man kan få botox indsprøjtet i benene - en ad gangen, og så "påfyldning" efter et par måneder - hvis man f.eks. skræver ind med knæene grundet sclerose.

Nogen som har hørt om det / prøvet det ???

Mvh Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline danfin

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Botox:
« Svar #1 Dato: 17 December 2013, 22:00:08 »
Aha... Botox er jo en nervegift, som slår celler ihjel.

Kender en der har fået det indopereret i blæren for at pacificere den. Det synes at være normalt i Tyskland og i Syddanmark. Nu ønsker han så en 'ny ladning'

Her selv blæreproblemer men tænker at det er absurd at sprøjte gift ind i et sygt organ...  :-\

Bernt
MS siden 1991; SPMS siden ca. 2007. Aldrig taget neurologordineret medicin. EDSS ca. 4

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 19 Januar 2014, 18:09:20 »
Hej Bernt,

Sorry for mit sene svar. Ligefrem indopereret   ??? Mener da Botox skal "vedligeholdes" løbende mener jeg.

Jeg har selv blæreproblemer og er da "desperat" hvad angår dette. (og sygdommen i almindelighed selvfølgelig). Så hvis Botox kunne hjælpe mig var jeg nok villig til at prøve det - i blæren som i benene. Men jeg skulle jo nødigt få det værre ...

For du har jo helt ret, det virker overordnet set ikke som en god idé at sprøjte gift ind i et sygt organ. Men jeg tror da ikke min blære er syg som sådan, det er jo sclerosens skyld, at man ikke kan hverken holde på eller lade vandet normalt.

Så er det ikke "worth a try" ?

Nogen som har prævet Botox mod det ene eller det andet i sclerose-sammenhæng ??

Mvh Bjarne

ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 05 Februar 2014, 15:57:24 »
Hej,

Hvis jeg kan få det tilbudt - og hvorfor skulle jeg ikke kunne det - så prøver jeg med Botox i blæren. (tror jeg nok jeg tør  ;))

Hilsen Bjarne

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 02 Marts 2014, 17:08:34 »
Botox er lavet af botulinumtoxin (rimeig giftigt giftstof dannet af botulinumbakterier (Clostridium botulinum) . Foruden blæreproblemer anvendes det også til rynker og benproblemer (vidste jeg nu ikke, men det lyder meget sandsynligt). Botox ødelægger ikke nerve celler, men lammer dem, derfor skal behandlingen gentages efter nogen tid (også til rynker...). Behandlingen til blæreproblemer bruges også i Danmark, men kræver at man lærer at bruge et kateter, da man ikke kan tisse normalt, når blæren er lammet! Måske det dæmper lysten lidt, Bjarne?
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline PiaB

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 04 Marts 2014, 16:45:21 »
Hej Bjarne.

Jeg kender flere med blære-problemer som får botox. Det er hammergodt og holder ca. 8 mdr, så held og lykke med det

Kh Pia
Attackvis MS siden 2005 - Blære, balance, føleforstyrelser i benene og gangdistanceproblemer, Mulig EDSS på 4,5. Tysabri i 2 år uden attacker -Ameds den 29/10

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 05 Marts 2014, 15:51:53 »
Hej Pia,

Ja, jeg tror nok jeg tager chancen  ;). Når man engang kan få en tid ...

Har dog hørt at et af problemerne ved Botox i blæren er, at man får sværere ved at komme af med vandet. Jeg er helt med på, at man kan bruge kateder, men det nægter jeg altså ! (Ved dog ikke om det er noget man skal hver gang, for så kan det være lige meget ...).

Hej Søren,

Ja, det hele er sq efterhånden et spørgsmål om pest og kolera. For skal da ærligt talt indrømme, at problemer med at holde på vandet og da også med at komme af med det; (Jeg lider af begge varianter  >:(), ja det er noget af det værste ved min MS. Hvis man absolut skal kateder, for at lade vandet, ja så er det ikke noget for mig.

Nå, time will show - jeg skal nok holde jer underrettet.

PS! Mht. Botox i bentøjet, så har min MS-bekendt ikke nogen forbedringer/forværringer mht. balancen - det var vist det han håbede. Derimod er smerterne mindre.

Hilsen Bjarne

Hilsen Bjarne