Forfatter Emne: Teenagefedme øger risikoen for sclerose???  (Læst 2137 gange)

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
Teenagefedme øger risikoen for sclerose???
« Dato: 26 ſeptember 2014, 20:44:52 »
Videnskab.dk har følgende artikel: http://videnskab.dk/krop-sundhed/teenage-fedme-oger-risikoen-sklerose

Ud fra en undersøgelse af svært overvægtige teenagepiger (BMI>30) konkluderer undersøgelsen at teenagepiger, som har været svært overvægtige, har større risiko for sclerose (hvorfor i h... sætter hjemmesiden rød streg under sclerose, når man bruger den internationalt korrekte stavemåde, iøvrigt li'som scleroseforeningen, som også får en rød streg under).

Det er så spørgsmålet om man kan konkluderer den anden vej: At alle piger med sclerose har været svært overvægtige som teenagere. Det kan man næppe.

For mit eget vedkommende hører jeg til det andet køn (kan ikke lige se hvorfor det kun skulle gælde piger?) og jeg har ikke været svært overvægtig som teenager. Godt nok vejede jeg fem kg mere, men det er ikke nok til at være "svært overvægtig" eftersom det var muskler, da jeg var i god form som ung.

Jeg har sclerose i dag, og jeg tror nu, at der må komme andre faktorer ind over end vægten i forklaringen på sclerose. Hvad siger I (sådan helt uvidenskabeligt).
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
Sv: Teenagefedme øger risikoen for sclerose???
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember 2014, 21:03:31 »
Ja, pudsig konklusion - jeg var radmager! indtil, jeg blev mor, og jeg er jo så pige  ;D
MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember 2014, 22:28:39 »
Gosh, altså, hvornår finder de ud af, at det øger risikoen for at udvikle ms, at man er rødhåret og har fregner??? Jeg synes ret mange af de der 'det øger risikoen' teorier er langt henne i skoven, og tyder på, at forskerne ind i mellem keder sig bravt. Min mening.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember 2014, 23:32:18 »
Måske har det noget med total iltforbrug, som så går til muskler istedet for hjerne?
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember 2014, 10:14:09 »
Måske har det noget at gøre med nobelprisen i medicin? Hvis man nu kunne finde nogen risikofaktorer for sclerose, øgede det måske chancen? (Rødhåret og fregner var måske et meget godt bud)
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..