Emner > Spørgsmål og svar

Er der nogle der har ms med negativ spinalprøve

(1/3) > >>

Øse:
Hej,

Håber nogle måske kan svare på mit spørgsmål?

Kort fortalt,  er kvinde 49 år, og har været syg de sidste to år med bla. føleforstyrrelser primært ben (smerter, dybe smerter ind til knoglerne, stød fornemmelser (ganske rædselsfuldt, som at hænge fast på elhegn)  og ufrivilligt muskelsammentrækninger forskellige steder på kroppen, nålestikken fødder samt sviende lår), svimmelhed. 
har i dag svært ved fysisk aktivitet og mange smerter og udtrætning, kan gå ca 300 meter og har meget brug for hvile. Har i dag også spasmer i hvile.  Mistede også jobbet grundet sygdom. Kan ikke koncentrerer mig, svært ved at læse og socialtsamvær. Bliver meget træt i hovedet. Har flere gange haft tågesyn, men ok hos øjenlæge.

Har ellers indtil sygdom været frisk og aktiv nåde job og privat, og fysisk. Krudt i rumpen, som man siger. ;0)

Er mr skannet flere gange, og har forandringer i hjernen, men der har været lidt uenighed om det kunne være ms eller vaskulær betinget. (Været i behandling for forhøjet blodtrykkets 29 år), men det har været velreguleret. Spinalprøven var negativ, og derfor har de afvist ms. Alle mine symptomer er lig ms, men Nu har de givet diagnose fibromyalgi.

Er der nogle som har fået stillet diagnosen ms med negativ spinalprøve?
(har nemlig hørt at 10 pct skulle være diagnosticeret med ms og negativ spinalprøve. )

Tak for din tid

Jesob:
Hej

Diagnosen MS bliver stillet ud fra en række kriterier. Så hvis disse ikke er opfyldt, er det formentligt noget andet. Jeg kunne forestille mig, hvis spinal prøven er negativ, skal nogle af de andre kriterier være meget sikre eller tydelige for at man stadig kan give diagnosen. Dette er dog min egen teori, det kan være der er andre, der kan præcisere? Ellers kan din neurolog helt sikkert forklare nærmere.

Hvor meget har du ellers kigget rundt på forummet? Der er masser af andre ting, der kan give MS lignende symptomer.

Jacob

Øse:
Hej Jacob,

Tak for din  kommentar.

Er ny her i forummet, og prøver at surfe rundt ......

Det er fordi lægerne først har sagt det var ms, og det på baggrund af symptomer og hjerneskanning, hvor kriterierne jf Mac Donald var opfyldt 3 ud af 4. Men da Spinalprøven var negativ, afviste det andet hospital ms.
Det er to forskellige hospitaler, det ene siger ja og det andet nej, så forvirriet bliver jeg.

Lisa.T:
Jeg har aldrig fået taget en spinal prøve. Diagnosen blev sat ud fra skanning og symptomer.

Jesob:
Hej Øse

Så kan jeg godt forstå du er forvirret. Spinalprøven vejer tilsyneladende tungt som du sikkert kan få neurologen til at forklare nærmere om.

Som sagt er der en lang række ting, der kan give MS lignende symptomer såsom:
Tungmetalforgiftning (kviksølv i tænderne m.m.)
Rodbehandlinger (tænder)
Kunstige sødemidler m.m.
CCSVI
Vacciner (især HPV)
Stress
Medicin
Kost
Gamle traumer
Borrelia (Lyme)
osv...

Se også denne tråd:
http://www.msforum.dk/index.php/topic,801.0.html