Forfatter Emne: Suppe imod gigt  (Læst 4227 gange)

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
Suppe imod gigt
« Dato: 26 Oktober 2014, 09:44:21 »
Lidt overraskende, er jeg i den sidste tid, vågnet uden smerter i ankler og fødder. Det var ellers blevet nærmest fast kotume, lige at få rettet, især højre fodled ud under ret mange smerter.

Jeg kan kun komme i tanker om en ting som er ny, i forhold til tidligere.

Jeg har købt en kvart ko, med ben og brusk og hvad der følger med sådan en portion.

Og jeg er nu i gang med at lave vintersupper til fryseren, hvor knogler mv. bliver kogt længe nok til at skille alt kød og brusk fra knoglerne.

Da især brusk ikke er noget der indbyder til at tygge sig igennem, fik hele portionen af afkog en tur i blenderen, og det der kom ud af behandlingen er nærmest afhængighedsskabende. En saltet og fedtet meget kraftig suppefon som må få selv den mest indskrumpede hjerne og dopamin-generator til at vokse ud igen.

Så 3 portioner af dette fluidum tilsat alskens grønt ser nu ud til at være min nye medicinske recept for værkende led.

Jeg stiger bare ud af køjen, og har nærmest glemt den knagen og bragen der fulgte med sådan en seance.

Så måske det ville være en god ide, at gå til slagteren og tigge nogle hundeben, økologiske forstås!

Hvis altså man lider af ledsmerter som mange forbinder med sclerosen.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
Sv: Suppe imod gigt
« Svar #1 Dato: 26 Oktober 2014, 20:20:12 »
Kære Per.
Genial vintermad, jeg må prøve noget af det samme overfor min skrantende krop, som godt nok er i bedring, men sagtens kan bruge mere af det gode.
Birte
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #2 Dato: 31 Oktober 2014, 09:04:02 »
Hej Per.
Jeg lavede suppe igår, men desværre smagte den meget 'fedt', og så fik jeg puttet for meget salt i.
Jeg holder mig til mine Genacol kapsler, som lover 100 % Collagen, indtil jeg får lyst til at prøve igen.
Køkkenet duftede dejligt af mad, så jeg fik det hele ind via næseborene.
Birte
« Senest Redigeret: 31 Oktober 2014, 09:15:12 af bitte Mormor »
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #3 Dato: 08 August 2015, 12:12:06 »
Hej.
Jeg vil lige følge op på Pers iagtagelse af mindre smerter og stivhed ved indtagelse af mere 'ben og brusk'.
Det er selvfølgelig en balance, men tror bestemt der er noget næring at hente i de ting, jeg får meget lidt af.
Jeg snakkede med en nabo om collagen, hvilket hun også mente, hun absolut trængte til. Problemet var bare, at hun er vegetar, og ikke kunne lide tanken om, at mit pt. foretrukne collagen produkt er fremstillet fra køer. Jeg har set reklame for maritimt fremstillet collagen, men tror ikke, det er ligeså effektivt.
Da jeg prøver at spise lidt af hvert, er det ikke et problem for mig. Det vigtigste er, om disse køer er 'grassfeed', som det hedder. Mærket Genacol reklamerer ikke med grassfeed kvæg, produktet siges kun specielt fremstillet. Næste gang jeg køber ind, vil jeg prøve noget der hedder Great Lakes Gelatin Collagen Hydrolysate 454g i pulverform.
Men tilbage til Genacol, hvor produktet siges at indeholde alle aminosyrer. Så må der være noget godt at fylde ud med, og det tror jeg behøves, for at få energien tibage og smerterne væk.
Jeg har valgt dette produkt, fordi jeg med egne øjne ser en positiv virkning på en kvinde jeg
kender. Hun har ændret form og udstråling, og er blevet smidig med god jordforbindelse, som hun siger. Hun har taget 3-6 kapsler dagligt igennem det sidste år.
Efter mit 1-2 måneders forbrug kan jeg observere mindre smerter og uro. Der bygges op i led, muskler
slimhinder og hud.
Det er meget vigtigt at få nok væske, til at kroppen kan optage de nærende ting, og en stor skål grøn salat ikke at forglemme.
Lisa eller Betty. Hvor mange cups of green, 'non-starchy' grønsager om dagen er det TW anbefaler?
Birte
Har selv lige slået op på TW's diæt, og ser det er 9 cups daglig, grønt eller colorful. Så jeg må øge mit indtag af grøn øko salat.
At få så lidt stivelse, non-starchy' som muligt, er gået op for mig. Jeg kan godt lide kartofler, men får lynhurtigt for meget stivelse i blodbanen, og så kommer uroen.
« Senest Redigeret: 08 August 2015, 14:21:02 af bitte Mormor »

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 09 August 2015, 08:53:32 »
Birthe - Per, følger I med vi udsendelserne 'Stenalderkost' på TV3 torsdage aftener? Ud over opskrifter, fortæller han også om, hvorfor og hvordan stenalderkost 'paleo' er den oprindelige kost, og meget vigtig. Sidste udsendelse var meget omkring marv og supper, og alt, hvad det er godt for.

'Let food be thy medicin, let thy medicin be food'.

Ingen tvivl om, at der er rigtig meget godt i marv og supper, og jeg skal i gang med min kost igen, jeg har sjusket meget. Selv om piller kommer tæt på det oprindelige, er jeg alligevel overbevist om, at naturproduktet er det bedste. Og supper smage ret meget bedre!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 09 August 2015, 11:07:21 »
Desværre har jeg ikke TV3 så jeg må nøjes med at følge med i Hans Ronne's vise ord, som jeg dog ser ud til allerede at efterleve, stort set. Jeg har dog lige suppleret med Q-10, det havde jeg glemt.

Er lige blevet færdig med en grydefuld økologiske tomater kogt sammen med oksefon, så hverdagen går rimeligt velsmurt og knirkefri.  :)
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #6 Dato: 09 August 2015, 13:38:47 »
Hej Lisa.
Jeg har kun den lille tv-pakke, og tror ikke den indbefatter TV3.
Men godt at vide, at der er oplysning om god mad.
Held og lykke med supperne.
Birte

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 10 August 2015, 15:13:58 »
Jeg koger også tit suppe og har det godt med det men har dog ikke prøvet at blende det der ikke kan tygges.
Koger store portioner og fryser ned i små portioner så om vinteren sætter jeg en frosset portion i en gryde inden jeg tager til træning og så skal der bare tændes når jeg kommer hjem og skal tøs op. Jeg har også tit kogt lidt asparges i suppen, blended det og så haft en portion aspargessuppe. Kan helt sikkert også bruges til grønkålsuppe, blomkålssuppe, hvidkålssuppe eller hvad man nu har lyst til.
TW skriver også om supper.
Jeg har ikke fået set udsendelsen om suppe men det er optaget så måske jeg kan få nogle flere ideer der.
Betty
SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
Tungmetaller udrenset med EDTA efterår 2011
På TW diæt fra 1-1-2012