Forfatter Emne: Økonomi spørgsmål  (Læst 2365 gange)

Offline MrCordes

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Økonomi spørgsmål
« Dato: 14 November 2014, 15:10:06 »
Hej,

Jeg er igang med udredning af sclerose. Jeg er kommet til at tænke på hvordan økonomien ser ud.
Jeg er pt på dagpenge og ved ikke om jeg kan varetage et job på samme måde mere.
Så er der nogen af jer der kender til hvad man skal gøre? Hverken kommune eller fagforening kan give mig et svar.

Og så vil jeg også lige høre om i ved om der er okay at få en tatovering hvis man har sclerose?

Hilsen
Benjamin

Offline helleho

• Sr. Member
  • Lærer nyt hver eneste dag
    • Vis profil
Sv: Økonomi spørgsmål
« Svar #1 Dato: 14 November 2014, 22:13:51 »
Hej Benjamin!

Ja, til det sidste, en tatovering gør vist hverken fra eller til  ;)

Hvis du får diagnosen, så meld dig ind i scleroseforeningen. De er en god støtte, og har også socialrådgivere, der har svar til dig.

Undrer mig at fagforeningen melder hus forbi, den må være "gul"  8) - og da også kommunen...

Jeg kontaktede kommunen...

Pøj med det hele  :)

MSRR - EDSS 5,5 (Riget maj 14)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 15 November 2014, 08:16:15 »
Hej Benjamin.

Tatoveringer gør vist ingen forskel, det har jeg aldrig hørt om. Men man har jo hørt om, at enkelte har vist sig overfølsomme over for farvestoffet og har fået stærke reaktioner. Det er næppe godt at sætte hele kroppens immunforsvar i gang, den har nok at tage sig af med MS'en.  Du kan jo prøve med en lille tatovering først for at se om du kan tåle den, og så måske en større senere, hvis det er en stor, du vil ha'. Den røde farve skulle vist være den mest problematiske - har de engang sagt i TV.

Mht til økonomien, så er Helles råd rigtig godt. Jeg fik meget stor hjælp af min fagforening da jeg ikke kunne arbejde mere. Den var heller ikke 'gul', men en ordentlig fagforening. De gule er vist ikke til hjælp for nogen, når tingene brænder på.

Men meld dig ind i scleroseforeningen - de har folk, der kan hjælpe dig.

Og  pøj pøj i fremtiden.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 15 November 2014, 23:13:11 »
Hej Benjamin

Jeg vil på det kraftigste fraråde dig en tatovering. Dit immunforsvar er i forvejen på overarbejde, så der er ingen grund til at provokerer det yderligere.
Der er ingen lovgivning omkring farvestofferne tatovørerne bruger, kun vejledninger. Dvs. der bliver brugt altmuligt lige fra printerblæk, autolak og andet skrammel til forholdsvis uskadelige farvestoffer.

Huden er vores største organ og den er rigtig god til at optage stoffer via overfladen. Dvs. de farvestoffer, og hvad de nu indeholder af kemi m.m., man kommer på og sådan set ind i huden ved tatovering, går direkte videre til resten af kroppens organer inkl. hjernen.
DR har på et tidspunkt sidste år tror jeg, vist en dokumentar om emnet, det var ret rystende. Skal prøve om jeg kan finde den.

Her en artikel til at starte med...
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/03/11/122349.htm
og en mere, tror faktisk det er den Kontant udsendelse jeg henviser til ovenfor.
Tatovering: En tikkende bombe under huden
http://www.dr.dk/DR1/kontant/2011/05/31134738.htm

Mange hilsner
Jacob

« Senest Redigeret: 16 November 2014, 21:49:37 af Jesob »
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.