Forfatter Emne: Christians FMT-behandling hos Taymount  (Læst 15499 gange)

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Christians FMT-behandling hos Taymount
« Dato: 21 Marts 2015, 17:54:09 »
Hej!

Jeg er netop hjemvendt fra en 10-dages FMT-behandling hos Taymount i England.

Det har jeg gjort fordi jeg ønsker at finde ud af om det hjælper på mine MS-symptomer.

Faktisk fordi jeg ønsker at slippe af med min MS - ligesom nogle af de andre, som har oplevet det.

Jeg har, som andre med MS, myriader af spændende symptomer, som jeg gerne vil af med.

En af de symptomer som jeg gerne vil af med er, at mine ben er meget dårlige. Jeg går elendigt, og er nødt til at bruge en stok/krykke.

Selve behandlingen går ud på at tilføre tarmfloraen nye gavnlige bakterier, så de dårlige bakterier bliver bekæmpet og forsvinder.

Hilsen Christian

« Senest Redigeret: 26 Marts 2015, 12:38:56 af hag »
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Sv: Christians FMT-behandling hos Taymount
« Svar #1 Dato: 21 Marts 2015, 18:24:59 »
Mit håb er at få det ligesom dem her:

http://nubiome.com/blog/wp-content/uploads/2012/02/MS-Fecal-Microbiota-Transplant-poster-FINAL-21.jpg

Jeg fik at vide fra Taymount at nogle oplevede hurtige forbedringer, mens hos andre kunne der gå 3-6 måneder.
Nu på Gilenya.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 22 Marts 2015, 07:38:09 »
Jeg håber også for dig, at det vil hjælpe dig, Christian! Vi hører nærmere om fremskridtene, ik'? Uanset, om der er nogle eller ej.

Jeg har en ting i samme boldgade - tarme og deres betydning.

Jeg har lige købt bogen 'Tarme med Charme' og den kan jeg stærkt anbefale!!!!! Jeg er pt kun nået 40 sider ind, men er fuldstændigt 'hooked'. et er en moppedreng på lige omkring 300 sider.

Hun går til emnet på en ligefrem, bramfri og humoristisk måde, jeg har flere gange grinet højt. Men, emnet er alvorligt, og bogen er meget oplysende. F.eks.  spøger hun 'skider du rigtigt?' og jeg har nu fundet ud af, at jeg hele mit liv har skidt forkert. Det vil jeg fluks lave om på.

Jeg er som sagt kun lige startet på bogen, men er ret sikker på, at den kan fortælle, hvordan man bedst passer på sin tarm og dens beboere.

Den kan anbefales! Billigst hos Saxo.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 22 Marts 2015, 08:02:59 »
Hej Lisa

Jeg skal nok rapportere tilbage.

Lyder spændende med den bog - hvordan skider man rigtigt/forkert ??

Christian
Nu på Gilenya.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 22 Marts 2015, 09:56:00 »
Et spændende projekt, Christian. Bjarne og hans danske projekt, synes jeg ikke man hører meget til.

Jeg har også købt "Tarme med Charme" og bogen "Der er flere bakterier i et gram lort, end der er mennesker i hele verden" skrevet af Peter Worning fra Hvidovre hospital, hvor han bla. forsker i MRSA.

På omslaget står: Alt det du ikke vidste du ville vide om bakterier.  ::)

RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 23 Marts 2015, 06:43:08 »
Christian, man skider forkert, når man sidder forkert.

Mennesket er ikke oprindeligt designet til at sidde på et moderne wc, når man skal af med tarmens indhold. (Se, jeg kan godt sige det pænt)! Når man sidder i oprejst stilling på tronen, bliver der en unaturlig krølle på tarmen, som hæmmer 'troppernes fremmarch'.

Man skal i stedet sidde på hug, som naturmennesker gør. Det bevirker, at den nederste del af tarmen bliver strakt ud og lige, og så ryger 'klumpen' ud af sig selv, og det aflaster tarmen, og man undgår bl.a. hæmorider og et unødigt pres på indervæggen af tarmens nederste del.

Nu vil de fleste nok sige, at 'jamen, det kan jeg jo ikke'. Men det kan man godt - man kan efterligne en hugsidning. Man  har en lille skammel eller andet, som man placerer fødderne på, og så læner man overkroppen lidt forover, så har man samme stilling som på hug, og - voila - alt ryger ud nærmest af sig selv, og man har ikke belastet 'endestationen'. Jeg har i mange år haft en bastkurv stående på gulvet vedsiden af wc'et, som jeg har toiletpapirsruller i, og den er nu udnævnt til at fungere som skammel.

Så nu skider jeg rigtigt.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 23 Marts 2015, 09:02:05 »
Folk fra Indonesien sidder rigtigt. Dengang jeg sejlede, havde skibet et indonesisk reparationsgæng om bord, og en dag jeg skulle forrette, åbnede jeg en dør til et fællestoilet, som ikke var låst, og til min overraskelse sad der en indoneser i hugstilling med fødderne plantet solidt på toiletbrættet.
Noget af et kultursammenstød der der fandt sted, men faktisk var det jo så ham der gjorde "det" rigtigt.

Så på med vanten, Lisa. :)
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 24 Marts 2015, 17:46:07 »
Hej Christian.. Hvordan gjorde de det .. Skulle du på en diæt først og så tage piller eller hvordan..? Jeg ved at den som Bjarne ser på i dk omhandler dobbelt kapslet kapsler og en ret hårdt diætinden således at tarme er klar til de nye bakterier
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline maja

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 24 Marts 2015, 20:09:41 »
Hej Christian, jeg synes det er så spændende med dit projekt og jeg håber sådan at du kan mærke en bedring!

Jeg overvejer selv at gå i gang med projektet herhjemme. Jeg har fundet en mulig sund donor :)

Men jeg vil rigtigt gerne vide mere om din tur og om det er et sted du vil anbefale?
Hvor mange behandlinger fik du i den tid du var afsted? Hvor mange penge kom du af med i alt for behandling, ophold og rejse? Hvordan klarede du turen, med dine ikke så gangbare ben (mine er heller ikke hvad de har været, så er lidt nervøs for at skulle ud på endnu en rejse)

må bakterierne være mangfoldige og sunde :)

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 25 Marts 2015, 15:33:55 »
Hej - jeg er lidt plaget af at skulle gå på arbejde  :o ,  men jeg skal nok give en opdatering i aften.

christian
Nu på Gilenya.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 26 Marts 2015, 10:01:38 »
Så er jeg klar med en foreløbig status. Jeg fik 10 behandlinger hos Taymount i England. Behandlingerne starter første dag med en colon irrigation (tarm skylning). Herefter får man FMT - altså tilførsel af FMT-materiale fra en donor. Der er to søde sygeplejersker, som har gjort det mange gange før, og men guides igennem det hele. Man skal ligge på den ene side, imens en slange føres op (bagfra). Herefter indføres FMT, efterfulgt af saltvand. Så skal man ligge 10 minutter på ryggen, maseres i tarmene og til sidst 10 minutter på siden.

Efter min behandlingen er status nu:

• Min mave er kommet helt på plads igen. Jeg har haft store problemer med min mave, og jeg kunne helt sikkert mærke at mine maveproblemer gav forværrede MS-symptomer. Det er slut med det - faktisk var min mave på plads igen allerede efter første behandling (bilder jeg mig ind)!
  • Min søvn er blevet helt fantastisk. Jeg sover som en (snokende?) baby. Før behandlingen var jeg vågen mange gang om natten, og lå og rodede rundt. Så meget bedre søvn nu.
  • Bedre hud. Specielt på mine fødder har jeg haft små sår, og hud der skaldede af. Det er nu helt væk - jeg har smukke fødder igen. ;D ;D
  • Mine ben er desværre stadig dårlige. Jeg går ikke godt, og går med stok. Jeg troede under behandlingen at det var blevet bedre, men det tror jeg nu ikke længere at det er. Det er jeg ked af, for jeg havde hørt historier fra Taymount om en fyr der smed stokken efter behandlingen.
  • Min balance er stadig dårlig. Jeg sejler desværre stadig rundt, så intet nyt under solen der endnu.

Men jeg har fået at vide af Taymount at forbedringerne kommer for nogen hurtigt, og for andre langsomt. Så jeg venter tålmodigt. Der kan gå 3-6 mdr.

Før man tager over til Taymount skal man igennem en konsultation, og igennem et forberedelsesforløb. Forberedelserne går primært på at få tarmene i en stand så de kan modtage FMT behandlingen. Så det er piller der får tarmindholdet blødere, tarmskylning og lignende.

Diætmæssigt er der ikke nogle ændringer før efter behandlingen. Så skal man undgå gluten, spise mange friske grøntsager samt holde sig fra sukker. Ligeledes skal man spise prebiotics og probiotics

Christian
« Senest Redigeret: 26 Marts 2015, 16:58:11 af hag »
Nu på Gilenya.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 26 Marts 2015, 12:48:43 »
Her er en video fra Taymount med ham fyren med MS jeg skrev om før:

https://www.youtube.com/watch?t=498&v=JRgJhuu7U6k

christian
« Senest Redigeret: 27 Marts 2015, 11:51:00 af hag »
Nu på Gilenya.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 27 Marts 2015, 11:50:22 »
@Lisa: Spændende med skideriet - det vil jeg også tænke over fremover  :P

@Maja:  Det lyder godt med din sunde donor. Jeg fik 10 FMT behandlinger. Taymount ligger i Hitchin, som er en forstad til London. Jeg boede på Hotel The Sun i Hitchin, som er i gå afstand fra klinikken. Behandlingen er ikke helt billigt desværre - den koster 4000£ plus en test og så var der hotellet, som jeg nok gav ca 10.000 kr for. Fly derover var ikke slemt - Easyjet (ca 600 kr hver vej). Ja mine ben havde jeg det lidt hårdt med, men jeg fik faktisk handicap hjælp både i Kastrup og i Luton lufthavn.

@Anders: Diæten kommer først efter behandlingen: ingen gluten, ingen sukker. Masser af grøntsager og fedt fra "Grass-fet" dyr. Før behandlingen skal man forberede sine tarme med nogle piller, tarmskylning og en Moviprep omgang (noget sødt stads, som får det hele til at løbe ud).

@Per: Ja det er vist rigtigt - der er rigtigt mange bakterier i tarmene - det der er vigtigt er,om de er gode venner med din krop eller ej. Jeg fik lavet en analyse af min tarmflora inden jeg tog over til Taymount, og den viste at mine gode bakterie i tarmen var helt i bund  >:( Den analyse skal gentages 3 måneder efter FMT behandlingen - så må vi se hvordan det ser ud da.

Christian
« Senest Redigeret: 28 Marts 2015, 08:37:19 af hag »
Nu på Gilenya.

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 27 Marts 2015, 14:11:59 »
Fantastisk, Christian, at du har genoplivet det bedste sted på nettet. Smart detalje at du selv kan reparere teknikken. Det lyder enormt spændende at du tester FMT.
Da jeg begyndte Wahls diæt i 2012 var det blandt andet med den tanke, at jeg måske kunne opnå et resultat som kunne minde om en FMT. Det kan sikkert ikke sammenlignes rigtigt, men mine resultater minder lidt om dine: Jeg er lidt kvikkere, sover bedre, færre føleforstyrrelser i fødder/ben, mave fungerer bedre. Men desværre med den samme ’detalje’ at jeg også har fået en stok. Diæten virker for mig tilsyneladende mindre overbevisende på svigtende gangfunktion.
Jeg fik i oktober 2013 lavet en test for fødevareintolerance. Ifølge testen tåler jeg hverken gluten, mælk, gær, æg, tang og en hel del mere. Med enkelte undtagelser passer pluslisten overraskende/mystisk godt med TW-diæten. Selvom jeg kombinerer listen over fødevarer som jeg godt tåler (iflg. blodprøven) med TW’s diæt sker der dog ingen mirakler, jeg fortsætter dog ufortrødent med at følge begge retninger. Fødevareintolerance er et mærkeligt emne. For nogle år siden ville jeg have sværget at jeg tåler hvad som helst. (http://genarrayt.dk/alm-fodevaretests/  - tak for tippet Birte).
Kan man måske få målt sin tarmflora i DK for at få en idé om FMT kunne være en god idé? (…måske der hvor Bjarne skulle hen…?)
Fortsat rigtig god fremgang efter FMT Christian, bedste hilsner Signe
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 28 Marts 2015, 12:18:25 »
Chr. tak for opdateringen.

Hvor fik du lavet en forhåndsanalyse af tarmflora? Er det noget alle kan få foretaget??