Forfatter Emne: Biotin  (Læst 14296 gange)

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
Biotin
« Dato: 16 Juni 2015, 21:12:58 »
synes det er på tide Biotin får sin egen tråd. Ved ikke om noget skal flyttes hertil men det må andre afgøre og evt flytte.

Jo Birthe, jeg har haft en periode hvor jeg var sulten hele tiden og har også taget et par kilo på (hurra) men nu er min sult som den plejer men jeg er meget tørstig og drikker nemt en halv liter mere om dagen.

Jeg tror jeg vil stille et glas piller ved min seng og tage de første tidligere end jeg plejer. Måske skulle jeg også overveje at dele dem mere ud over døgnet.

Betty
SPMS. diagnose i 2004. Liberated hos Euromedic Poland (Dr. Simka) 12. maj 2010
Tungmetaller udrenset med EDTA efterår 2011
På TW diæt fra 1-1-2012

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Biotin
« Svar #1 Dato: 17 Juni 2015, 12:55:12 »
Godt initiv Betty  ;)

Håber at nogen vil flytte de tidligere indlæg, for jeg har skrevet nogle gange i den anden tråd (forskningsnyheder); men nu skal jeg nok prøve at skrive her.
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #2 Dato: 18 Juni 2015, 08:13:14 »
Hej Søren.
Svarer i denne tråd til dit sidste indlæg under forskningsnyheder.
Jeg tager ikke antibiotika i øjeblikket, men da jeg har gjort det mange omgange tidl., så tænkte jeg, at det kunne være gået ud over omdannelsen af biotin.
Det er godt med al din viden, Søren, så vi får tingene mere på plads.
Vender tilbage om min oplevelse af biotin, når jeg har været på et stykke tid. Tager samtidig stor dosis af folsyre, da jeg også får en opblødning den vej.
Har ligeledes bestilt Pyridoxal-5' -Phosphate: http://www.terrytalksnutrition.com/weekly-articles/2012/04-27/the-life-saving-value-of-pyridoxal-5-phosphate-p5p-and-magnesium/, som også må afprøves. Tænker ikke biotin kan gøre det hele.
Birte
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 18 Juni 2015, 12:06:06 »
Nja, tilsyneladende gør biotin det meste. Problemet med biotin, er at det udskilles lynhurtigt fra kroppen (halveres på 1 time og 50 minutter), mens mange af de andre B-vitaminer har en halveringstid på flere dage, så tilførslen af dem er ikke så kritisk (men derfor skal man selvfølgelig ikke mangle dem).

Der er lidt nyt fra Medday (det franske firma, som fandt på at bruge biotin til sclerose).
Tilsyneladende mener de det alvorligt: I samarbejde med et andet firma planlægger de opstart af et kæmpe produktionsanlæg til fremstilling af højkoncentreret, farmakologisk rent biotin.

http://www.dsm.com/corporate/media/informationcenter-news/2015/06/2015-06-17-medday-and-dsm-announce-a-partnership-to-produce-pharmaceutical-grade-d-biotin-to-treat-progressive-multiple-sclerosis.html

MvhS
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #4 Dato: 18 Juni 2015, 13:09:53 »
Enig Søren, tror også at biotinen kan have en stor rolle.
Biotin understøtter bl. a. fedtsyreproduktionen, så selvom tabletterne er vandopløselige, så tager jeg dem sammen med, i mit tilfælde, olivenolie.
Ikke fordi vi direkte kan sammenlignes med hunde, men her er godt læsestof: http://www.danske-dyreinternater.dk/biotin-til-hunde-katte
Jeg har ikke fået min bestilling fra England endnu, men selv med helsekostens små biotin tabletter, kan jeg mærke fremgang, har taget mange.. Gad vide, om det er fordi min fedtsyreprofil er blevet normal efter 4 mdr.s indtag af flere forskellige olier.
Generelt for at komme til at gå bedre, så føles det som om det meste af rygraden må blødes op.
Birte
« Senest Redigeret: 18 Juni 2015, 15:02:13 af bitte Mormor »
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 18 Juni 2015, 14:58:06 »
Hej Søren

Vil bare lige sige at jeg er glad for dine forklaringer, du er god til at oversætte fra (dyr)lægesprog til menneskesprog, så selv jeg kan forstå det.

Rigtig god dag til jer allesammen

Betty
På TW diæt fra 1-1-2012

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 19 Juni 2015, 11:44:19 »
Lidt mere nyt fra Medday, flere positive resultater fra første fase 3 afprøvning  :).

Måske skal man holde sig til overskrifterne, biotin er ingen mirakelmedicin; men det hæmmer progressionen og forbedrer EDSS-tallet. Min teori er, at jo værre man har det (højere EDSS-tal), jo mindre virker det og omvendt, jo mindre man er angrebet, jo bedre virker det (kun min egen teori, da det ikke er noget som fremgår af resultaterne fra den her afprøvning, i det første forsøg oplevede to af patienterne ingen forbedring, men de havde også en EDSS på 8,5).

http://www.prnewswire.com/news-releases/medday-reports-additional-positive-data-of-its-pivotal-phase-iii-study-with-md1003-in-patients-with-progressive-multiple-sclerosis-508351431.html

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #7 Dato: 20 Juni 2015, 12:47:57 »
Jeg synes det er stærkt og flot modigt af Medday og DSM Nutritional Products at gå i partnerskab om produktet MD1003. Medicinalbranchen og sikkert også næringstilskudsbranchen er benhård og det gælder om at satse i tide.
Dermed ikke sagt, at jeg tror dette produkt kan komme til at gavne mig.
Som jeg forstår det, gælder det blandt andet om at få gang i Krebs' cyklus, og det er der sikkert mange måder, der er i stand til.
Jeg venter på min bestilling af biotin fra UK, og imens er jeg på nr. 2 bøtte af Natur Drogeriets lavdosis biotin tilskud. Idag føler jeg at, at jeg har brug for en 'næsten' hviledag, med hensyn til biotin. Mit hoved kan ikke følge med og vil have B6 og Magnesium, som også understøtter Krebs' cyklus. Jeg har også lige læst, at sammensætning af B5 og coenzym A også kan gøre underværker.
Hvorom alting er, så er sandheden for mig i dag helt sikkert anderledes i morgen, og endelig, endelig føler jeg kraftigt, at jeg ikke må presse mit system, men give det tid til at tage imod de nye balanceringer. Det er vigtigt for mig ikke at få en krop i afhængighed, for hvad kommer bagefter en megakur? Det dilemma har jeg været igennem mange gange til dato, og jeg må vel snart blive klogere.
Men helt sikkert, biotin har indtil videre skubbet godt igang, så jeg bliver ved.

Birte
« Senest Redigeret: 20 Juni 2015, 14:36:48 af bitte Mormor »

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 04 Juli 2015, 20:45:46 »
Jeg har det stadig super med Biotin. Min zoneterapeut mener at Biotin "spiser" andre B-vitaminer så jeg er begyndt at tage en multi-B også og så blev jeg anbefalet MSM så jeg er begyndt på denne nye cocktail og hold da op en masse energi jeg har fået. Tror det er lidt for meget så jeg forleden gik helt død, men nu er jeg i fuld omdrejning igen. I løbet af den sidste ugestid har jeg ud over det sædvanlige fået ordnet terrassen, fugerne mellem stenene er kradset op og der er kommet nyt sand på og nu er jeg igang med at male plankeværk!! Er altså nødt til at holde siesta midt på dagen men heldigvis er der lidt god tennis at se på når det er for varmt ude.
Ved ikke om det er biotinen som gør det eller er det bare fordi jeg går bedre og nu ikke skal bruge så megen energi på at gå?
Vil være dejligt hvis det hurtigt bliver godkendt.

Betty
På TW diæt fra 1-1-2012

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #9 Dato: 05 Juli 2015, 09:25:43 »
Hej Betty.

Jeg tror virkelig du har fat i noget godt. Dejligt at det virker, at du går bedre. Sammen med TW diet og de andre ting du gør, må det blive en win-win situation.

Har selv i mange år taget B-complex, men er dog nu gået fra det. Det siges mest, at man ved overdosis af et B vitamin kan få underskud af andre, men det udpensles ikke, hvad det præcist handler om. Når alle B vitaminer tages samtidig, er der sikkert nogle, der er stærkere end andre, og så opstår der også mangler på længere sigt.

I forbindelse med søgning om Biotin forstår jeg nu, at panthotensyre B5 og Biotin B7 lidt hjælper på samme symptomer, og evt. kæmper om enzympladserne. Min tanke er nu, at B5 let kan overdøve Biotinen i længden.

Denne info synes jeg er vigtig:  http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/druginfo/natural/313.html:
Biotin and vitamin B5 taken together can each reduce the body's absorption of the other.
Alpha-lipoic acid and biotin taken together can each reduce the body's absorption of the other.

Søren har tidl. skrevet at biotinen optages og forsvinder hurtigt igen, er åbenbart evt. bare lige inde at vende i mitocondrierne:  is believed to be stored in mitochondria/http://www.biotin.com.
Er der ikke nok biotin tilstede opstår let oxitative skader: http://jn.nutrition.org/content/137/1/25.full

Jeg synes, det er rigtig spændende det her med biotin, er selv i gang med 10mg. tabletter.
Birte
« Senest Redigeret: 05 Juli 2015, 15:09:25 af bitte Mormor »

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 13 Juli 2015, 16:26:17 »
Vil bare lige sige at Swanson lige nu har Biotin på tilbud til 3.29 $ (omkring en trediedel af normalprisen) så jeg har købt lidt til lager (jeg hamstrer aldrig men køber gerne til lager).

Betty
På TW diæt fra 1-1-2012

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 23 Juli 2015, 22:04:12 »
 8) Har fundet en ny leverandør af biotin i UK. Det er rimeligt billigt med 10 mg i 200 stk. dåser. Se firmaet her: http://www.amazon.co.uk/gp/product/B00SZ0FYYO?redirect=true&ref_=s9_simh_gw_p121_d0_i1
Det er et "Amazone"-produkt, så de er rimeligt effektive med at sende, selv om deres hjemmeside er lidt indviklet.
Er lidt skeptisk over de der "time release" piller, da jeg er bange for,at det er et "no-release" produkt eller et "very little release" produkt  ???

Har også kigget lidt mere på, hvad der er skrevet om biotin og multipel sclerose:
Tilsyneladende mærkes de første forbedringer tidligst efter 2 måneder, gennemsnitligt efter 3 måneder og senest efter 8 måneder. For mit vedkommende må jeg indrømme at jeg ikke har mærket en snus endnu; men der er også kun gået 1,5 måned. Forhåbentligt er det ikke fordi det er et "no-release" produkt.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 20 ſeptember 2015, 11:52:45 »
Nogen af dem som har eksperimenteret med biotin, der har oplevet noget positivt?

Har selv skiftet lidt mellem forskellige leverandører og har endnu ikke mærket en snus. P.t. tager jeg 100 mg biotin 3 x dgl. fra Incite, sendt via Amazone (se link i tidligere indlæg). Når man skal tage 10 tabletter 3 x dgl. er det godt at tabletterne er meget små og leveres i dåser med 200 stk. i hver.

Gennemsnitligt skulle der gå 3 mdr. inden der er nogen effekt og jeg har kun taget Incite biotinet i én måned, så det er for tidligt at forvente noget.

Der kan dog være flere årsager til, at biotinet ikke virker:
1. Mest sandsynlige: tabletterne indeholder ikke den mængde biotin som står på pakken.
2. Tabletterne indeholder ikke D-biotin. Biotin findes i vistnok 8 forskellige former, hvor det kun er én form, D-biotin, som er biologisk aktivt. Hvis det er andre former for biotin, som tabletterne indeholder er det spild af penge.
3. Biotinet bliver ikke optaget, men ryger ud med alle de andre affaldsstoffer. Kunne være tilfældet med Time release tabletterne, hvor en bruger på Swansons hjemmeside skriver at de passerer mave-tarmkanalen upåvirket.

Derfor kunne det være godt at vide om der er nogen, der har gode erfaringer med biotin og hvad det er for en producent, man har gode erfaringer med. Men husk at der skal være en god og sikker virkning efter flere måneders brug af biotin.

Offline Betty

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 27 ſeptember 2015, 15:56:39 »
UPS!! Undskyld, kan i se den dårlige samvittighed lyse?

Jeg har nu taget Biotin i stor mængde i mere end 3 måneder. Synes helt klart jeg har fået mere energi, men jeg bruger den også straks den er der så jeg er stadig lige træt om eftermiddage og aftenen men jeg har bare lavet meget mere. Svært at sige hvad der er sket, men tænker tit på at wauw alt det du har lavet i dag. Jeg synes jeg går bedre men har et par gange været til Kranio Sakral Terapi og det har selvfølgelig også haft stor indflydelse men har flere gange tænkt, hov hvad var det lige du gjorde der? Det kan du jo slet ikke!! Den snurrende jeg har haft i nogle fingre på venstre hånd er nu helt væk om formiddagen og er nu kun en lille smule sidst på dagen.
I går var jeg til tøse-frokost med meget snak og holdt ud i otte timer!! Normalt ville det højst være et par timer og i stedet for i dag at ligge brak, har jeg været et par timer i haven og nu er jeg ved at vaske.
Hvis nu man finder ud af at det hele bare er placebo så lad være med at fortælle mig det, jeg nyder det og har slet ikke tid at følge med herinde.

Søren: hvordan finder jeg ud af om det er D-Biotin jeg tager? Det er time-release fra Swanson

Betty
På TW diæt fra 1-1-2012

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 27 ſeptember 2015, 16:43:11 »
OK, havde da håbet på lidt mere og om det er biotinet der virker er jo ikke ligefrem lysende klart. Har kun bemærket at ens urin har en dårlig lugt og det kan næsten kun være biotinet, men jeg synes ikke at det virker overbevisende på sclerosen. Måske er der ikke gået lang tid nok endnu (er på 2. måned med Incite biotin). Det er svært, hvis ikke umuligt at sige om det er biotinet der virker på dig, Betty. Måske må vi vente på, at der bliver godkendt et "officielt" præparat (har godt nok ikke så god tid).