Forfatter Emne: Biotin  (Læst 14297 gange)

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Biotin
« Svar #45 Dato: 01 April 2016, 12:56:25 »
Har nu skrevet til Sundhedsministeren, håber at det giver resultater, så vi får en behandlingsmulighed, vi har alt at vinde og intet at tabe. Hvem vil dog protestere mod en behandlingsmulighed til en alvorlig, stærkt invaliderende sygdom uden bivirkninger? Iøvrigt er det vand på regeringens mølle at styrke indsatsen på sundhedsområdet. Desværre blev det sendt via Sundhedsministeriets hjemmesidce, så linjeskiftene forsvandt, hvilket gik ud over den kunstneriske kvalitet. Håber det går alligevel.:

Behandling af progressiv multipel sclerose
Kommentar eller spørgsmål *    Til Sundheds og ældreminister Sophie Løhde: MEDICIN TIL PATIENTER MED PROGRESSIV MULTIPEL SCLEROSE Vi vil behandles nu! Progressiv multipel sclerose er en alvorlig, stærkt invaliderende sygdom, som man ikke kender årsagen til og som man hidtil ikke har kunnet behandle. Prognosen er meget sikker og enkel: Ned ad bakke! Vi er anslået mere end 5.000 patienter med progressiv sclerose i Danmark. Nu har et fransk medicinalfirma fundet ud af, at højkoncentreret biotin har en positiv effekt på progressiv sclerose. Medicinen har været igennem to fase 3 forsøg, som begge har vist at biotin hæmmer progressionen, forbedrer symptomerne og ikke har nogen bivirkninger. Desværre regner firmaet med, at der vil gå 1,5 til 2 år før midlet bliver godkendt af EMA . Desuden fremgår det af et af forsøgene, at jo tidligere man kommer i behandling, jo bedre virker medicinen. Derfor er det vigtigt, at komme hurtigt i gang. Vi patienter har mulighed for at få nyudviklet medicin, som såkaldt ”compassionate use” før det bliver godkendt, hvis der ikke findes anden godkendt medicin og hvis en læge ordinerer det. Vi har altså for første gang en enestående mulighed for behandling af en meget invaliderende og ubehagelig sygdom. Jeg har selv spurgt min speciallæge og har desværre fået et negativt svar. Jeg har også fået et negativt svar fra en speciallæge med speciale i multipel sclerose på Rigshospitalet. Så vidt jeg kan se skyldes de negative svar væsenligst uklar lovgivning og at de kliniske forsøg ikke var store nok. Der er i EU-reglerne ikke noget krav om størrelsen af forsøgene, blot at medicinen er underlagt kliniske forsøg. Detaljerne i de to kliniske afprøvninger er endnu ikke fremlagt; men der er offentligtgjort delresultater, som viser at biotin har en statistisk signifikant virkning på progressiv sclerose, så størrelsen af de kliniske forsøg kan ikke have betydning. De danske regler for ”compassionate use” er noget uklare, så man kan til en vis grad godt forstå lægerne; men der har tidligere været anvendt medicin i Danmark, som endnu ikke var endeligt godkendt. Nu er den eneste hindring for behandling i Danmark, tilsyneladende danske lægers manglende kendskab til reglerne. Jeg har fået oplyst, at man i flere andre EU-lande allerede er startet med ”compassionate use”- programmer med biotin, blandt andet i Frankrig, hvor mange scleroseafdelinger har erfaring med medicinen, fordi de kliniske forsøg blev gennemført her. Måske kunne denne sag give anledning til, at vi i Danmark fik en mere klar lovgivning om ”compassionate use” i lighed med andre EU-lande? En lovgivning, som bygger på artikel 83 i forordning 726/2004. Artiklen er frivillig at følge for det enkelte medlemsland; men indeholder nogle udmærkede og detaljerede regler for ”compassionate use”, så det ville gøre de danske regler meget mere klare, hvis vi indførte forordningens regler i dansk lovgivning. Uklar lovgivning kan begrænse patienternes rettigheder, gøre lægerne usikre på gældende ret og uvurderlig tid kan gå tabt for patienterne. I håb om en snarlig behandlingsmulighed.

Så må se, hvad der sker.
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #46 Dato: 04 April 2016, 10:43:30 »
Meget fint Søren - så må vi håbe at de reagerer på det.

Får du mon svar på dit brev?

christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #47 Dato: 05 April 2016, 13:47:45 »
Hej Christian

Åbenbart er du mere "compassionate" end Rigshospitalet (du skriver jo i din undertekst at du har attakvis sclerose, så egentlig burde du ikke interessere dig for progressiv sclerose...)

Har ventet en uge på ministerens svar; men åbenbart har jeg ramt et ømt punkt hos Lægemiddelstyrelsen (som nok skal svare på spørgsmålet for ministeren) fordi de ikke er færdige med vejledning og ansøgningsskema (der er ikke noget indhold, hvis man følger linkene på det på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside). Så det kan nok tage lidt tid før jeg får svar.
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #48 Dato: 05 April 2016, 14:04:45 »
Hej Søren

Ja da - jeg er compassionate ;D

Søren - du kan jo også prøve at lave en "Petition" på change.org, og få så mange som muligt til at skrive under.

Jeg har lige skrevet under på denne (godnok fra Australien): https://www.change.org/p/australian-health-minister-people-with-multiple-sclerosis-need-access-to-cardiovascular-screening?recruiter=498507575&utm_campaign=signature_receipt_fb_dialog&utm_medium=facebook&utm_source=share_petition

christian
Nu på Gilenya.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #49 Dato: 06 April 2016, 08:15:19 »
Yeps, har også lige skrevet under.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #50 Dato: 06 April 2016, 09:05:22 »
Tak for det Lisa - ja jeg fik faktisk besked om det  :)

christian
Nu på Gilenya.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #51 Dato: 08 April 2016, 11:59:01 »
Prøver stadig at gang i behandlingen med biotin i Danmark, selv om jeg indtil videre har løbet panden mod flere mure.

Sidste info:
-Har endnu ikke hørt noget fra sundhedsministeren.
-Har fået en pris på produktet fra leverandøren, det er såmænd ikke dyrere end anden sclerosemedicin, tværtimod lidt billigere; men der er selvfølgelig 5000 patienter man ikke har brugt penge på før.
-Der er en neurologikongres for europæiske neurologer i København i slutningen af maj måned: The European Academy of Neurology (EAN) taking place in Copenhagen from May 28 - 31, 2016. Her vil der med garanti blive snakket biotin.
-Leverandøren forsøger at få lederen af forskningsprogrammet,  Frédéric Sedel til Danmark for at holde nogle møder med danske neurologiske afdelinger.
-Frankrig har netop rundet behandling af 1.000 patienter med biotin (måske skulle man flytte til Frankrig? Desværre er jeg ikke særlig god til fransk.)
-Leverandøren har forsøgt at holde nogle møder med de neurologiske afdelinger; men har løbet panden mod en mur, åbenbart er de danske læger meget lidt progressive, nærmest lidt tilbagestående Lad os se om den fremtidige udvikling kan sætte lidt skub i sagerne.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #52 Dato: 11 April 2016, 15:44:43 »
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #53 Dato: 13 April 2016, 18:47:51 »
Større firma=større reklamebudget (det er efterhånden min erfaring at det gør indtryk på lægerne..), ocrelizumab er slet ikke undersøgt til SPMS (at det skulle virke på SPMS er en antagelse.....) og det er et monoklonalt antistof. Betyder at det har flere og alvorligere bivirkninger.
Bemærk at biotin endnu ikke har vist nogen bivirkninger (måske derfor at lægerne har svært ved at sluge det)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #54 Dato: 05 Maj 2016, 09:22:38 »
Og her er en advarsel i.f.m. hvis man har stofskifte problemer (som jeg) og tager biotin. Det er ikke helt uproblematisk.

http://endocrinenews.endocrine.org/january-2016-thyroid-month-beware-of-biotin/
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #55 Dato: 06 Maj 2016, 11:49:31 »
Njaeh, det er kendt at biotin kan give problemer med nogle blodprøver (efter at franskmændene bortopererede skjoldbruskkirtlen hos en patient i et af deres kliniske forsøg, det viste sig dog senere, at det var blodprøven, som viste forkert og ikke patienten der var syg, før operrationen....)
Problemet opstår med test, som bruger biotinolerede antistoffer, f.eks. TSH-testen for forhøjet stofskifte. Bedste råd er, at holde pause med biotin ca. 1 uge før testen. Det er ikke alle der har problemer; men det er godt at vide.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #56 Dato: 08 August 2016, 13:42:43 »
I ny, og desillusioneret udgave.... :-[
I min navitet troede jeg, at læger var til for at gøre det bedste for deres patienter; men nej, der er andre ting der er vigtigere: Karrierermuligheder, hensynet til kolleger og det hellige broderskab der åbenbart er mellem neurologer. At man lider af en stærkt invaliderende sygdom, hvor der ikke findes nogen godkendt medicin til, og virkningen af højkoncentreret biotin er dokumenteret med to signifikant positive fase 3 kliniske forsøg, gør ikke noget indtryk.
Rent juridisk er der ikke nogen problemer. Lægerne har altså ikke nogen undskyldning her. Lægemiddellovens §  29, stk. 1 om udleveringstilladelse giver mulighed for at ordinerer det og reglerne om enkelttilskud giver mulighed for finansiering.
Andre EU-lande er allerede begyndt at behandle patienter med progressiv sclerose: Frankrig behandler mere end 2.000 patienter, Sverige og flere andre EU-lande er gået i gang.
Mit håb går til scleroseforeningen (som vistnok stadig arbejder på sagen) og EMA og franskmændene (franskmændene, Medday Pharma skal ansøge om godkendelse og EMA skal godkende det). Så kan lægerne ikke undslå sig længere.