Forfatter Emne: Fedt  (Læst 3740 gange)

Offline Søren P

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Fedt
« Dato: 19 Juli 2015, 16:02:52 »
Hej
 Syntes det er pusigt at, myelinet omkring nerverne hovesageligt består af kolesterol. Det samme, består meget af  hjernen af. Gad vide om de kolesterol forskrækkede læger Tager hensyn til det når de anbefaler Fedtfattig kost til sclerose patienter. Man skal vel bruge fedtstofferne til at reparere myelinet og plaks.
Ham her HansRønne har nogen fornuftige råd omkring kost og kost tilskud:  http://www.langtfedtliv.dk/
   Mange hilsner Søren

Offline Hans-Ronne

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Sv: Fedt
« Svar #1 Dato: 20 Juli 2015, 07:28:43 »
Hej Søren

Det er Hans Rønne her, tak for dit indlæg.

Alle har brug for en sund og rigtig kost inklusiv de sunde fedtstoffer, som er mættet fedt (smør, kokos fedt, fedt på kødet), kolesterol, enkelt umættet som oliven og avocado olier.

Dertil de fler-umættede essentielle fedtstoffer
3 g. omega-3  (er anti-inflammatorisk)
9 g. Omega-6  (er inflammatorisk)

Disse 2 olier indgår direkte i immunsystemets normale reaktioner hvor omega-3 hæmmer betændelse, mens omega-6 fremmer betændelse.

De Omega-6 rige olier bør helt undgås, for vi får nok omega-6 i forvejen.
Omega-6 rige olier: solsikke, majs, soja, madolie, rapsolie (20% omega-6), Becel (35% omega-6), margarine lavet ud fra disse.

Enkelt umættede vegetabilske olier, indeholder også Omega-6
Olivenolie (11% Omega-6), Avocado Olie (12% Omega-6)

Når alle fortæller dig at vi skal have masser af fler umættet fedt, er det direkte mis-information og skadeligt.

Specielt når det gælder sygdomme hvor immunsystemet er involveret (autoimmune, allergi, MS), er det vigtigt at holde regnskab med Omega-3/6, så man får det rette forhold.

Andre ting der fremme betændelse, bør man også nedsætte, det gælder: sukker, hurtige kulhydrater og kalk (over det anbefalede, de fleste får for meget kalk).

Anti-oxidanter er vigtige til at neutralisere skadelige frie radikaler.

Efter dit indlæg, kiggede jeg lidt på MS og Kost og har lavet en side om mine betragtninger, hvor jeg kigger på:

1) Forbedre immunsystemet
2) Forbedre fedtsammensætningen, nervernes myelinskeder består af fedt.
3) Hjælpe nervetransmissionen
4) specielle kosttilskud til MS

siden finder du her:
http://www.langtfedtliv.dk/hjerne-og-nerver/multiple-sklerose-alternativ-behandling/

Hilsen Hans Rønne

Offline Hans-Ronne

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 20 Juli 2015, 08:29:51 »
Søren
Du har helt ret vedr kolesterol!

Kolesterol er livsvigtig og ikke ansvarlig for nogen sygdom, tværtimod kolesterol er vores ven som hjælper os med at reparere skader.
Heldigvis syntetiserer vi selv kolesterol, hvis vi ikke får nok via kosten, idet denne funktion er lagt ind i alle celler.

Kolestrol er et vigtig element i cellemembranen. Kolesterol indgår som en stor del af myelin skeder og dermed hjernen.
Kolesterol er udgangspunkt for syntese af mange hormoner (steroid hormoner), aldosteron, cortisol, kønshormonerne og for D-vitamin.

Kolesterol medicin blokkerer for den naturlige og livsvigtige syntese af kolesterol og er en dårlig ide for alle mennesker, især for MS.

Mættet fedt
Mættet fedt er sundt og ikke ansvarlig for nogen sygdom. Det giver os stabile cellemembraner og godt helbred.

Kokos fedt er næsten ren mættet fedt og super kost, en gave til dit helbred, især er den god for hjernen p.g.a mange kortkædede mættede fedtsyrer som er karakteristisk for kokosfedt.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 20 Juli 2015, 13:08:59 »
Tak til Søren og Hans for nogle meget informative links om kost og fedt.

Jeg har oprettet en ny tråd i afsnittet med bl.a. kost, og kaldt den 'nyttige links'. Her har jeg kopieret jeres links over.

Jeg vil foreslå alle, at hvis man finder et godt link med viden om kost, så kan linket kopieres ind i tråden, så de gode links altid er samlet og til at finde på ét sted.

Det var/er meget interessant læsning, Hans, nu vil jeg gå ud og tage en skefuld kokosolie.    :D
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Søren P

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 20 Juli 2015, 19:37:10 »
 Hej Hans
Super godt du kommer her, og byder ind med alle de gode råd. Håber virkelig de kan hjælpe en masse syge menesker.
 Jeg tror især kokosolie, er virkeligt godt som du siger, I modsætning til Jerk W Langer Med flere.
 Har lige købt,en dosis magnesium fra matas i dag. og droppet min D vitamin med kalk  Som sclerose  ambulatoret anbefaler.( For masser af sol).
 Maser af fisk, af de gode ikke opdrættede, må vi have,
 Har skrevet til min læge og sagt hun kan glemme at sætte mig på stetiner,
    Mange hilsner Søren :)

Offline Hans-Ronne

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 20 Juli 2015, 22:11:42 »
Hej Søren, tak, jeg håber jeg kan hjælpe mange.

Vedr. kokos, så er der masser af information om alle de gode virkninger. Det er ca. 95% mættet fedt af de korte fedtsyrer, som er super food og næring til hjernen.

Alle former for hjerne symptomer -og sygdomme burde have kokosfedt i kosten: blodprop, ADHD, depression, alzheimers, parkinson, MS....  og alle andre burde også have det.

Coconut Research Center   http://www.coconutresearchcenter.org/

Her er en historie om et ægtepar hvor manden fik alzheimers. Han blev sat på kokosolie og blev markant forbedret på få uger. Ikke noget videnskabeligt forsøg, bare en virkelig historie.
Coconut Ketones   http://www.coconutketones.com/

Hilsen Hans

PS. mange fortæller at mættet fedt er dårligt, men det er der intet belæg for. Mættet fedt er naturlig kost for mennesker.  Det er 50 års misinformation, manipulering, bedrag og efterfølgende fedtforskrækkelse der stadig hænger ved, så det er det man fortsat hører fra det offentlige system.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 21 Juli 2015, 00:29:08 »
Jeg tror der bør justeres ud fra de seneste opdagelser der viser at lymfesystemet står i direkte forbindelse med hjernen, og via den vej tilslutter immunforsvaret til hjernen, hvor det ser ud til at skulle være til stede.

https://www.youtube.com/watch?v=Jmy-JmLG75o

http://ccsviinms.blogspot.dk/2015/06/rewrite-textbooks.html

Der er desværre ikke noget der tyder på at "was assumed" ikke stadig er "is assumed", for alle der udskriver eller indtager immunsystem blokerende kemikalier.

Ellers meget spændende og informativ tråd, Hans-Ronne.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #7 Dato: 23 Juli 2015, 11:01:25 »
Hej
Jeg blander mig lige i denne spændende og betydningsfulde dialog.
Jeg har i løbet af de sidste 6 mdr. ændret mit tiltag til fedt og 3 gange fået målt min omega 3-6 balance. Mit tal er nu 1,1:1
Test kan fåes billigst her efter min erfaring: http://www.sanomega.de/produkte/san-omega-fettsaure-analyse/
Jo flere 'bjerge' jeg kommer over, jo tættere på målet. Kan først se og mærke det næste i rækken, når det foregående er besteget. Håber I forstår mit billede.
For mig handler det nu om drænering, og især i hjerne-skalpen, som synes fortykket af en eller anden grund eller slet og ret forkalket.
Jeg elsker fedt og masser af grønt, så med tiden må trykket lette.
Birte
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Søren P

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 23 Juli 2015, 17:42:06 »
Hej Bitte mormor
 Jeg tror du er på rette vej, Som Hans  skriver. Husk Kalk, magnesium balancen også. Og masser af kokosolie. Det koster lidt, det er givet godt ud.
Fint med de omega test. Dem vil jeg snart prøve.
   Med kærlig hilsen Søren

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #9 Dato: 23 Juli 2015, 20:43:28 »
Jeg har altid spist meget smør, men er nu i pause, for at finde ud af uro og smerter.
Jeg steger i kokosolie eller andefedt.
Tak for opbakning, Søren P.
Tager kun magnesium, ikke calcium, da jeg får det dårligt i maven bare af postevand med kalk i.
For ikke at binde kalken til karrene, tager jeg menadion, K-vitamin fra Apoteket. Har prøvet de naturlige K-vitaminer, og jeg ku' ikke mærke, at de hjalp mig.
Jeg er sekundær progressiv og helt klart låst inde i en calcificerings proces grundet evt. manglende fordøjelsesenzymer.
Det er godt med en test, så man ved hvor man ligger. Jeg startede ud med 'røde' felter i alle beregninger, og er nu gået 'i grøn'.
Birte
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #10 Dato: 26 Juli 2015, 13:49:27 »
Igår fik jeg en rigtig glædelig overraskelse.
Når jeg steger i kokosolie, bliver jeg ikke træt og overvældet af stegeosen, men føler mig stadig frisk i hovedet efter at ha' lavet mad. Kan selvfølgelig skyldes andre ting, men jeg håber observationen holder.
Birte

Offline Hans-Ronne

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 01 August 2015, 11:03:30 »
Jeg har opdateret mit indlæg om MS på min blog.

Lægen Terry Wahls, kurerede sig selv fra en alvorlig MS. Jeg kan se I har snakket om hende før (Minding your mitochondria | Dr. Terry Wahls)

kan også ses direkte på youtube her: https://www.youtube.com/watch?v=KLjgBLwH3Wc

Min Blog: Multiple Sklerose – Kost og Alternativ Behandling
http://www.langtfedtliv.dk/hjerne-og-nerver/multiple-sklerose-alternativ-behandling/

........

Vedr. omega-6 / Omega-3
Vigtigt at holde et korrekt forhold dvs.
9 g. Omega-6
3 g. Omega-3

Ingen grund til test, bare sørg for at spis rigtig.
Vær opmærksom på at disse balance tests som regel er network marketing business og formålet er at sælge dig balance olie efterfølgende = olivenolie med omega-3 fiskeolie tilsat solgt til overpris. Helt udnødvendig udgift (ved ikke om det link der henvises til er sådan en business)

tjek Wikipedia vedr "Omega-6 fatty acid"
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6_fatty_acid

Det fremgår at omega-6 er inflammatorisk, som er en vigtigt og normal funktion, men af samme grund, lige så vigtigt at vi ikke får for meget.

Man skal have et forhold 6/3 på ca 3:1 og man antager at tidligt i menneskets udvikling har det være 1:1

Hilsen Hans Rønne
« Senest Redigeret: 01 August 2015, 13:20:31 af Hans-Ronne »

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #12 Dato: 02 August 2015, 19:36:40 »
Hej Alle.
Linket til test, som jeg har lagt ud: http://www.sanomega.de/produkte/san-omega-fettsaure-analyse/, har ikke noget med network marketing business at gøre. Testen købes uden nogen form for binding til firmaets olier.
Jeg kender godt Zinzino firmaet, som Hans-Ronne advarer imod.
Selvfølgelig er en test ikke et must, men med sclerose i bagagen, har den hjulpet mig.
Birte