Forfatter Emne: Flere spørgsmål ?  (Læst 1519 gange)

Offline MrCordes

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Flere spørgsmål ?
« Dato: 24 August 2015, 16:30:58 »
Hej

Jeg fik konstateret sclerose i december, 2014.
Så er forholdsvis ny indenfor alt det her, så jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber i kan hjælpe lidt med :)

1. Jeg har fået afvide at jeg skal begynde at søge nogle legater osv, men det kræver lægelig dokumentation, hvor får jeg sådan en ? min egen læge eller rigshospitalet ?

2. jeg er ledig på arbejdsmarkedet og er derfor kommet på sygedagpenge, da jeg ikke orker/magter 37 timers arbejde, men tanken er, er det stadig MEGA svært at søge førtidspension, og måske få det, når man har sclerose ?

Håber i kan hjælpe med lidt svar :)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Sv: Flere spørgsmål ?
« Svar #1 Dato: 25 August 2015, 08:08:55 »
Hej - hvad hedder du?

Ja, jeg har tidligere haft held med at søge legater, det kan godt betale sig. Når man søger, skal man medsende dokumentation fra en læge, at man rent faktisk har pågældende sygdom - egen læge kan skrive en kort erklæring, at diagnosen foreligger. Når man søger legat, er det en god ide at skrive en kort og høflig ansøgning, 1 - 1½ side, der indeholder lidt om, hvorfor du søger og hvad du skal bruge pengene til. Man medsender en frankeret og adresseret svarkuvert, det gør et godt indtryk. Og så venter man tålmodigt. De fleste bestyrelser samles kun måske en gang i kvartalet eller en gang hver 6. måned. Ligeledes medsender man en kopi af sin årsopgørelse fra SKAT, så de kan se, om man har et behov for hjælp.

Vær opmærksom på, om der er ansøgningsfrist. Når det står i legatet, at ansøgninger modtages i bestemt måneder og inden en bestem dato, så ryger ansøgningen direkte ud, hvis man søger uden for ansøgningsfristen. Det er ofte advokater, der sidder og varetager ansøgningerne, og de har ingen tålmodighed, hvis man ikke overholder fristerne.

Og så ellers held og lykke! Det er god kotyme at sende et takkebrev, hvis man får et legat, det gør et godt indtryk, hvis man søger igen.

Og mht arbejde. Ja, FTP er svær at få. Det vil nok komme meget an på, hvor hårdt du er ramt. Hvad med fleksjob? Prøv at snakke med din sagsbehandler og evt. læge. MS er en klar diagnose, og ikke mange er i tvivl om, hvad  det er og hvad det indebærer.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.