Forfatter Emne: Lisa's pc er blevet hacket!  (Læst 2046 gange)

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
Lisa's pc er blevet hacket!
« Dato: 05 Oktober 2015, 09:45:38 »
Hej - jeg har lige fået følgende mail fra Lisa:

Jeg håber, at dette når dig i tide, Jeg tog en tur til Limassol,
Cypern og havde min taske stjålet med indeholdende mit pas, kontanter
og kreditkort fra mig. Ambassaden er indforstået og villig til at
hjælpe ved at lade mig flyve uden mit pas, men jeg mangler at betale
for en billet samt bosætte hotelregninger. Derfor kontaktede jeg min
bank angående et nyt kreditkort som uden det er jeg desværre
forhindret i at få adgang til midler. Men der vil går 5 arbejdsdage
inden jeg får adgang til midler på min konto fra Cypern. Jeg har
derfor brug for dig til at låne mig 15,400 kr, til at sortere mig ud
af denne knibe, og beløbet bliver betalt tilbage så snart jeg vender
tilbage fra Cypern. Western Union er den hurtigste måde at modtage de
penge.
Jeg afventer dit svar

Med venlig hilsen

Lisa Taanquist

Jeg har snakket med Lisa i telefon for et øjeblik siden, og hun er IKKE på Cypern, men hendes pc er blevet hacket. Hun kan ikke få adgang til den.

Men undlad at sende penge til Cypern.

christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Sv: Lisa's pc er blevet hacket!
« Svar #1 Dato: 06 Oktober 2015, 06:55:44 »
Tak for beskeden Christian.

Jeg er nu nogenlunde online igen, men på min gamle hakkebræt pc, som kører winXP. Det er som at komme tilbage til stenalderen.  Min nyere bærbare, som var den, der blev hacket er stadig lidt syg, men jeg håber den snart får det bedre.

Der var en hel masse mennesker - jeg tror 7 ialt - der ringede den formiddag for at spørge om jeg havde det godt, eller sad fast på Cybern. Jeg har det fint (bortset fra at jeg er røv-irriteret over at min pc er smådød) så ingen behøver at sende mig 15.00 kr. Men selvfølgelig, hvis nogen har lyst til at sende mig penge, så skal de være velkomne!   :P

Nu skal jeg ud og lave en ny mail, den gamle kan ikke bruges mere. Og jeg klikker aldrig mere på et usikkert link!!!!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Bjarne Fonnesbech

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 06 Oktober 2015, 16:51:38 »
Håber din pc snart får det bedre, Lisa  ;)

Iøvrigt; indlægget er typisk noget "Google Translate"; f.eks. "havde stjålet" oversættes fra det engelske "got stolen" - på rigsdansk ville man jo skrive "fik stjålet".

Så indtil de hackere får udviklet en stavekontrol, så er disse mails om penge - heldigvis da - nemme at gennemskue.

Men det sikreste er altid som du så rigtigt skriver, klik aldrig på "usikre links" fra afsendere, man ikke kender.

Hilsen Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 07 Oktober 2015, 12:58:54 »
Hej Lisa

Du må undskylde den lidt forvirrede telefonsamtale - men jeg var desværre nok blevet narret lidt  :o

Heldigvis fik jeg ikke overført penge til Cypern - det lød ellers rart med en ferie på Cypern!

Held og lykke med at få din pc op at køre igen.

Det er altid godt med noget anti-virus software. Microsofts security essentials virker fint for mig, og er desuden gratis.

MS Security Essentials: http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/security-essentials-download

Christian
Nu på Gilenya.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 08 Oktober 2015, 08:55:54 »
Ja, Christian, det var en sur oplevelse. Jeg er nogenlunde op at køre igen. Min søn og hans svigerfar har fået den  op at køre igen, de har rimelig forstand på pc'ere - heldigvis.

Men, det har været nødvendigt at tømme den helt, så nu er den som jeg købte den. Men win8. Heldigvis har jeg alle mine dokumenter og billeder på en cloud, så det kunne jeg bare hente ned igen. Men jeg har mistet alle mine mailkontakter, lidt surt.

Det var ikke en virus, men en hacker, og der hjælper antivirus software ikke. Det er mennesker, der går ind og overtager din pc, og der hjælper software ikke.

Mit råd til alle er BACK-UP, BACK-UP, BACK-UP. Sørg for at have alt, hvad I ikke vil miste på enten en cloud eller DVD. Og gør det i dag. Jeg havde heller aldrig troet at jeg ville falde i en fælde, men det skete altså alligevel. BACK-UP, BACK-UP, BACK-UP!!!

Og undskyld, at jeg ikke kunne høre i telefonen, men jeg bruger høre apparat, og hører dårligt - specielt i telefon. Nogle stemmer går klart igennem, andre kan jeg ikke forstå. Du hørte så til den sidst kategori.

Ønsker en god dag til alle, nu vil jeg slås lidt videre med den her maskine, den får mig ikke ned med nakken!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 08 Oktober 2015, 14:35:08 »
Ja sikke en omgang.

Godt at du er ovenpå igen.

Jeg ved godt at min stemme er svær at høre - det er desværre noget som er kommet med den her sygdom (jeg tror den hedder MS ?)

Det er rigtigt at backup er godt  :D

Det er godt du ikke giver op over for teknikken!

Christian
Nu på Gilenya.