Forfatter Emne: Hårklipning  (Læst 6859 gange)

Offline Sten

• Newbie
  • *
    • Vis profil
Hårklipning
« Dato: 01 Maj 2015, 20:12:00 »
Jeg er 61 år gammel og lider af primær progressiv sklerose.
Jeg har et mærkeligt problem. Hver eneste gang jeg bliver klippet, oplever jeg en voldsom forværring af min sygdom. Det varer 1-2 uger.
Er der nogen, der har oplevet noget lignende? Jeg har nemlig aldrig mødt nogen, der kan genkende problemet. PS: Jeg har hørt om Samson  :)
Hilsen Sten.

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Hårklipning
« Svar #1 Dato: 01 Maj 2015, 20:51:01 »
Hej Sten…
Nu har jeg så også hørt det med.. :-)  Men godt det går over igen…
Hilsen Leif...
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 02 Maj 2015, 08:32:56 »
Hej Sten.

Det lyder mærkeligt. Er du sikker på, at det ikke bare er tilfældigt? Hår er jo ikke væv, men dødt materiale, ligesom negle. Der er ikke nerver e.l. i, som skulle kunne give nogen form for 'feed back' til resten af kroppen.

Er du sikker på, at der ikke er noget andet, der gør sig gældende, som at f.eks. at du spænder i kroppen, nakken, skuldre, fordi du nu mener, at der er en sammenhæng med hårklipning, så du helt ubevidst gør noget med din krop, som kan være udslagsgivende.

Hvem klipper dit hår? En barber? Prøv næste gang du skal klippes (hvis du stadig tør) om der er mulighed for ham at gøre det anderledes end sædvanligt - evt. liggende (dig) eller hvad ved jeg.

Personligt tror jeg, at der må være en anden 'udløser', for hår er dødt, og kan ikke sende signaler til kroppen.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Sten

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 02 Maj 2015, 13:52:45 »
Hej Lisa. T
Tak for interessen. Men dine argumenter har jeg gennemtænkt rigtig mange gange.
Nej, jeg tror ikke, det er tilfældigt. Så skulle tilfældigheden nemlig indtræffe 50 gange på træk! Så kan man vist ikke længere kalde det en tilfældighed.
De første gange troede jeg faktisk, at det måtte være kuldepåvirkning. Men da symptomerne optræder næsten lige så kraftigt om sommeren, kan det ikke være årsagen.
Man kunne fristes til at tro, at det er en slags omvendt placeboeffekt, hvor jeg tror, at jeg får det dårligt efter en klipning - og så også får det dårligt. Den teori holder bare ikke, for det er ofte først 2 - 3 dage efter en klipning, at symptomerne optræder. Og ofte har jeg tænkt: nå puha, denne gang slap du. Det gør jeg så bare alligevel ikke!
Jeg har prøvet mange strategier med hensyn til klipningen. Det sidste, jeg har prøvet, er, at starte med en udtynding og så få klippet af længden 3 uger senere. Det resulterede blot i 2 x elendighed!
Det kunne være interessant at vide, hvor dødt hår egentlig er?
Hilsen Sten.

Offline bitte Mormor

• Sr. Member
    • Vis profil
    • PODMORMORs tænkeTank
« Svar #4 Dato: 03 Maj 2015, 06:05:19 »
Hej Sten.
Tvivler ikke på dine observationer, der må være en sammenhæng.
Jeg skal altid passe på mig selv efter klipning, dvs. økonomisere med min energi. Når der ikke er overskud af energi i forvejen, og det der er bliver sat ind på, at få håret til at vokse igen, så er der ikke ret meget tilbage til mig og min sclerose. Min lungekapacitet bryder sig heller ikke om fint klippe-støv. Gad vide, om det vil gøre en forskel at ta' et næsefilter på?
Birte
« Senest Redigeret: 03 Maj 2015, 06:13:09 af bitte Mormor »
64 år, SPMS 2003, selvhjulpen på 'helsekost',  CCSVI-Indien hold 7a, 16. aug. 2011
Lad os finde 'det stakkels bæst', og lodse det ud.

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 05 Maj 2015, 21:40:05 »
Hej Sten

Spændende observation.
Måske du bare skulle lade håret gro?
Måske hår ikke er så dødt alligevel? Der er endnu rigtigt meget vi ikke ved om kroppen og dens funktioner.

Her en lille sød historie om nogle indianere i US army, der mistede deres 6. sans efter de blev klippet... kort fortalt.
http://www.sott.net/article/234783-The-Truth-About-Hair-and-Why-Indians-Would-Keep-Their-Hair-Long

Jacob
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.

Offline Sten

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 09 Maj 2015, 17:41:35 »
Svar til Birte: Dejligt at få en reaktion fra en, som har oplevelser, der minder om mine. Jeg tror ikke, at en støvmaske vil gavne mig, da jeg ofte først oplever symptomerne 2-3 dage efter klipningen.

Til Jacob: Absolut spændende læsning om indianerne. Men hvad skal man tro?
Jeg tror nu ikke jeg vil følge dit råd slavisk med blot at lade det vokse. Jeg har nemlig stadig lidt gangfunktion, og jeg kunne jo falde i det lange hår!  :)