Forfatter Emne: George Gently har fået MS  (Læst 1250 gange)

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
George Gently har fået MS
« Dato: 30 Maj 2016, 11:56:06 »
George Gently er en engelsk krimiserie, som fiktivt foregår i 60-erne, med George Gently, som den ældre politimand og hans oplevelser med mord og andre forbrydelser.
George Gently har kørt i nogle år; men han har nu netop fået konstateret MS. Der er ikke sket alverden endnu; men der er da visse af hans erfaringer med sclerose i en sen alder og på et tidligt stadie, som følger mine erfaringer. Bl. a. at han pludselig og umotiveret taber ting og bliver voldsomt arrig af det. Iøvrigt får han det ret dårligt, når andre snakker om MS og konsekvenserne for de ramte patienter. Især når hans assistent snakker om selvmord af den årsag...
Ifølge interview med produceren har George Gently  fået MS "for at give ham nye udfordringer", hvilket er mildt sagt. Det bliver spændende at følge ham fremover og hans erfaringer med MS i 60-erne.
Serien sendes i øjeblikket sent søndag aften på DR1
Rart med lidt fokus på MS fra en lidt uventet kant...
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Sv: George Gently har fået MS
« Svar #1 Dato: 31 Maj 2016, 08:34:57 »
George Gently?? Har altid godt kunne li' Martin Shaw. Jeg må hellere sætte kassen til at optage, på det tidspunkt er jeg gået i seng. Stakkels George. Men i serien (og virkeligheden) er han jo en ældre herre på godt over 60. Og jeg mener at have læst, at jo senere MS starter, jo svagere bliver sygdommen. Så George klarer sig nok med lidt små-besvær. Når bare de i serien ikke begynder på, at det er en dødelig sygdom. Det synes jeg, de er slemme til. Manuskriptforfattere har sjældent begreb om sygdommen, men maler gerne fanden på væggen.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Soeren34

• Full Member
    • Vis profil
Sv: George Gently har fået MS
« Svar #2 Dato: 04 Juni 2016, 18:30:25 »
"jo senere MS starter, jo svagere bliver sygdommen" er ikke noget, der har hold i virkeligheden. Ved mere grundig undersøgelse har det vist sig at MS'en er startet tidligere end først antaget, fordi de første attakker er blevet overset og først antog man at ældre (kaldet LOMS, late onset MS) ofte fik PPMS; men fordi de første attakker først blev opdaget i bakspejlet må man erkende at mange ældre med MS faktisk har SPMS. Noget litteratur siger også at flere ældre mænd end ældre kvinder får konstateret MS (måske pga. mænds uvilje mod at gå til læge, taler af egen erfaring). Så når den bliver erkendt hos ældre mænd er den ofte mere alvorlig, fordi den har stået på i længere tid
SPMS nu, RRMS diagnose i 2007, selvbedømt EDSS 4-4,5
At have sclerose behøver ikke at betyde et dårligere liv, kun et anderledes liv..