Forfatter Emne: Faste  (Læst 3274 gange)

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
Faste
« Dato: 15 Juni 2016, 13:52:26 »
Jeg opretter en fastetråd, da sådan en mangler. Flere gode fasteindlæg gemmer sig i tråden om ’HSCT skema…’ hvor de måske ikke helt hører hjemme (selvom nogle vistnok mener effekten af faste kan minde om stamcellebehandling?)

http://msforum.dk/index.php/topic,894.msg18014.html#msg18014 

RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Faste
« Svar #1 Dato: 15 Juni 2016, 13:55:21 »
Jeg har i de sidste fire uger prøvet at vandfaste en dag (og to nætter) om ugen. Det er ret træls at blive så sulten undervejs, men jeg kan ikke udelukke at det giver en lille lettelse i føleforstyrrelserne i fødder og underben. Og mere energi i hovedet. Derfor tænker jeg at lade undersøgelsen fortsætte. Selvom jeg oplever at være ret træt dagen derpå. Under selve fasten er jeg ikke mere træt end vanligt.

Miko, du skriver i et indlæg at du har brugt/bruger 3-dages vandfaste. Det lyder spændende, hvordan går det? Er det rigtigt at det første døgn er det hårdeste? Er man ikke meget træt umiddelbart efter 3 dages faste?
« Senest Redigeret: 16 Juni 2016, 13:15:23 af s1974 »
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03 August 2016, 12:16:34 »
Svært at følge med i hvad der er nyt, men tror jeg er nødt til at komme i gang med at faste, eller om ikke andet, så se om der skulle være nogle forsøgsmus i husets kroge, der trænger til at blive videreudviklet til EAE-modeller..  >:(

http://www.telegraph.co.uk/science/2016/05/28/multiple-sclerosis-could-be-reversed-with-calorie-restricted-die/
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 04 August 2016, 08:49:16 »
Ja, Per, kom du bare i gang med at faste lidt - det er en udfordring.

Hvis du vil høre mere om fasting, så gå på youtube og søg på Loren Lockman, han har rigtig mange faste-videoer, og forklarer meget omkring det.

Jeg gennemførte mine 3 dage uden besvær, det var ikke svært. Jeg tror bare, at man skal sætte sig mentalt op til det.  Men efter mærkede jeg ikke forskel. Måske skulle man prøve igen.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 04 August 2016, 10:34:59 »
Det må jeg ind og kikke på, YouTube og faste. Jeg så, vist i Tirsdags en udsendelse, "mellem himmel og jord" hvor Michael Jeppesen undersøgte Grandervand, dog uden nogen banebrydende konklusion, hvilket jo mere er reglen end undtagelsen i hans udsendelser.

Men det inspirerer mig alligevel til at prøve at kombinere vandfaste med Grandervand, da jeg alligevel har en Granderblok stående, som jeg drikker 8 ltr. fra om ugen. Det har i en længere periode hjulpet på min psoriasis, som så desværre er begyndt at røre på sig igen, så måske kombinationen Faste og Grandervand kan sætte psoriasissen tilbage på sporet. Kunne kombinationen så også genopdrage ens immunforsvar?

Det er da et forsøg værd.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 05 August 2016, 21:43:41 »
Her et lidt mere dybtgående link til undersøgelse af hvad som sker ved faste. I morgen aften 06.08.16 har jeg fastet 3 døgn, og så er det så tiden at bestemme sig for, om man vil lege EAE- musemodel, som gentager seancen hvert 7. døgn, 3 gange.

http://www.cell.com/cell-reports/fulltext/S2211-1247(16)30576-9
« Senest Redigeret: 07 August 2016, 13:49:01 af per west »

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 07 August 2016, 14:13:46 »
Nu er de første 3 døgns faste overstået og jeg afbrød fasten 5 timer for tidligt, så alt i alt har jeg faster i knap 3 døgn denne gang. Om T-cellerne så har nået at gøre sig nyttige, håber jeg på.

Synes ikke der sker mirakler, hvilket jo heller ikke er forventeligt, da det er den biologiske balance i kroppen man søger at påvirke, så der skal sikkert moderat genoptrænes i pauserne.

Den umiddelbare gevinst som jeg har kunnet spore, er at brainfoggen minimeres, og jeg har kun haft et meget lille behov for at tage en middagslur.

Også synes jeg at mit syn er lidt mere fokuseret, så brillerne på -2 er ikke så nødvendige som førhen, men desværre blev min balancefornemmelse under fasten værre og værre.

Om synet har noget at gøre med fasten, eller bare det faktum at jeg har alderen til at blive langsynet, ved jeg ikke. Balancen er lidt mere normal i dag, end den var i går, her efter yoghurt, skyr med nødder, bacon og æg, og en tyk skive roastbeef m. gulerødder som natmad.

Offline Miko

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 11 August 2016, 09:47:12 »
Hej
Jeg har ikke været aktiv på MS forum i lang tid og blev så glad da jeg opdagede at I startede en ny gruppe der handler om fasting.
Jeg må indrømme, at jeg lavede en pause fra fasting i ferien. Jeg har været i udlandet og levede ret usund med masser af slik og alkohol og for lidt træning. Og dette kan jeg mærke nu på min gang og balance. Jeg bruger stokken igen og kan næsten ikke gå mere end 300 m. Har masser af spasmer om netten, noget jeg ikke har døjet med i månedsvis. 

SÅ NU ER DET FASTETID IGEN. Jeg starter i dag og vil se hvad der sker. Håber at fasting vil hjælpe mig i det mindste med spasmer.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 12 August 2016, 16:59:27 »
Nå.. Fasten truer step 2, så jeg sætter lige en video på til at stålsætte mig til lørdagsfasting: https://www.youtube.com/watch?v=tIuj-oMN-Fk

Lidt et vanskeligt projekt det her, for bageren er netop vendt tilbage fra sommerferie, og har sat gang i bagning af nogle meget lækre jordbærtærter som jeg plejer at dele med min nabo.. :P

Brainfoggen forblev væk de første 4 dage efter fasten sidst, men så delte jeg en ikke glutenfri flutes med en gæst, og så kom brainfoggen krybende.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 15 August 2016, 18:36:22 »
Så gik 3. dag med faste, og min umiddelbare konklusion er, at faste udrydder brainfog, og virker godt på balance de 2 første dage, men den 3. dag går det galt ved den her "forsøgsmus".
Det er så spændende om oligodendritterne så vidt jeg har forstået, går ind og reparerer over de næste dage, nu hvor der igen kommer byggemateriale til stede.
2. dag jeg fastede, gik det fint med at slå græsset, men 3. dag var det svært at gå og holde balancen, så optimum for mig er måske 2 dages faste, for første 3 dagsfaste var det ligeså, måske lidt mere ude af balance, men bestemt værd ikke at skulle trækkes med brainfog.

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 16 August 2016, 14:19:57 »
Hej Per

Det er ret spændende det du gør!

Hvor meget faster du egentlig? 3 dage uden mad lyder... ikke rart :-(

Christian
47 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Nu på Gilenya.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 16 August 2016, 16:16:39 »
Hej Christian

Det er egentlig denne faste: http://www.telegraph.co.uk/science/2016/05/28/multiple-sclerosis-could-be-reversed-with-calorie-restricted-die/ der satte mig igang, men jeg undlader mimicking, og faster fuldt, bortset fra lidt trøstemælk i kaffe, i 3 døgn, for at skabe lidt røre som beskrevet her: Scientists discovered that the diet triggers a death-and-life process for cells that appears critical for the body’s repair.

These latest findings follow studies by the same USC lab that the diet, can entirely reboot the immune system 

Jeg spiste dog en trøsteagurk på dag 2, og holdt ud i 70 timer, inden jeg så startede maven op igen med en gang broccoli og agurkejuice, og en kop probiotic classic 10 efterfulgt af en bone broth suppe.

Og så har jeg sandsynligvis ødelagt det hele idag, hvor jeg har haft besøg af såvel ejendomsmægler samt scleroseforeningens socialrådgiver som jo fik serveret kage og kaffe. Suk.. :-X

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 17 August 2016, 10:41:04 »
Sejt eksperiment med 3 dages faste Per. Jeg kan levende forestille mig at 3. dagen er hård. Det lyder som en god kost dagen efter fasten med grøntsager og bone broth.
Efter mine 6 gange 24-timers faste spiste jeg bare det samme som på en normal dag. Så satte jeg projektet på pause da jeg blev for træt. For meget mad dagen efter faste har måske været en fejl som kunne medvirke til min udtalte træthed? Og det må nødvendigvis være mere markant jo længere man faster, at maven skal vænnes blidt til mad igen.
Hvis jeg skulle faste i tre dage tror jeg det skulle være som i undersøgelsen Per linker til, altså med en smule mad. Derfor ville det være rart at vide præcis hvad deltagerne i forsøget spiste, så man kunne indtage det uden at skulle tænke for meget på mad.
Det forekommer mig nemmere at faste 100% end at indtage en lille bitte smule mad, for så er jeg nødt til at forholde mig til mad. Måske gjorde de som i den udsendelse med en britisk journalist som 3-dages faster og drikker et brev suppe hver dag? Måske suppebrevet kunne erstattes af en kop bone broth? Jeg ville helt sikkert gå efter sådan noget som understøtter ketose.
Lisa, indtog du ikke noget bone broth da du fastede?
Selvom faste er behagelig fordi maven ikke skal fordøje noget, er jeg alligevel ikke helt motiveret lige nu, vil gerne være mere energisk først.
Men det er spændende at læse om jeres erfaringer…

RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 18 August 2016, 13:30:16 »
Her er et link til Loren Lochman som Lisa satte mig på sporet af. I dette link beskriver han lidt om hvor længe man skal faste for at komme til ketonisk tilstand, hvor fedt bliver brugt som brændstof.

Jeg tror man skal op på min. 2 døgn for at komme til den tilstand. De første 8-12 timer fås energi fra fordøjelsessystemet. Så hentes der glukose fra leveren.

16-24 timer efter sidste måltid, er glukose forbrugt fra leveren.

Så går kroppen igang med at hente energi fra muskelvæv. Kroppen rationerer selv, ud fra hvor meget den mener den kan undvære?

Typisk efter 3-5 dage efter sidste måltid, når kroppen til et proteinsparepunkt og skifter til det adipose væv, dvs. vores fjernlager af fedtdepoter som er placeret på maven, oversætter jeg det til.

Kunsten er at undgå at indtage nogen art af glukoseholdige kalorier, for så går den ketoiske proces i stå..

Ovenstående har jeg forsøgt at fordanske ud fra dette link: https://www.youtube.com/watch?v=W64ZPYG6tow

Og det er derfor jeg valgte at køre fuld faste i 3 døgn, og så undgå ethvert sukkerstof efterfølgende, det være sig i frugt eller stivelsesholdige grøntsager, som jeg har fået oplyst, primært omfatter jordgrøntsager.

« Senest Redigeret: 18 August 2016, 15:39:36 af per west »