Forfatter Emne: Ketose  (Læst 1765 gange)

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
Ketose
« Dato: 27 August 2016, 13:21:59 »
Fastetråden har mindet mig om dengang jeg krydsede den ekstremt smalle bro til ketoseland. Der hvor keto-klarheden bor. Burde måske undre hvorfor jeg forlod det vidunderlige sted? Sandheden er at det er en lukket fest og det er meget nemt at blive smidt ud igen, hvis man mister fokus på diæten. Men jeg kan klart bedre lide ketosediæt end faste, tænker jeg nu.
Faste og ketose er dele i et stort og mudret felt beboet af pirater, glade amatører og videnskabsfolk.
Jeg aner ikke om 3-dages faste-undersøgelsen blot handler om at være i dyb ketose i nogle dage om ugen eller om der også er andre gevinster ved ikke have mad i maven? Og det er næppe muligt at hoppe ugentligt ind og ud af dyb ketose uden at faste.
Her er en ketose-favorit fra youtube’:
‘…research scientist Dominic D'Agostino, PhD comes on the show to discuss what it's like living in ketosis 95% of the time and what he's discovering through his work developing therapies for diseases like cancer and Alzheiemer's and using ketogenic principals to rectify major health conditions like these and others. Also learn how ketones feed your brain, if a ketogenic diet is for everyone, and why MCT oil is so badass!’:

https://www.youtube.com/watch?v=3vlOLw80VD0
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012
'Terry Wahls Diæt' siden 3. april 2012
'Terry Wahls Paleo Diæt' siden 1. oktober 2012

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: Ketose
« Svar #1 Dato: 28 August 2016, 08:46:14 »
Hvad menes der med MCToil er så badass? Er det godt eller skidt?
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 28 August 2016, 09:40:19 »
MCT er super til at fastholde ketose. Det er en flydende olie (fra kokos) som købes på flaske. Smager og lugter ikke rigtig af noget, så kan bruges til det meste, både koldt og varmt.
Link som forklarer hvorfor, hvad og hvor om MCT:
https://lovinglchf.wordpress.com/2013/09/12/mct-olie/

RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 29 August 2016, 06:43:23 »
Ja. Det er en smal sti, for naboen kikkede lige ind i går, og der blev delt en Pokal økoøl, og da han gik igen, kom sclerosetrætheden snigende.
Jeg bruger kokosolie til det meste, toppet op med lidt økosmør, men det kan da være, at MCT skal til at indgå i menuen, også.
Jeg svigtede min 92-årige nabo i går, og kom ikke forbi med en jordbærtærte. Et stort svigt af herlighedsværdien i livet, men måske med MCT, der kan blive plads til at synde lidt.  ::)
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 29 August 2016, 09:21:25 »
Hverken øl eller jordbærkage er mulige hvis man vil være i ketose. MCT kan ikke hjælpe her, og det er slet ikke nødvendigt til ketose.
Dine naboer lyder hyggelige. Det kan slet ikke udelukkes at svire med dem giver en bedre tilværelse end en streng ketosediæt. :D ;D :P
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 29 August 2016, 10:18:24 »
Det er godt for sjælen , at besøge andre mennesker. Hvis jeg halter meget og har ondt i ryggen når jeg halter hen til Ines med en jordbær kage, så glemmer jeg helt at halte, når jeg går derfra igen???
Men nu har jeg alligevel lavet en bestilling ved Amazon på 2 ltr. MCT, for at se om jeg kan bygge en naboølbuffer op, og vinde over den medfølgende brainfog.
Kort efter fik jeg så at vide med eftertryk, at http://www.madbanditten.dk/ anbefaler ikke MCT-oil, så lidt forvirring skal der åbenbart til. ::)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 10 ſeptember 2016, 13:00:59 »
Det er nærmest karma, at dette emne dukker op lige nu, hvor jeg vil til at lære m ere omkring det.

Først vil jeg undskylde min meget lange stilhed. Min gamle pc døde. og jeg har været over 2 uger uden. Hell on earth. _Dernæst har der været problemer med den nye, men jeg tor, at nu er jeg parat igen.

Netop her til formiddag fandt jeg tilfældigt en artikel om ketose, der lyder spændende. Jeg mener også TW har nævnt ketose på et tidspunkt, men kan ikke finde tilbage til det. Hvis nogen kan, så please sæt det ind.

Men jeg er kommet til den konklusion, at grøntsager/TW/paleo/stenalder ikke rigtigt gør noget for mig. OK, jeg har ikke  været fanatisk omkring kosten, men stort set overholdt det.

Så måske skal man prøve ketose. Kød, fedt, flødeskum, smør og alt godt. Det er et forsøg værd. Som bibemærkning kan jeg fortælle at jeg har min hund på ketose-diæt, hun har en kræftbyld. Så vidt jeg kan bedømme er den ikke vokset, men er blevet 'blødere' Jeg håber.

Mit største problem er, at jeg er ekstrem dyreven, og har det ikke godt med at spise dem. Så der vil kun komme øko-kød på menuen fra dyr, der har haft et nogenlunde godt liv. Masser af røget makrel bliver det sikkert også til.

Lidt info - der er meget mere derude:

https://da.sott.net/article/34-Den-ketogene-diat-Et-overblik
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline s1974

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 10 ſeptember 2016, 13:31:49 »
Velkommen tilbage Lisa :)
TW skriver meget om ketose i ’The Wahls Protocol’.
Her er en samtale mellem TW og en palæo-ekspert:
http://www.phoenixhelix.com/2015/06/06/episode-20-ketogenic-diets-with-terry-wahls-and-paul-jaminet/
Jeg har ikke lyttet til samtalen, da der er et virkelig fint uddybende referat (show notes) af hele samtalen hvis man scroller ned på linket. Det er en meget fin indføring i hele ideen om ketose og TWs holdning.
RRMS dx 2002.
Vogl, oktober 2010
Ameds, marts 2012