Forfatter Emne: Jelinek diæten  (Læst 4914 gange)

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
Jelinek diæten
« Dato: 31 December 2009, 16:21:07 »
Hej - er der andre her, som følger en MS-diæt ?

Jeg har siden jeg blev diagnosticeret (et halvt år siden) fulgt George Jelinek's diæt - og jeg synes at den har hjulpet mig en del.
Diæten er en modificeret Swank diæt - så der er en del jeg ikke spiser.....

Dog har den ikke hjulpet mig så meget, at jeg ikke fik nye MS-dårligdomme (ikke attaks - jo måske et lille). Derimod må jeg sige, at
min skrå seng har gjort underværker.

Godt nytår!

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline BR

• Full Member
    • Vis profil
Sv: Jelinek diæten
« Svar #1 Dato: 31 December 2009, 17:08:56 »
Nej - men prøver og leve så sundt som muligt. Meget frugt og grønt og gerne masser af motion hvis kroppen tillader det. Efter min diagnose blev smøgen lagt på hylden. Jeg spiser stadig kød og andre ikke-ms retter.    

Jeg spiser kosttilskud som D-vitaminer (tror ikke nok). Blue Berry = Højkoncentreret blåbærtablet, som indeholder luteinrig morgenfrue, kombineret med lægeøjentrøst og vindruekerneekstrakt, der begge er stærke antioxidanter. Hjælper bla på mine øjne. Og selen fra matas. Flaxseed oil = hørfrøolie med meget omega 3 - Kan også finde på at købe fiskeolie.    

Brian  
« Senest Redigeret: 23 Januar 2010, 23:12:21 af BR »
diagnose november 2003 - EDSS ½ og selvbedømt -  liberated i Indien november 2010

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 02 Januar 2010, 14:39:33 »
Jeg synes, det er utrolig svært og forvirrende med alle de forskellige anbefalinger og advarsler, der er i de forskellige MS-kost råd.

Nogle siger ingen eller kun lidt kød. men forleden fandt jeg denne: http://www.townsendletter.com/May2003/klennerprotocol0503.htm , hvor det anbefales at spise en del både kød og æg, for at få mange proteiner. Det skulle så hjælpe med til at bygge den nedbrudte myelin op igen. Jamen, hvad skal  man efterhånden tro på?????

Jeg forsøger at leve sundt. Spiser stort set aldrig kød, men masser af fisk. Ingen mælk eller mælkeprodukter. Ingen kaffe, men spandevis af grøn te, det skulle hjælpe med at skylle det skadelige jern ud af hjernen. Jeg får halsbrand af grøn te, øv. Masser af  grøntsager og frugt. Men nu læste jeg lige på TIMS i en tråd, at visse former for frugt bør undgås!! Hjælp - jeg  troede  frugt var Guds gave til os MS'ere, og at vi bare kunne spise løs. Snydt igen!

Jeg tager vitamintilskud - når jeg ellers husker det, det er jeg ikke god til. Jeg må forresten heller snart få fyldt lageret op.

Jeg prøver at undgå sukker, men det lykkes ikke altid. hvis jeg er i byen eller ude, siger jeg ikke nej til kage til kaffen - jeg er en svag karaktér.

Så alt i alt føler jeg mig på Herrens mark, og mangler noget konkret. Er der nogen, der har beviser for, hvad der hjælper, og hvad man bør gøre??

Jeg prøver at være sund, men det lykkes ikke ret godt. Jeg synes ikke jeg mærker nogen forskel hvad enten jeg er sund eller falder i vandet. Jeg synes heller ikke jeg mærker forskel om jeg tager vitaminer eller ej.

Hvad gør I?

Men jeg ser til min store glæde, at vi har fået Kurt Favrbo som medlem. Jeg har igennem årene læst rigtig meget af, hvad han har skrevet, og føler at han har ret med mange ting. Nu er der nogen, jeg kan spørge!!
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 02 Januar 2010, 14:56:04 »
Jeg følger som sagt Jelinek diæten - og den er klar på hvad man må og ikke må:

* Intet mættet fedt - også kaldet "saturated fat". Heller ikke transfedt-syre. Han anbefaler her, at man IKKE spiser gris, ko og får. Heller ingen mælkeprodukter. Men masser af fisk!
* 15 ml hørfrø-olie om dagen (jeg spiser en skefuld morgen og aften)
* En multivitaminpille om dagen
* En B-vitamin pille (multi)
* D-vitaminer - så du kommer op på 150 nmol/l i dit blod. En god start er 5000 IE om dagen (altså 125 mikrogram - eller 4 stk 35 mikrogram piller)
* Sollys 15 minutter om dagen 3-5 gange om ugen (yeah right - i Australien måske)
* Meditation 30 minutter om dagen (hmm!)
* Motion 20-30 minutter 5 gange om ugen (!!!)

Okay - jeg følger den så ikke helt (sollys og meditation). Men motionen forsøger jeg at overholde - selvom det er svært.

Jeg kan anbefale hans bog, som hedder "Taking Control Of Multiple Sclerosis". Den kan købes på hans hjemmeside: http://www.takingcontrolofmultiplesclerosis.org. Han kommer med en revideret/ny udgave af bogen i februar, som hedder "Overcoming Multiple Sclerosis".

christian

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 06 Februar 2010, 20:36:55 »
her er lidt at tænke over.. nu vi ved at det som ses som plak påvores mr scan. er jern der ophober sig i hjerne... så prøv at læse vedhæfted link og hold det du læser lidt op imod ms kost...

http://www.bloddonor.dk/fileadmin/Fil_Arkiv/PDF_filer/Pjecer/Jern_i_kosten_sept_2009_godkendt.pdf
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 06 Februar 2010, 22:49:37 »
Hej Anders

Som jeg har forstået CCSVI problemet, så er det ikke at vi har for meget jern i vores blod overhovedet. Problemet ligger i at vores blod returneres for langsomt fra hjernen (pga forsnævring eller tilbageløb/hvirvler). Det betyder at nogle af blodcellerne når at dø inde i hjernen istedet for i de organer hvor de normalt går til grunde (leveren ?).  Når blodceller dør frigives det jern de transporterer rundt til resten af kroppens celler (inklusiv hjernen paradoksalt nok) - og det sker altså i hjernen. Derfor har vi for meget jern i hjernen.

Det er derfor ikke nødvendigt/smart at spise mad uden jern, som jeg forstår det. Ret mig hvis jeg er galt afmarcheret.

christian

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 06 Februar 2010, 23:19:36 »
der er nu ikke meget at rette det er jo sandt nok.. en af de mange læger jeg har snakket med satte det sådan op for mig... ccsvi gør at der kommer overtryk i hjernen og derved at blodet bryder hjernens barricade..  og når blodet forlader hjernen igen så bliver de tunge miniraler tilbage..deriblandt jern... og derved plak områder... men at de dør .. tjo vores røde blod celler dør jo 24/7.. de skal bare helst ikke dø inde i hjernen hvor de ikke har noget at gøre
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation