Forfatter Emne: HSCT + Diæt  (Læst 22876 gange)

Offline Frankyy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
HSCT + Diæt
« Dato: 24 November 2017, 08:32:54 »
Hej

Har fået konstateret sygdommen, har været under udredning for sclerose tidligere 3 år siden ca hvor jeg blev frikendt med det var en blodprop.
Nu blev jeg indlagt igen da jeg troede var blevet ramt af en blodprop igen men havde 9 pletter på hjernen :-(

Den dag de sagde det var sclerose, samme dag blev jeg medicin fri cholsterol og blodfortyndende medicin.

Er ny så læser selvfølgelig meget om det og kan se man kan komme i kemo behandling som kan nulstille immumforsvaret.

Hvor er det muligt at blive behandlet dk,sverig, andre steder ?? nogle der har erfaring med det ?? skal man have en vis handicaps grad f.eks edds score.
Hvad har i gjort sparret op f.eks??

Har nok Edds 0 nu kun lidt sovende venstre fod og når det er kold vil mit venstre ben ikke regere så godt.

SÅ kan man følge en masse diæter og der bliver jeg nød til at høre om i følger den 100% kan i mærke forskel ??
Alt det der er dårligt for kroppen når man har sclerose mælkeprodukter, Kød og Æg.
Fik alle de 3 ting som åbenbart er forbudet ting hver eneste dag før.

Ændret livstil fuldstændig.
Er begyndt at løbe(Ldt svært i starten da min venstre fod det var som om man har en blyklods på benet), styrketræne , spiser meget grønt og fisk
Tager tilskud af D vit, fiskeolie, Stærk B vitaminer hver dag.

Men vil gerne synde lidt f.eks i weekenden det skal jo ikke blive for kedeligt.
Så kan man holde sig væk f.eks fra kød,æg og mælkeprodukter i hverdagene og spise som før f.eks lørdag og søndag med lidt slik

Hvordan gør i følger i f.eks Terry Walhs 100% eller spiser i også lidt at det "FORBUDTE" engang imellem.

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
Sv: HSCT + Diæt
« Svar #1 Dato: 24 November 2017, 09:57:58 »
Velkommen til. Svært at overskue hvordan MS-diagnosen udvikler sig, og jeg kan godt blive i tvivl om sygdommen overhovedet findes, fordi forskningen i MS er temmelig ensrettet, og indrager ikke andre specialer end neurologer.

Om det er en god ide at undgå en proteinkilde som æg, mener jeg ikke selv er en god ide, især ikke hvis man laver fysiske øvelser.

Selv har jeg mærket at jeg får mere klarhed og energi, hvis jeg faster lidt, men HSCT som jeg rejste ud og købte mig til i Indien, har endnu ikke udrettet de store mirakler, nok på grund af min alder på 61, så ens egne stamceller, som er det der høstes er nok ikke så potente som de var da jeg var yngre.

Måske de danske neurologer vil være åbne for HSCT på forsøgsbasis. Det har de i hvert fald reklameret med at de vil.
Og Finn Sellebjerg er vist i gang med et projekt? http://mstidsskrift.dk/behandling/95-stamcellebehandling-testes-op-mod-de-bedste-sygdomsmodificerende-behandlinger.html

Det vil nok være nyttigt at insistere, (jo yngre man er, jo bedre effekt) for der er vist blevet løsnet op og ændret procedure siden dette ret chokerende indlæg, hvad angår vurdering af de danske neurologers seriøsitet mht. behandling af MS, blev optaget:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/kun-faa-sclerosepatienter-faar-effektfuld-stamcellebehandling#!/

Finn Sellebjerg har mindst ti sponsorater fra medicinalindustrien, ved siden af sit job på Riget, og som formand for Scleroseforeningens forskningsråd.

Mht. blodfortyndende medicin, har jeg fået at vide at K-Vitamin er godt at tage, for at sikre at kalk fra blodet finder vej til  knoglerne istedet for at opslemmes i blodet og skabe blodpropper.

Også Magnesium er vigtigt i forbindelse med indtag af vitamin D, som jeg også tager rigeligt af.  5-10.000 iu pr. dag.

RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Frankyy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 24 November 2017, 12:02:19 »
Hej Per

Tak for det hurtige svar :)

Tilføjer K vitaminer og Magnesium til mit daglige indtag af vitaminpiller, har altid været imod at tage piller men nu tager jeg en håndfuld for at sikre mig :P
Før spiste jeg 2-3 æg om dagen så vil helst ikke holde op med det men vil reducere det lidt til et par om ugen  ;)

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 24 November 2017, 22:46:32 »
Hej

Velkommen til.
Som Per skriver, Magnesium er meget vigtig for optagelsen af D-vit. Få evt. målt dit vitamin og mineral niveau hos lægen.
Dyk ned i de forskelige kure og studer dem nærmere, det vil give dig mere føling med dit projekt.
Husk, jo mere grundigt du går til værks, jo bedre resultater. Der er ingen nemme genveje, og dog en masse gode råd og info på disse og andre sider.
Sidst men ikke mindst, tro på dit projekt og læg din sjæl i det.

Mange hilsner
Jacob
Jessie: MS diagnose jan. 11, har nok haft MS i mange år... og Fibromyalgi.
Liberatet på Medanta i Delhi, Indien d. 20.4.11
Tungmetalforgiftning, EDTA og Demoval behandling.
Jacob: Jessie´s mand, rask.

Offline Frankyy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 25 November 2017, 07:35:03 »
Tak Jacob for dit svar  :)

Ja der skal bestille bøger og læses igennem på nettet  ;)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 25 November 2017, 17:24:24 »
Hej Frankyy, og 'tillykke' med din diagnose. Det er noget af en mundfuld at sluge, og det er måske bedst at gøre det i små bidder.

Du spørger til at nulstille immunforsvaret. Der er undersøgelser, der underbygger, at det at faste hjælper med til dette. Jeg har ingen links på rede hånd, men prøv at google 'intermittent fasting', og der kommer et væld af links. Jeg har selv prøvet at faste, og det er ikke så svært som det lyder, men jeg finder det vigtigt at forberede sig mentalt. Man skal ligesom være indstillet på, at nu går der lige nogle dage uden mad, men det skal man altså bare igennem - og det kan man sagtens.

Der er nok flere måder at gribe det an på. Nogle siger, at de ikke vil have mad i huset i den periode, for de vil ikke fristes. Selv har jeg det modsat. Jeg skal være helt sikker på, at der er mad at få, hvis jeg pludselig går død eller blodsukkeret crasher. Jeg skal vide, at jeg kan få mad omgående, så er det ikke svært for mig at lade det stå.

En anden måde jeg spiser på, er kun ved at spise én gang dagligt. Resten af tiden får mit system ro. Det er et spørgsmål om tilvænning. Jeg får et ordentligt stort måltid ca. ved middagstid med masser af grønt, og dermed fiber. Og det mætter mig resten af dagen. En gang imellem tager jeg et æble om eftermiddagen, men ikke tit. Det er ikke svært at spise sådan, men et spørgsmål om tilvænning. Og p.s. - jeg spiser mange æg. Og husk det sunde fedt. Olivenolie, kokosolie, advokado, fisk o.s.v..... det er brændstof til hjernen.

Der er flere grupper på FB du kan melde dig ind  i. Sig til, hvis du vil vide nærmere.

Og så er det vigtigt med alle tilskuddene. D-vit, K-vit, magnesium, selen , zink som de primære. Men ved sund kost får man dækket en del.

Ja, livet ændrer sig, og man tænker over det, man putter i munden på en hel anden måde end før.

Pøj pøj med din vej videre frem.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 26 November 2017, 22:39:19 »
Her er en video om det at spise 3 gange om dagen. Det er noget vi har vænnet os til, og ikke naturbestemt. Vi skal ikke længere ud og jage eller samle planter, men kan bare åbne køleskabet. Mad er let tilgængeligt, og vi har vænnet os til at spise regelmæssigt. Tidlige mennesker havde ikke den luksus.

https://www.youtube.com/watch?v=PKfR6bAXr-c
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline Frankyy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 27 November 2017, 08:13:23 »
Hej Lisa

Tak for din svar.

Faste er ikke noget problem for mig, er næsten altid på kur lige været de sidste par måneder godt nok kun tabt 8kg men synder så også i weekenderne.
Spiser altid kun 2 gange om dagen og har altid gjort det da jeg aldrig spiser morgenmad. Fisk får jeg hver dag det er måske også for meget men elsker en makrelmad  :)
Kaffe er min morgenmad og helst en kande så har jeg det godt  ;D. Læste en artikel om risikoen er meget mindre at få Sclerose hvis man drikker meget kaffe, den teori kan jeg slå i jorden drikker mellem 4-10 kopper om dagen.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 28 November 2017, 16:34:37 »
Jeg slår dig garanteret i kaffedrikning!! Har lige købt ny kaffemaskine, den gamle var slidt op.

Og så er det mig med den evigt løftede pegefinger. Pas lidt på med makrel. Den er en rovfisk, og spiser mindre fisk. D.v.s. at den får en dosis kviksølv for hver gang den spiser andre. Kviksølv ophobes i kroppen, og udskilles ikke. Det er en nervegift. Prøv også med andre knap så aggressive fisk.

Offline Frankyy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 29 November 2017, 10:38:37 »
Hej Lisa

Tak for advarslen havde ikke tænkt på makrel er en rovfisk men røget laks er lige så godt så må jeg finde dem der er opdrættet som ikke indenholder tungmetaller :-)
Kan man få testet om man har for mange tungmetaller i kroppen?

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #10 Dato: 29 November 2017, 21:27:28 »
Email: info@nordic-labs.com

Web: www.nordic-labs.com

Her kan man bestille test for tungmetaller. Jeg fik testet i forb. med EDTA, for at få målt om EDTA-behandlingen virkede. Og så fik jeg ryddet munden for amalgam.
Laks er også en rovfisk, og opdrætsfoder er ret ulækkert mht. indholdsstoffer, så svært at vælge. Jeg foretrækker sild, men hvor i fødekæden den ligger, ved jeg ikke. Det er nok på dafni-niveau, hvis den pludselig skulle få lyst til en bøf.

Man kan bruge et liv på at modvirke alle de fejl man har begået mht. kost og de værste, men vigtigt mht. sclerose, er at lære at slappe af i stedet for at stresse.
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 30 November 2017, 06:55:06 »
Nå, nu blev  jeg da selv lidt nysgerrig, og elsker fisk - en røget makrel er ikke at foragte! Man skal nok bare gøre alt med måde, og variere sit indtag.  Selv sild spiser smådyr, og da havene efterhånden er så forurenede, at det næsten er en forbrydelse, så er der også gode ting ved at spise fisk. Men jeg kommer ALDRIG i nærheden af opdrættede fisk!!!!

https://www.b.dk/danmark/store-rovfisk-giftigere-end-hidtil-antaget#!

https://da.wikipedia.org/wiki/Torsk

https://da.wikipedia.org/wiki/Makrel

https://da.wikipedia.org/wiki/Sild

Offline Frankyy

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 30 November 2017, 07:36:58 »
Hej Per og Lisa

Tak for linket det skal undersøges  :) havde læst at opdrættet laks ikke indeholder kviksølv men kan godt se at der er mange artikler om de indeholder
mange miljø gifte (Burlaks).
Man lære noget hele tiden og ja alt med måde  :D

Så de fisk der er bedste for en uden for meget kviksølv er Følgende
Rødspætte, rødtunge, skrubbe, torsk (ikke torskelever), kuller, kulmule, sej (lys- og mørksej), fiskerogn og opdrættede fisk, fx ørred og laks

Så burde foedevarestyrelsen.dk måske også opdatere deres hjemmeside med opdrættet fisk kan være fyldt med miljøgifte, pcb og bly

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 30 November 2017, 21:22:31 »
Hej

Se også denne tråd om opdræts fisk:
http://msforum.dk/index.php/topic,827.0.html
Ja, de Norske burlaks er meget giftige.

Og denne Franske dokumentar: Er fisk sundt?
https://vimeo.com/104376663

/Jacob

Offline Jesob

• Hero Member
  • Jessie og Jacob
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 06 December 2017, 14:48:59 »
Doku serie om autoimmune sygdomme

http://msforum.dk/index.php/topic,931.0.html

/Jacob