Forfatter Emne: kost  (Læst 84752 gange)

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
kost
« Dato: 03 Marts 2010, 11:58:48 »
i min lange søgen på viden som kan hjælpe mig til at forstå ms faldt jeg over noget pussigt... vi ved jo nu med ret god sikkerhed at animalsk fedt ikke virker for os med sklerose... men vi ved ikke rigtig hvorfor... der er mange der smider forskellige mulighedder på bordet bla at animalsk fedt er betændelses fremkaldende osv.. og der er helt sikkert også noget sandhed i det... men meget spændende er det er læse at animalsk fedt ødelægger blodkarrene og undertrykker de blodpropopløsende mekanismer, så blodkarne tilstoppes og forsnæveres... samme sted kan man så læse at  : man kan rette op på sine fejltagelser og åbne sine tilstoppede blodkar ved at undlade animalsk fedt ... hmm hænger dte ikke maget godt sammen med de nyrer ccsvi ting... men det giver også en mulighed for at gøre en lille smule selv...
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: kost
« Svar #1 Dato: 03 Marts 2010, 12:36:00 »
Jo helt klart - det hænger sammen!

Jeg spiser så vidt muligt ikke animalsk fedt - for jeg følger (så vidt muligt) George Jelinek's diæt - som netop forbyder animalsk fedt.

Hvis man holder sig til de umættede fedtsyrer, så skulle blodet holde sig tyndt, og det er godt for CCSVI'en.

Ligeledes skal man holde sig fra hærdet planteolie - som fx stegemargarine, og produkter som indeholder hærdet planteolie (som fx mange ting  :-\)

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 03 Marts 2010, 12:49:58 »
jeg pljer at sige fedt som bliver hårdt i køleskab er niget skidt... og så alt det andet ved siden af... som solsikkeolie ...også noget skidt... men generalt så skal vi se os godt for... eller bare spørge ander inden vi begynder at spise noget nyt.. men en ting står fast.. ren fiske olie er fsntastisk.. og i større doser virker det lidt som humør/lykke piller.. (ca 15 gram om dagen)
ms type : ved ikke ::: diagnose juni 2007. EDSS ca 4 (måske) har fået liberation operation

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 03 Marts 2010, 12:54:19 »
Ja og hørfrøolie er også fantastisk. Det er rigt på omega-3 (som fiskeolie).

Derimod er palmeolie noget skidt - for det hærder også.

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 31 Marts 2010, 16:09:33 »
Jeg har for nylig læst om "Best Bet Diet" (BBD), og den lyder meget restriktiv. Men en del af den lyder  fornuftig.

En ting i den, som jeg har læst andre steder, er omkring gluten. Der er flere steder, det frarådes. Men der er gluten i rigtig mange ting. Hvor mange af jer spiser glutenholdig mad, og kan I evt. mærke en forskel?

Jeg spiser en del brød, elsker godt brød, og vil nødigt undvære det. Jeg prøvede i en periode at leve glutenfri, men det er meget dyrt, hvis man alligevel vil have brødprodukterne, men med gluten-fri ingredienser. Man kan få tilskud, hvis man er læge-diagnosticeret glutenallergiker, men ikke som MS-patient. Ikke umiddelbart, i hvertfald.

Er der nogen af jer, der kende BBD'en og lever efter den? Har det hjulpet? Spiser I andre brød (gluten)?

http://www.ms-diet.net/msdiet/faq/
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Christian Wiedekamm

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 30 Maj 2010, 23:03:02 »
Ak ja- Så må vi ikke spise det ene så skal vi spise det andet. Jeg har lige læst på tekst tv, at de røde bøffer i ikke er farlige. Næ nu er det forarbejdede fødevare, der er farlige. Her kommer jeg i tanke om stråforkorter i brød, dyrene hos landmanden må ikke, for så bliver de sterile. Hvorfor må vi så? Ingen svar, kun tavshed. Aspartam jeg så en video med en kalv, fra en forsøgs gård. Uha den gik som om den havde kogalskab. Aspartam omdannes til træsprit
når det kommer over 30°, det udvikler sig så videre til fenoler. Uha-Uha.
Lilly Broberg sang engang en revyvise, der hed "Der noget farligt inden i". Utroligt den stadig er aktuel.
M.v.h.

Offline LDNinfo

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
    • LDNinfo.dk
« Svar #6 Dato: 23 Juli 2010, 23:28:21 »
Skal man ikke bare spise det man har lyst til, med skyldig hensyntagen til variation i kosten? Jeg tror det er det sundeste man kan gøre. Så er man da i det mindste glad mens man spiser, og livskvalitet er ikke at foragte.

En speciel kost bliver promoveret af s-foreningen/s-centrene, og der gøres specielt meget ud af olier. Men kan vi nu også stole på de informationer vi får? Jeg er kommet meget i tvivl på det seneste. Men prøv at læse artiklen om flerumættede fedtsyrer "Unsaturated fatty acids: Nutritionally essential, or toxic?" af en klog mand:

http://raypeat.com/articles/articles/unsaturatedfats.shtml

Den information jeg foreløbig har kunnet støve op om emnet synes at understøtte hans meninger.

Her er et lille uddrag:

Citér
What really happens to animals when the "essential fatty acids" are lacking, in an otherwise adequate diet?

Their metabolic rate is very high.

Their nutritional needs are increased.

They are very resistant to many of the common causes of sickness and death.

They are resistant to the biochemical and cellular changes seen in aging, dementia, autoimmunity, and the main types of inflammation.

The amount of polyunsaturated fatty acids often said to be essential (Holman, 1981) is approximately the amount required to significantly increase the incidence of cancer, and very careful food selection is needed for a diet that provides a lower amount.

Der er flere spændende artikler på Ray Peats hjemmeside:

http://raypeat.com/
LDNinfo.dk - information på dansk om LDN

per west

• Gæst
« Svar #7 Dato: 24 Juli 2010, 00:14:12 »
Jeg er nok nået frem til, at kroppen selv fortæller hvad den har brug for. Dopamintilfredsstillelse via mad man kan lide og så kærlighed og kildevand er vist det der skal til for at overleve længst muligt.

Og måske så en som sparker en til at gøre det man ikke gider, for det er som regel noget kedeligt anstrengende noget hun synes, og så får man jo motion imens man så gør det.

Og har man ingen hun, så må man se at motionere for at få en. Og vise versa.  :) :P

Offline Anders

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 25 Juli 2010, 21:25:27 »
Mad har utrolig meget at sige og med ms skal man bestemt ikke "bare" spise det man har lyst til... det er meget muligt at man ønsker mere livs kvalitet.. men er det ikke også en form for kvalitet at kunne gå selv... og ja olie kan være skidt.. hvis man spiser det forkerte... og omvendt kan det også være super sundt... det er meget svært at sige til folk hvad de skal spise og hvad de ikke skal.. men når først man har lært at spise rigtigt så kan man godt få massere af livs kvalitet uden at spise fedt fedt og mere fedt

Offline kenneth

• Full Member
  • SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS
    • Vis profil
    • www.stamceller-til-kenneth.dk
« Svar #9 Dato: 26 Juli 2010, 13:04:05 »
Hejsa alle

Jeg er også meget opmærksom hvad jeg 'smider i maskinen' og er taknemmelig for den indsigt i vitainer som Anders har hjulpet mig med :-)

Man putter heller ikke den forkerte type brændstof på sin bil - pas på kroppen det er din vigtigste 'maskine' og dit tempel. Hjælp kroppen med at hjælpe dig og sæt dig ind i kroppens krav/ynglings brændstof og plej kroppen i stedet for at hjælpe med at nedbryde den - vi MS'ere har nok at kæmpe med i forvejen... Og som Anders siger er det at kunne gå en vigtig livskvalitet i sig selv....

Jeg elsker også røde bøffer og et godt glas rødvin men har ikke rørt det i flere år for jeg kender 'prisen' i form af symptomforværrng indenfor samme aften og dagen derefter... Ikke det værd!!!!

Og man kan sagtens hygge sig med fisk på grillen og isvand i glasset :-)

Mvh

Kenneth

per west

• Gæst
« Svar #10 Dato: 26 Juli 2010, 16:01:29 »
Her er et typisk eksempel på hvad som sker, hvis ikke man tænker over hvad man putter i munden. http://www.bt.dk/udland/englands-tykkeste-kvinde-doed-smuglede-junkfood-ind-paa-hospital

Egentlig lidt sjovt, forstå mig ret. Da jeg fik de første scleroseattack og ikke vidste hvad det var, var min recept, at kroppen manglede nok protein, og jeg gjorde det til et ritual at spise mindst en god bøf om dagen.

Noget rigtigt var der i det, for jeg holdt nogenlunde vægten, og blev ikke så skravlet som jeg så er blevet efterfølgende, efter et år på Rebif og hverdagen fyldt med no, no's...

Hvis man skal gå til yderligheder, og holde sig til giftfri mad, så bliver de fleste ruineret, for sjovt nok er det dyrere at købe noget som ikke er forgiftet, end noget som så er fyldt med alt muligt l....

Det burde en lovgivning kunne lave om på, for hvad koster det ikke at rense op efter landbrugsindustrien. Det bliver der ikke, for man lukker bare vandboringer og overlader så problemet til oldebørnene. Vi må ikke håbe vi bliver genfødt for så står vi med et problem, eller noget meget dyrt vand.

Dog er økologisk rødvin billig, ser det ud til, for jeg har lige som et eksperiment købt 3 fl. italiensk økologisk rødvin til 100 kr. som jeg regner med kan hjælpe med at få blodomløbet i venerne sat i gang. Jeg lader Søren, min svigersøn smage først, og så får jeg at se om det er et godt køb.  ???

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 26 Juli 2010, 17:07:09 »
Apropos rødvin. Den holder jeg fast i - sclerose eller ej. Dog selvfølgelig med måde... Kun en lille smule i ny og næ!

Bortset fra det, hvis man vil have "ren" vin, så køb vin produceret i Chile. En kok på en meget dyr restaurant har engang fortalt mig, at AL vin fra Chile automatisk er økologisk. De er simpelthen så fattige, at de ikke har råd til gødning på markerne og alle mulige pesticider, så vinen er "ren".
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline Christine

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 26 Juli 2010, 17:11:00 »
Jeg tror også det er vigtig hvad man putter i munden men er vi ikke selv skyld i hvordan vi behandler
naturen, det er så let at give landbruget skylden, hvad smider du i din skraldespand hverdag, tænkt hvis du
selv skulle beholde affaldet,  så vil du sikkert også passe på hvad du køber ellers ligne din grund også
et forurenet område. Det er så let har give andre skylden men vi er ikke en skid bedre som andre.
Jeg lever hverdag af landbrugsvarer og jeg er glad vi har landbrug i vores land.

Offline Leif

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 26 Juli 2010, 17:31:30 »
Hej Christine......

Hvor har du ret i at det er så nemt at give andre skylden, men vi skal huske at det er os altså forbrugeren der bestemmer, og købte alle kun økologisk producerede proudukter var der ikke mange der sprøjtede deres marker med div. gift proudukter.......

Og Per den med Chile og den økologiske vin tror jeg ikke helt på, måske de er fattige men tror ikke de har råd til at undlade at sprøjte deres vin........ Tror det dyreste ved den proses er beskyttelse, og det bruger de sikkert ikke meget af..... Hmm.....

Leif.....
spms. diagnose i 92. Rimelig mobil og arbejder..

per west

• Gæst
« Svar #14 Dato: 26 Juli 2010, 18:01:09 »
Christine. Jeg bor midt i et svineavlerområde, og det præger nok min syn på landbruget ret så meget. Jeg hader når jeg ser de megatraktorer køre med sprøjten, og sprøjte alt hvad der er grønt på marken, og jeg er træt af at læse om nye boringer som bliver lukket ned. http://politiken.dk/indland/article1009183.ece

På den anden side ser jeg jo også på de unge, som ser sunde og raske ud, på trods af at de er vokset op på industriafgrøder, så det er efterhånden svært at vide hvad man skal tro på?

Sclerose er en mystisk sygdom og en gåde for forskere som der ikke kan gøres noget ved, andet end fylde dig med medicin, som blokerer for dit immunsystem, eller smider protein ind i kroppen som en slags afledning for det hidsige immunsystem, hvilket vel egentlig er lidt et lotteri når forskerne ikke ved hvorfor folk har fået sclerosen. Flere og flere kvinder har fået sygdommen, og det eneste man kan sige følger med den udvikling, er at flere og flere kvinder er begyndt at køre bil, så måske ligger der en forklaring i at flere og flere kvinder sidder og indånder CO og NO ind på motorvejene sammen med mændene?

Der er en stigning i sygdommen, hvor dobbelt så mange kvinder får MS, men jeg går ud fra at tendensen er stigende for begge køn. Kvinder taler , tror jeg , også mere i mobiltlf. end mænd, så de mikrobølger deres hjerner mere end mænd, og det kan vel også være en årsag?

Forskerne ved det ikke, og vi ved det heller ikke, så at begynde så at leve som en spartaner på grund af noget vi ikke ved med sikkerhed, risikerer at være forkert.

Jeg tror at det vigtigste mht. kost og ernæring er at undgå for ensidig kost, for vi ved jo egentlig ikke hvad der er rigtigt, andet end at lade være med at gøre som den engelske kvinde i linket ovenfor. Hvad hjælper det, at det er sunde stoffer som er i det blod som ikke kan løbe ud og blive behandlet i et rensningsanlæg.

Egentlig tror jeg at scleroseforskning langt hen ad vejen skal resettes fordi forskerne i alt for lang tid er skøjtet ud af et sidespor, og der er desværre lang vej før de så finder tilbage på sporet igen, ser det ud til.  ::)