Forfatter Emne: Forsøg med EPO:  (Læst 10417 gange)

Offline Bjarne Fonnesbech

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
Forsøg med EPO:
« Dato: 24 Februar 2012, 14:13:25 »
Hej alle,

Der er også forsøg igang med EPO på RH. Og ja, det er det samme som bl.a. cykelryttere har brugt i en årrække til at dope sig. Det skulle jo i så fald virkelig give en energi  ;).

Jeg har en bekendt, der er med i forsøget. Han har fået et drop EPO/placebo indtil videre. Man får et drop en gang om måneden.

Han fortæller: "Selvsagt ved jeg ikke om jeg får EPO eller ikke. Har indtil videre fået det en gang. Noget tyder dog på, at jeg får EPO, da min hæmakotritværdi forleden var for høj og jeg måtte lade mig tappe for 1/2 ltr. blod. Det kan dog også skyldes, at jeg drikker for lidt vand. Indtil videre kan jeg ikke mærke nogen forskel i dagligdagen".

Senere i 2012 får han at vide om han har fået det virksomme stof eller ikke.

Andre her på ms-forum, de kender til forsøget ???

Mvh Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.
HSCT behandling i Mexico juni/juli 2016.

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
Sv: Forsøg med EPO:
« Svar #1 Dato: 26 Juni 2012, 16:44:35 »
Hej igen,

Har lige fået en up-date fra min bekendt der er (var) med i forsøget. Han er nemlig holdt med det pga. hans hæmatokrit-værdi var forhøjet og der var også noget med nyrerne iflg. RH.

Men han har ikke kunnet mærke noget som helst.

Så her slutter denne historie p.t.

Mvh Bjarne
ms-diagnose i 2002. SPMS / PPMS ? Liberated 13.1.2011 i Indien. F/U i Indien d. 11.9.11.

Offline Serup

• Newbie
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 10 August 2012, 01:53:30 »
Hej Bjarne

Jeg har været med i forsøget på RH. Det er for personer med Primær Progressiv Sclerose. Hele forløbet varede 48 uger.

Jeg startede i juni 2010. Forløbet var som følger:

De første 12 uger fik jeg infusioner hver uge. De efterfølgende 12 uger var det hveranden uge. Alle gangene var der forskellige test og en masse blodprøver. De resterende 24 uger var jeg til 2 opfølgende besøg, hvor der indgik nogle forskellige test og blodprøver. Jeg blev afsluttet i maj 2011.

Der skal 56 personer gennem forsøget. Forsøget er dobbeltblindet, d.v.s. der er INGEN udover de 2 projektsygeplejersker der giver infusionerne, der ved hvem der får hvad. Halvdelen har fået aktivt stof og halvdelen har fået placebo.  Jeg kender ikke resultatet endnu. Den sidste patient er startet på forsøget for ca. 1½ måned siden og koden bliver først brudt, når alle har været igennem forløbet og er blevet evalueret af forskerne.

Så der går ca. 1 år endnu, inden jeg får svar på om jeg fået EPO eller saltvand  :( Det er rigtig træls at vente sååååååå lang tid.

Jeg ved som sagt ikke hvad jeg har fået, men jeg kan sige at ca. 3 uger efter den første infusion, fik jeg en gevaldig energi og min gangdistance blev forøget betydeligt. Det holdt indtil ca. 5 uger efter den allersidste infusion. Så fald energien drastisk og gangdistancen fald tilbage til samme niveau, som før jeg startede på infusionerne.

Så jeg er frygtelig spændt på at få resultatet. Om det så er en placebovirkning.......... tjaaaaaa det må vise sig, når koden bliver brudt og jeg får resultatet.

Så historien er ikke slut endnu........ ;)

Hilsen Serup

Offline per west

• Hero Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 10 August 2012, 18:19:32 »
Jeg har tidligere skrevet noget om EPO og frygten for at sclerosepatienter nok har hæmatokritværdier over 50%, hvilket indikerer doping. Den høje værdi, som følge af at sclerosepatienter lider af for lille et blodflow og derfor skal producere flere røde blodlegemer for at få iltet hjernen.

Per Soelberg har siden, lidt tilfældigt måske, et eller andet sted på Scleroseforeningens hjemmeside, forsikret patienterne om, at den EPO som bruges til forsøgene, ikke genererer flere røde blodlegemer, underforstået at det selvfølgelig ikke har noget med manglende ilt som følge af veneforsnævringer, som EPO-forsøgene skulle modvirke.....
RR/SP ? Synsnervebet. 2001, diagnose 2009. Ballonudvidelse 2010. Ingen medicin. EDDS 2010 3. 1 år efter Vogl - 2,5 uden medicin, 2 år efter Indien 4,5! Kan medicin være placebo, og kan det være farligt at lade sig CCSVI behandle efter FDA har lukket ned?

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 27 August 2012, 22:29:36 »
Hej Per,

Det er da en interessant betragtning hr Soelberg lægger for dagen må man sige. Det har jeg ikke lige hørt.
På den måde modsiger han vel egentligt sig selv i og med at EPO vel egentligt bare går det en ccsvi-operation vil gøre ???

Sorry, hvis jeg opfatter det helt forkert.

Hilsen Bjarne

• Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 27 August 2012, 22:34:44 »
Hej Serup  :),

Lykke til med EPO forsøget, hvis det altså er det du får. Det er da fedt med fremgangen i gangdistancen, men selvfølgelig knapt så fedt, når det så går tilbage til basics igen.

De kære sygeplejersker kan vel ikke finde på at have byttet om på EPO og saltvand ? (Det må de selvfølgelig ikke - det er bestemt på forhånd, hvem, der skal have hvad, men der sker jo fejl.

Good luck med det og hold os informeret  ;).

Hilsen Bjarne