Forfatter Emne: Skrå seng  (Læst 206728 gange)

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
  • I'm not perfect, but my dog loves me!
    • Vis profil
Skrå seng
« Dato: 09 December 2009, 22:25:23 »
Hej alle herinde.

På det amerikanske forum TIMS, fandt jeg en tråd med omtale af at hæve sin seng.

Hvordan det - jo - teorien er, at man bør ligge med hovedet højt, især hvis man har blokerede vener som ved CCSVI. På den måde kan der nemmere ske en cirkulation af blodet. Det ideelle er at ligge i en vinkel på 5 grader, dvs, at hovedenden skal være 15 cm hævet i forhold til fodenden. Det kræver lidt tilvænning at ligge skråt, men nu efter at have ligget sådan et par nætter, synes jeg allerede at det er helt naturligt, og jeg bemærker det ikke.

Og jeg har været meget heldig, jeg kan allerede mærke en forbedring i min tilstand. Lille, javist, men den er der. Normalt har jeg  en sovende/død fornemmelse i min højre hånd, og jeg havde svært ved rigtig at strække fingrene ud. Den første morgen da jeg vågnede efter at have ligget med hovedet højt, kunne jeg med det samme mærke, at min hånd ikke sov, men føltes  HELT NORMAL! Jeg kunne knytte og strække hånden helt uden besvær. Det har jeg ikke kunnet i lang tid.

En anden  ting jeg har bemærket - min morgenurin er uklar og plumret (uh, det kræver overvindelse at skrive noget så personligt!) og det tager jeg som tegn på, at der sker en udrensning i løbet af natten mens jeg sover. Personligt tror jeg på teorien om CCSVI, og jeg har formodentlig blokerede vener. Når jeg sover med hovedet højt, hjælper tyngdekraften med til at blodcirkulationen igennem venerne bliver bedre, og de overskydende affaldsstoffer bliver nemmere renset ud. Det er ihvertfald teorien. Jeg skal aldrig mere ligge i en vandret seng, jeg skal have have hovedenden hævet.

Det er ikke nok f.eks. at tage en hel masse hovedpuder under hovedet, det skal være hele kroppen, og dermed hele sengen. Der står også på TIMS forummet, at der kan gå op til 4 måneder inden man mærker en forandring. Jeg var nok bare heldig, at det ikke tog længe inden jeg mærkede en bedring.
« Senest Redigeret: 03 Marts 2010, 10:00:34 af hag »
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.
Siden 1.1.2012 på TW's diæt - 100%. 1. juni 2013 startet D-vit. kur.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
Sv: Skrå seng
« Svar #1 Dato: 19 December 2009, 14:54:35 »
Hej Lisa.

Jeg har sovet i en "skrå seng" nu i lidt over en måned. For tiden er den hævet 12 cm i hovedenden, men snart kommer den op på de anbefalede 15 cm.

Jeg kan HELT KLART mærke forbedringer.

Før jeg hævede sengen havde jeg bøvl med at gå når jeg steg ud af sengen - ligesom jeg var svimmel. Ikke mere af det!

Mit venstre ben har lavet bøvl - det sker sjældent nu. 
Mit L´hermittes tegn er ved at gå væk.
MIT SYN ER BLEVET BEDRE!
Min træthed er ikke så slem som den har været - jeg arbejder næsten fuld tid nu.
Jeg har ikke behov for at tage en lur midt på dagen mere.
Hænder og fødder som får mærkelige følelsesforstyrrelser - det er også væk.

JEG SOVER ALDRIG MERE FLADT!!

Teorien bag at sove skrå (IBT) er, at man så har alle vener i spil - i stedet for kun jugular-venerne. DET er smart - specielt når man som jeg har en stoppet jugular-vene.

Jeg har så min eget tillægs-teori:

Har man en stoppet jugular-vene - så hjælper det at sove skråt, og man har det bedre hele dagen.
Har man en stoppet azygos-vene - så hjælper det at sove skråt, men i løbet af dagen kan man få det værre.... det er når man er oprejst man på primært bruger azygos-venerne.

Læs mere om Inclined Bed Therapy (skrå seng) her: http://www.thisisms.com/ftopict-8535.html

christian
Atakvis Sklerose, diagnose juni 2009.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #2 Dato: 20 December 2009, 08:17:14 »
Christian, det du skriver om Azy-venen passer meget godt med det, jeg oplever. Som PPMS'er (måske SPMS'er - er aldrig blevet diagnosticeret som sådan, det er min egen vurdering) er det formodentlig Azy-venen hos mig, der er blokeret, og så passer symptomerne med det, du skriver. Når jeg ligger skrå, bliver min "døde" hånd bedre, men kort efter at jeg står op og sidder opret (i kørestolen) så vender "dødheden" tilbage".

Men jeg har det generelt en del bedre efter at min seng blev stillet på skrå, og det har taget toppen af trætheden. Jeg sover som en sten, dybt og inderligt, og føler mig totalt udhvilet om morgenen. Jeg tror også, at jeg skal mindre på toilettet om natten.

Det er små små forbedringer, men absolut værd at tage med.
SPMS'er, dx 1997, kørestolsfræser. Har aldrig fået medicin. Selvbedømt EDSS 7. Liberated i Indien d. 8.11.2010 - små bitte forbedringer.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #3 Dato: 20 December 2009, 11:42:57 »
Lisa - det kunne være utroligt interessant at udføre et lille eksperiment med dig..... Hvad nu hvis du lå i din seng en hel dag?
Hvis min mini-teori holder - så vil din hånd måske være okay hele dagen ?

Ved godt det det lyder 'morsomt' - det er bare et forslag.....

christian

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #4 Dato: 20 December 2009, 19:07:06 »
Desværre Christian, det kan ikke lade sig gøre. Jeg SKAL op til hundene. De skal ud og tisse og have mad.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #5 Dato: 20 December 2009, 19:42:25 »
Fint nok Lisa - jeg tror på min mini-teori alligevel  ;)

christian

Offline Sønderjyde

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #6 Dato: 22 December 2009, 17:10:19 »
Hej med jer..

Det lyder da lidt vildt at det måake kan have en positiv effekt..
Det er da noget der er enkelt og nemt at afprøve.. Så tror da det er noget der skal prøves..
Har en evaluation seng så kunne jo lige strate med at hæve den lidt i det første.. Ind til man lige finder noget man kan sætte under så det er hele sengen der hæves i den ene ende..

Søren.
Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 36 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og tysabri og er nu på gilnya og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.

Offline Lisa.T

• Global Moderator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #7 Dato: 22 December 2009, 18:03:28 »
Hej Med-Sønderjyde (jeg er alsinger). Ja, det lyder lidt vildt, men jeg har oplevet forbedringer i min generelle tilstand. Du skal ikke forvente det helt store, men små små ting har også betydning. Jeg mærkede det med det samme, andre skal have mere tålmodighed i et par måneder.

Jeg sover bedre end et lille barn og er helt udhvilet om morgenen.!!!  God fornøjelse.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #8 Dato: 23 December 2009, 14:42:58 »
Hej sønderjyde - velkommen!

Ja for mig har det haft en stor effekt. Jeg føler, at det for mig måske kan holde attaks tilbage - men det kan tiden kun vise.

Jeg håber at du har sovet godt :-)

Jeg tror ikke det er en god ide at sove i en seng, hvor kun halvdelen er skrå. En af mine kolleger prøvede netop det, og døjede efterfølgende med ondt i ryggen.

15cm (6ins) block------------------- 7.5cm (3ins) block----------- Castors off bottom

christian

Offline hag

• Administrator
  • Hero Member
    • Vis profil
« Svar #9 Dato: 30 December 2009, 12:23:54 »
Dr. Claude Franceschi - direktør på Paris Hospitals Vaskulære laboratorie snakker her om de hæmodynamiske faktorer i CCSVI:

http://andrewkennethfletcher.blogspot.com/2009/12/ccsvi-in-multiple-sclerosis-ccsvi.html

Han anbefaler faktisk CCSVI patienter at sove i en hævet seng !
48 år, attakvis Sklerose, diagnose juni 2009. Liberation hos Ameds i Polen.
FMT behandling hos Taymount i England.
Medical Medium følger - Selleri Juice, og Detox Smoothie
Nu på Tysabri.

Offline kenneth

• Full Member
  • SPMS i de sidste 4 år. Diagn. 1998 med DS
    • Vis profil
    • www.stamceller-til-kenneth.dk
« Svar #10 Dato: 03 Januar 2010, 19:23:30 »
I dag er min seng hævet 14-15 cm i hovedgavlen.... så må jeg se hvad der sker ;-)

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #11 Dato: 04 Januar 2010, 07:01:21 »
Hej Kenneth

Håber du har sovet godt?

14-15 cm på en gang - det kan godt give lidt problemer i form af hovedpine eller rygsmerter. Men bare rolig - det går væk efter nogle dage.

Det er muligt at du mærker forbedringer allerede med det samme, men det kan altså også godt være at der går 1-3 måneder. Det er bare med at hænge på!

:)

christian

Offline Louise

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 Dato: 04 Januar 2010, 21:36:29 »
Hej :-) Jeg hævede min seng for en lille uge siden og jeg glæder mig meget til mærke den forskel, der forhåbentlig kommer  :) Hilsen Louise
Diagnose (dengang attakvis) i 98, spms efter 08. Skal til Indien og se, hvad de kan!! :-)

Offline Sønderjyde

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #13 Dato: 04 Januar 2010, 21:57:58 »
Jeg fik også min hævet for en lille uge siden.. Så er også spændt på om jeg kommer til at mærke noget.. krydser fingre..
Lige lidt info om mig..:-) Jeg er 36 år og fra det Sønderjyske.. Fik konstateret ms i 2002 og har været på rebief og tysabri og er nu på gilnya og det har hjulpet og har bremset det.. Er blevet undersøgt for ccsvi og har ca 40 % forsnærving på højre side og ca 70% på venstre side.

Offline christian

• Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #14 Dato: 05 Januar 2010, 11:26:35 »
Hej Louise og Sønderjyde.

Hvor langt oppe er I med jeres senge? Har I mærket nogen forskel indtil videre?

christian