Hej nu er det længe siden jeg har været herinde, men vil bare dele mine tanker og de erfaringer jeg har haft med kost og Sclerose.
Jeg blev udredt i 2012 januar og havde på daværende oplevet en lange række ændringer i min krop. Jeg var meget stiv efter træning, tog langtid om at restituere, meget træt, kognitivt forfald, mindre tålmodighed.
Idag er jeg en anelse bedre kognitivt igen, jeg restituerer bedre, mindre træt og en masse tålmodighed, selvom jeg er blevet 9år ældre.
De ændringer der er sket siden 10 år siden jeg gik til læge med føleforstyrrelser er følgende i kronologisk rækkefølge: (De er ikke implementeret med det samme, men en lang proces)
2010 D-vitamin, fik ordineret en masse
2010 Sovetider en smule bedre sovetid
2011 Begynde at spise langt mere kål, kød og makrel
2012 Fik ordineret Glatrimer Acetat (Copaxone)
2012 Perioder spiste jeg kun kød og grønt i f.eks 1måneds tid
2014 Kål flere gange om ugen og meditation
2015 Faste sovetider +-1½time
2017 Begyndte at faste 18t og 24t. Begyndte hos en dygtig psykolog
2018 Fiskeolie 6dage om ugen
2019 Lange perioder med 18t faste
Jeg er langt fra perfekt og er ikke særligt gode til at følge en masse ting med det samme, men jeg føler mig godt tilpas, selvom jeg stadigt kæmper med stivhed, restitution og kan ikke klare en hverdag, hvis jeg ikke får sovet længe nok. Jeg lægger mærke til at min krop fungerer godt på en masse grønt og kød, men især kål, oksekød, lam, kylling, gris, fløde, smør, salt og fisk.
Så heldigvis elsker jeg de gamle retter danske retter, men er også delvis grønlandsk, så respekt for kød har altid været en del af min opdragelse. Jeg drikker ikke meget alkohol, men kan klare 2 øl eller 2 genstande efter en fodboldkamp eller lidt vin til maden. Alt over sætter mit energiniveau ned. Jeg ryger ikke, men kan ryge en cigaret ved en festlig lejlighed, men det sætter også mit energiniveau ned og er derfor helt stoppet med det.
Kosttilskud som virker på mig:
D-vitamin
Kreatin
Fiskeolie
Madvarer som jeg også bruger
Citron
Ingefær
Gurkemeje
Sort Peber
Persille
Jeg holder meget af at spille fodbold, derfor spiser jeg stadig kulhydrater, høj intense løb kræver kulhydrater ellers fungerer min krop ikke